به گفته مسئولان چرخ گردشگري بايستي بچرخد که در ميان راهنما يکي از چرخ دنده هاي مهم براي گردش اين چرخ است که نياز به رسيدگي دارد.

عباس پيرمراديان نايب رئيس جامعه راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به بي مهري مسئولان نسبت به اين جامعه، گفت: براساس پيش بيني ها آرزوي سير صعودي گردشگري کشور برآورده شده است که اين سيل نعمت با ادامه بي توجهي به تورگردانان به سونامي گردشگري کشور مبدل خواهد شد.
 
وي ادامه داد:‌ با انبوه سفارشات خارجي براي 6 ماه آينده تورها، مراکز اقامتي و ... رزرو شده و  در نبود ساماندهي وضعيت راهنمايان تور،‌ ضربه مهلکي بر گردشگري کشور وارد خواهد شد.

پيرمراديان با اشاره به فهرست شش ‌هزار و 200 نفري راهنمایان تور، دارای کارت از سوي سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، تصريح کرد: به لحاظ کميت راهنمايان تور، امروز مشکلي وجود ندارد ولي با سير صعودي گردشگران به کشور چه تعداد از این افراد، حرفه‌یی هستند و می‌توانند تور را بگردانند؟

وي اظهار داشت:‌ آمدن تور به کشور حاصل دسترنج آژانس‌های گردشگری است و تنها راهنما با تجربه تورگرداني مي تواند حاصل کار آن‌ها را به سرانجام می‌رساند که متاسفانه با وجود افزايش آمار گردشگران ورودي به کشور، شمار راهنماي فعال و با تجربه محدود است.

وي افزود:‌ سه تخصص راهنمايان تور به تسلط کامل زبان خارجي، اطلاعات عمومي قوي و توانايي برنامه ريزي خلاصه مي شود با داشتن اين سه شرط به عنوان راهنماي تور خوب شناخته مي شود که متاسفانه در ايران شمار راهنمايان خوب کمتر از يک هزار نفر است. 

نايب رئيس جامعه راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي در شرايط امروز عدم تمايل آژانس هاي گردشگري را در سپردن تورها به راهنماي کم تجربه را منطقي دانست و گفت:‌ تور حاصل کار آژانس مسافرتي است و به آن ها حق می‌دهم که بخواهد دسترنج خود را دست افراد با تجربه بسپارند چرا که لحظه ورود گردشگران سرآغاز هدايت و استقبال مسافراني که فرسنگ ها راه را براي تجربه لحظاتي شيرين و به ياد ماندني طي کردند و در این میان نقش اساسی با راه‌بلد اميني که رسم ميزباني بداند.

وي تاکيد کرد: کم تجربگي تورگردان با نارضايتي گردشگران تلاش آژانس هاي گردشگري را براي ورود تور از بين خواهد برد.

پيرمراديان در ادامه افزود:‌ با وجود رشد ورود گردشگر به کشور و محدوديت راهنماي باتجربه نياز به ورود راهنمايان کم تجربه به چرخه گردشگري غيرقابل انکار است که در اين مسير مي توان راهنمای کم‌تجربه را به عنوان دستیار در تور با هدف آموزش همراه ساخت تا ضمن تجربه همراهي تور، آموزش لازم را کسب نمايند که اين مهم با همکاري و تعامل جامعه راهنمايان تور و دفاتر خدمات مسافرتي اجرايي خواهد شد.

نايب رئيس جامعه راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي با تاکيد بر اين که در ميان درگيري هاي جنبي راهنمايان برسر مشکلات صنفي، فرصتي براي همفکري، تعامل و برنامه ريزي در راستاي ارتقا فعاليت راهنمايان تور باقي نمانده است، گفت: اگر مسئولان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در پي حل چالش کمبود راهنمای تور حرفه اي مي باشند بايستي دغدغه هاي صنفي و روزمره راهنمايان را حل کند.
 
وي در ادامه با اشاره به مشکلات صنفي راهنمايان، تعيين دستمزد روزانه 30 هزارتومان را نااميد کننده دانست و افزود: دستمزد روزانه 30 هزار تومان براي استاد دانشگاهي که عضو جامعه راهنمايان توهين است.
 
پيرمراديان در پايان راهنمايان تور را سرمايه هاي گردشگري کشور عنوان کرد و خاطر نشان کرد: با وجود مشکلاتی مانند دستمزد و بیمه دلگرمي براي ادامه کار و فعاليت براي راهنمايان باقي نمي مانند، به گفته مسئولان چرخ گردشگري بايستي بچرخد که در ميان راهنما يکي از چرخ دنده هاي مهم براي گردش چرخ گردشگري است که نياز به رسيدگي دارد.
 
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار