به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاري رويترز ، موسسه تحقيقاتي چتم هاوس مستقر در لندن هشدار داد کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس (GCC) براي تامين 80 تا 90 درصد مواد غذايي مورد نياز خود به واردات وابسته هستند که بيشتر آن از طريق دو مسير دريايي که ممکن است به دليل درگيري هاي منطقه اي يا فشارهاي سياسي مسدود شوند ، صورت ميگيرد.
اين موسسه در گزارش خود اعلام کرد بيش از 80 درصد گندم مورد نياز کشورهاي حوزه خليج فارس از کانال سوئز و 80 درصد برنج آنها از تنگه هرمز به اين کشورها وارد ميشوند که آسيب پذيرترين آنها امارات متحده عربي ، بحرين ، قطر و کويت هستند.
ايران در سال 2012 و به دنبال افزايش تنش ها با غرب بر سر برنامه هسته اي مورد مناقشه اين کشور تهديد کرد چنانچه هدف حمله قرار گيرد ، اقدام به بستن تنگه هرمز خواهد کرد.
بي ثباتي سياسي در مصر نيز نگراني ها را درباره ايمني حمل و نقل دريايي از مسير کانال سوئز طي دو سال گذشته افزايش داده است.
مصر پس از آن که ارتش اين کشور محمد مرسي نخستين رئيس جمهور اسلامگراي منتخب را برکنار کرد ، با حملات شبه نظاميان مسلح در منطقه بي قانون سيناي شمالي در شرق کانال سوئز مواجه شده است.
راب بيلي نويسنده گزارش اين موسسه تحقيقاتي ميگويد همه واردات کشورهاي حوزه خليج فارس از آمريکاي شمالي ، آمريکاي جنوبي ، اروپا و درياي سياه بايد از کانال سوئز عبور کند که شبه نظاميان مسلح اخيرا تلاش کردند آن را با شليک آر پي جي به يک کشتي باري ، مسدود کنند.
وي گفت اگر کانال سوئز بسته شود ، واردات اين کشورها بايد دماغه اميد نيک ( گود هوپ) را دور بزند و چنانچه درگيري هاي منطقه اي منجر به مسدود شدن کانال سوئز و تنگه هرمز شود ، کشورهاي حوزه خليج فارس با مشکلات واقعي در زمينه تامين کافي مواد غذايي مواجه خواهند شد.
انتهای پیام/