فعاليت دفتر پلیس گردشگری پنجشنبه 11 مهرماه 92، به صورت پایلوت در استان گلستان آغاز مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگته خبرنگاران، منوچهر جهانیان معاون گردشگری کشور در نشست راهنمایان گردشگری با دفاتر خدمات مسافرتی و واحدهای اقامتي،‌ راهنما را  همانند معلم و استاد دانشگاه در حوزه گردشگري دانست و گفت: راهنما بايستي به عنوان معلم و استاد دانشگاه از دانش تخصصی در حوزه گردشگري برخوردار باشد تا با تکیه بر این دانش تخصصی جاذبه های گردشگری کشور را به گردشگران داخلی و خارجی معرفی نمايد. 
 
وی در ادامه تشكيل كارگروه تخصصي مشترك ميان معاونت گردشگری و جامعه راهنمایان را راهگشاي مشكلات بخش گردشگري كشور دانست و افزود: با تشكيل كارگروه تخصصي مشترك، مشكلات راهنمايان گردشگري در قالب سخنراني ها پس از برگزاري همايش ها و ... فراموش نمي شود و به صورت عملياتي و اجرايي برطرف خواهد شد.

براساس اين گزارش از سوي معاون گردشگري، علی لطفی سرپرست دفتر امور مراکز خدمات گردشگری‌ به عنوان نماينده معاونت گردشگری کشور و عباس پیرمرادیان رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی به عنوان رياست اين كارگروه تعيين شدند. 

معاون گردشگري كشور ادامه داد: مشكلات و چالش هاي پيش روي جامعه راهنمايان ایرانگردی و جهانگردی در قالب اين كار گروه بررسي و درقالب نشت هاي دوره اي گزارش و روند پيگيري موضوعات به اطلاع اعضاي جامعه خواهد رسيد.

جهانيان با اشاره به اينكه كمتر از 10 درصد تورهاي داخلي و كمتر از 50 درصد تورهاي ورودي به كشور از راهنما استفاده می‌شود،‌ خواستار پيگري و حل اين مشكل از سوي ريیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی شد و در ادامه افزود: متاسفانه برخي شركت هاي خدمات مسافرتي خود را بي نياز از راهنما مي دانند و از ظرفيت پرسنل غير متخصص با دانش محدود از اطلاعات اوليه صنعت گردشگري و صرفا به واسطه تسلط به زبان خارجي بهره مي برند كه در اين راستا تمام تورها ملزم خواهند بود با همكاري جامعه راهنمايان از راهنماي متخصص بهره مند شوند.

وي با بيان اينكه برخي دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی نیز بدون مجوز اقدام به برگزاری تور می کنند،‌ خاطرنشان كرد: دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی در جهت برگزاري تور بایستي مجوز برگزاری تور دريافت و از راهنما در تورهای خود استفاده كنند. 
 
**** رشد 106 درصدي ورود گردشگر خارجي ثبت شد

معاون گردشگري كشور با اشاره به رشد فزاينده گردشگري خارجي در آرامش حاكم بر فضاي عمومي كشور،‌ گفت: خوشبختانه با افزايش تمایل برای سفر به ایران در شهریورماه 92 ، ورود 583 هزار و 745 نفر گردشگر خارجي به كشور ثبت شده كه نسبت به ورود 283 هزار و 166 نفر گردشگر به كشور در مدت مشابه سال گذشته نشانگر رشد 106 درصدي است. 
 
وی ادامه داد: در شهریور ماه سال جاري در مقابل ورود بيش از583 هزار گردشگر خارجي به كشور، 516 هزار گردشگر از ایران به کشورهای خارجی سفر كردند و برای اولین‌بار روند گردشگر ورودی به خروجی معکوس شد.

جهانيان با اشاره به حضور 6 هزار و 200 راهنماي فعال در كشور، افزود: با پيگيري كميته برنامه ريزي گردشگري در وزارت علوم، گرايش راهنمای گردشگری در مقطع ارشد و دکتري تصويب شده است. 

*** بلد محلي، مكمل راهنماي تور است

معاون گردشگري كشور با تاكيد بر اينكه الزامي بر حضور بلدهاي محلي در تورهاي گردشگري استان هاي كشور وجود ندارد، گفت:‌ اطلاعات بومي بلد هاي محلي بيشتر از راهنماي متخصص است و در اين راستا مي توانند حامي راهنماي تور باشند.
 
جهانيان با تأکید بر تعامل و همکاری متولیان گردشگری کشور، ادامه داد: دفتر پلیس گردشگری پنجشنبه 11 مهرماه 92، به صورت پایلوت در استان گلستان راه اندازی خواهد شد.

وی تصریح کرد: این دفتر در جهت افزایش ایمنی گردشگران و تسهیل عبور و مرور در مسیرهای منتهی به مناطق گردشگری کشور راه اندازی می شود.
 
وی همچنین با اشاره به استاندارد سازي خدمات گردشگري در ايام پيك سفر در كشور، اظهار داشت: در روزهای پیک مسافرت در برخی از استان‌ها مراکز اقامتی پاسخگوی نیاز گردشگران نیست و در نهايت برخی افراد از سردرگمي مسافران سودجويي كرده و هزينه هنگفت اماكن اقامتي و منازل شخصی خود را در اختيار به گردشگران قرار مي دهند که در اين راستا شیوه‌ نامه تدوين شده منازل استیجاری در استان‌های مقصد گردشگری اجرایی خواهد شد.

***پلاك و كد شناسايي منازل استيجاري مهر تاييد سازمان ميراث فرهنگي است
 
جهانيان ادامه داد:‌ براي اماکن اقامتی خصوصی و استیجاری، با كسب شرايط براساس شيوه نامه منازل استيجاري، پلاک و کد شناسایی صادر خواهد شد و متصديان امور خدماتي با كارت شناسايي و لباس متحدالشكل در 21 استان كشور گردشگران را به اين مراكز دعوت مي كنند.
 
در پایان این مراسم شيوه نامه منازل استيجاري بر اساس آخرين اصلاحات، پلاک مراکز اقامتی خصوصی و منازل استیجاری، کارت راهنمایان گردشگری رونمايي شد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: دفتر ، پلیس ، گردشگری ، گلستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار