مشاور معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت : دستورالعمل "بودجه ریزی" مبتنی بر عملکرد تهیه و در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار داده شده است اما بر اساس برنامه بودجه ريزي عملياتي برای سال 1393 در تعدادی از دستگاه های اجرایی و در سال 1394 برای همه دستگاههای اجرایی به کار گرفته مي شود.

محمد کردبچه در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: فرآیند "بودجه ریزی" مبتنی بر عملکرد فرآیند کوتاه مدتی نیست نباید از حالا این انتظار ایجاد شود که ما ظرف یک یا دو سال بودجه بندی را کاملاً عملیاتی کنیم ما قصد داریم تا سال 1394 اعتبارات هزینه ای که در لایحه بودجه ارایه می شود، براساس بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد باشد یعنی همان کاری که سال 1384 برای بودجه سال 1385 به طور غیرکامل انجام دادیم.

مشاور معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تصريح کرد: یک ستاد راهبردی برای اجرای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد با ریاست دکتر نوبخت و با عضویت تعدادی از صاحبنظران در این زمینه تشکیل شده است که سیاست های کلی را تعیین خواهد کرد و پس از تعیین سیاست های کلی، پیگیری تهیه بودجه مبتنی بر عملکرد برای سال های 1393 و 1394 انجام خواهد شد. یعنی برنامه ما این است که برای سال 1393 در تعدادی از دستگاه های اجرایی و بعد از آن سال 1394 برای همه دستگاههای اجرایی روش جدید به کار گرفته شود. 

وی گفت: در سالهای باقیمانده از برنامه پنجم توسعه حکم ماده 219 قانون برنامه را برای همه دستگاهها اجرایی می کنیم. بالاترین سطح تصمیم گیری درباره بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد ستاد یاد شده است.

کردبچه افزود: در خود ستاد لایحه بودجه 93 هم یکی از کارگروه های تخصصی، کارگروه بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد است که مسؤولیت آن با من است و رؤسای امور معاونت بودجه و نمایندگانی از وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر دستگاه های اجرایی در آن عضویت دارند.

وي تصريح کرد: دستورالعمل بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد هم تهیه و در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار داده شده است. این دستورالعمل یکی از پیوست های بودجه 93 خواهد بود و در بخشنامه از همه دستگاه ها خواهیم خواست که یک نفر نماینده معرفی کنند و وضعیت پیشرفت بودجه ریزی را در دستگاه متبوع خود گزارش دهند.

* آغاز بودجه ریزی عملیاتی با ۴ دستگاه در بودجه سال ۹۳

مشاور معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: ما فعلاً 4 دستگاه وزارت آموزش و پرورش در سطح مناطق آموزشی، سازمان ثبت احوال کشور در سطح ادارات شهرستانی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (امور آموزشی) و سازمان بهزیستی کشور (مراکز توانبخشی) را با توجه به سابقه‌ای که از فعالیتها و تلاشهای این دستگاهها برای اجرای بودجه مبتنی بر عملکرد داشتیم برای اجرای کامل در سال 1393 پیشنهاد داده ایم. اما اگر هر دستگاه دیگری که در این زمینه کار کرده و دارای تجربه است و فکر می کند که آماده اجرای طرح است، استقبال می کنیم و حتی برای اجرای روش جدید بودجه ریزی آنها را یاری خواهیم کرد.

کردبچه اضافه کرد: در دستورالعمل دو فرم وجود دارد، فرم شماره یک که همه دستگاه ها باید آن را پر کنند حاوی اطلاعات کلی شاخص های عملکرد و اهداف کمی آنها است.دستگاه ها در این فرم باید بگویند برنامه های اجرایی آنها چیست و در قالب آن برنامه ها چه فعالیت هایی انجام می دهند. برای هر کدام از برنامه ها و فعالیت ها باید یک هدف کمی هم ذکر کنند.

وی افزود: باید عملکرد سال 1391 و 6 ماهه 92 و پیش بینی آنها برای سال 1393 را نیز ذکر کنند و این به ما کمک می کند که برای سال آینده اگر این شاخص ها کامل نیست آنها را کامل کرده و این شاخص ها را با ارقام بودجه مرتبط کنیم. باقی دستگاه هایی که امسال باید بودجه ریزی عملیاتی داشته باشند فرم شماره 2 را نیز باید پر کنند.

*لايحه بودجه 93 کاملا مبتني بر عملکرد

مشاور معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تاکيد کرد: سال 1393 چون دستگاه های نمونه تعدادشان کم است نتایج مربوط به بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد به صورت پیوست همراه با لایجه ارایه خواهد شد اما در سال 1394 کلاً شکل جداول بودجه تغییر خواهد کرد، یعنی کاملاً مبتنی بر عملکرد خواهد بود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار