با توجه به قابليت هاي فراوان ايران در زمينه توليد محصولات كشاورزي و همچنين با توجه به اينكه راه‌حل قانون اساسی كشور براي رسيدن به مرحله ي استقلال، افزایش تولیدات کشاورزی بوده ، در ساليان اخير اين بخش در كشور ما با بي توجهي هاي زيادي مواجه گشته است .نكته حائز اهميت خروج سالانه ميزان قابل توجهي ارز براي واردات محصولاتي است كه امكان توليدشان در داخل وجود دارد .

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، فرآورده‌هاى کشاورزى اعم از محصولات زراعى و دامى که اصطلاحاً به آنها توليدات کشاورزى اطلاق مى‌شود، در بدو امر به‌خاطر تأمين اساسى‌ترين کالاهاى مورد نياز بشر يعنى مواد غذائى حائز اهميت است.

 در کنار اين امر همان‌گونه که تجربه برخى کشورها مثل استراليا و کانادا نشان مى‌دهد بخش کشاورزى را مى‌توان به‌عنوان نقطه شروع توسعه اقتصادى در نظر گرفت. علاوه بر اين کشورهاى توسعه‌يافته با در دست گرفتن سهم عمده‌اى از توليد و تجارت محصولات کشاورزى (مثل غلات) در سطح جهان توانسته‌اند علاوه بر دستيابى به ارز قابل توجه در هر سال، از نظر اقتصادى و سياسى نيز بر ساير جوامع تسلط يابند.

اين در حالى است که در بسيارى از کشورها که بخش عمده‌اى از جمعيت فعال آنها در بخش کشاورزى حضور دارند، ساليانه مبالغ عمده‌اى بابت واردات اين محصولات اختصاص مى‌يابد. به‌خصوص که نرخ رشد جمعيت در جوامع اخير معمولاً بالاتر از ساير کشورها است و لذا تأمين غذاى جمعيت رو به افزايش غالباً به‌عنوان يک مسئله جدى قلمداد مى‌شود .




*تاكيد قانون اساسي بر گسترش بخش كشاورزي


نکته حايز اهميتي كه در اين ميان وجود دارد، اين است که دراصل چهل و سوم قانون اساسي کشور ما  اصلی وجود دارد که به بررسی استقلال اقتصادی می‌پردازد.

دربند نهم از اصل چهل و سوم قانون اساسی ایران به وابسته بودن اقتصاد كشور اشاره می‌کند و تأکید دارد که اقتصاد ایران باید به مرحله خودبسندگی و استقلال برسد و از وابستگی رهایی یابد. راه‌حل قانون اساسی در این مورد، افزایش تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی مطابق با نیازهای عمومی است.

همچنين اين بند بيان مي کند بايد افزایش تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی نیازهای عمومی را تامین كرده و کشور را به مرحله خودکفایی برساند و از وابستگی اقتصادی برهاند.

*وقتي قانون اساسي با بي توجهي مواجه مي شود

اين در حالي است كه با توجه به تمامي اين مسايل توليد محصولات کشاورزي طي چند سال اخير در کشور ما با بي توجهي هاي زيادي رو به رو شده وميزان توليد آن ها  کاهش چشمگيري  يافته است .

براساس گزارش فوق در سال جاري توليد محصولاتي مانند عسل ، پسته ، چاي ، سيب زميني ، روغن زيتون و ... با کاهش روبه رو بوده است . بسياري از توليدكنندگان عدم حمايت دولت از توليد ، جولان دلالان ، ضعف مديريت و عواملي از اين قبيل را از جمله دلايل اين امر عنوان كرده اند .



*بي توجهي به محور استقلال كشور


در همين رابطه هدايت ا... مير مراد زهي، عضو هيات رئيسه ي کميسيون کشاورزي،‌ آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بيان اينکه در دوره هاي گذشته از تزريق اعتباراتي به بخش کشاورزي صحبت شده است، افزود:  متاسفانه اين منابع مالي هر گز به طور رسمي در لايحه ي بودجه آورده نشده است.

وي با اشاره به منابع موجود در بخش کشاورزي اضافه کرد: در کشو رما هيچ گاه به کشاورزي به عنوان يک محور استقلال توجه نشده و همين امر يکي از مهم ترين عوامل رکورد توليدات اين بخش است. 

مير مراد زهي با بيان اينکه در زمان هدفمند کردن يارانه ها، براي بخش توليد کشاورزي نيز بسته هاي حمايتي در نظر گرفته شد،‌ادامه داد: اين موضوع نيز به مرحله اجرايي شدن نرسيد. 

وي با اشاره به بروز مکرر حوادث طبيعي مانند سيل،‌تگرگ، خشک سالي و... در کشور افزود: بيمه غرامت اين حوادث را به کشاورزان نمي پردازد.  
 
مير مراد زهي در مورد ديگر  عوامل رکود توليدات بخش کشاورزي اضافه کرد: گاهي اوقات اجناس مورد نياز توليد کنندگان از جمله کود، سم، بذر ونهاده هاي کشاورزي با قيمت هاي گزافي به دست آنان مي رسد. 

وي با اشاره به اينکه در برخي مناطق کشور کشاورزان براي توليد به نفت و گاز نياز دارند، اظهار داشت: در بسياري از مواقع اين توليد کنندگان با کمبود سوخت مواجه هستند.

*وعده ها عملياتي شود

مير مراد زهي تصريح کرد: زماني که به بخش کشاورزي توجهي جدي و وعده ها عملياتي شود مي توان به بهبود اوضاع اميدوار بود اما اگر تمامي مسائل درحد صحبت کردن و اجرايي نشدن باشد چيزي تغيير نمي کند. 

وي با بيان اينکه طي ساليان گذشته ايران در توليد گندم به خود کفايي رسيد افزود: پس از آن کم کم با کمبود اين محصول مواجه شديم و دولت محبور شد بخش عظيمي از ارز کشور را به واردات گندم تخصيص دهد.
 
 نماينده مردم سراوان، سيب، سوران و زابلي در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه امسال نيز يکي از سالياني است که بايد واردات گندم انجام گيرد گفت: در صورت تخصيص اعتبارات ويژه براي صنعت توليد و همچنين پرداخت غرامت به توليد کنندگان هنگام بروز  خسارات مشکلات موجود بر سر راه توليد نيز برطرف مي شود.
 
مير مرادي اظهار داشت: تا زماني که ما  از توليد کنندگان حمايت نکنيم در رفع موانع موفق نخواهيم بود.

وي افزود: کشورهاي مکانيزه و پيشرفته ي جهان آن چنان از توليد کنندگان خود حمايت مي کنند که اين قشر بزرگترين و مرفه ترين قشر جامعه هستند ولي متاسفانه در کشور ما اين گونه نيست. 

مير مراد زهي با بيان اينکه يکي از مهم ترين عوامل رکورد بخش کشاورزي بي توجهي دولت به اين بخش است تصريح کرد: دولت بايد به  توليد کنندگان دام، طيور و فعالان بخش کشاورزي توجه ويژه اي داشته باشد. 

وي تاکيد کرد:  توجه به بخش کشاورزي سبب افزايش توليدات اين بخش به اندازه نياز کشور مي شود.

انتهاي پيام/
 

برچسب ها: کشاورزی ، تولید ، حمایت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار