کريستين ساينس مانيتور:

آمريکا به جاي چسبيدن به بحث‌هاي بي‌تاثير هميشگي، رويکردي تازه در قبال ايران اتخاذ کند/ تحريم‌هاي بيشتر مي‌تواند روند ديپلماسي را پيش از آن که آغاز شود، مسموم کند

روزنامه کريستين ساينس مانيتور نوشت شيوه معمول آمريکا در قبال برنامه هسته اي ايران بي تاثير بوده است و اين کشور بايد سياست خود را تغيير دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه آمريکايي امروز در تحليلي به قلم "پيتر جنکينز" و "رابرت هانتر" نوشت: "سفر حسن روحاني، رئيس جمهور ايران به سازمان ملل در واقع آغاز بازگشت وي و محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران به عرصه مقدم ديپلماتيک است و حضور مجدد آنها در اين عرصه اين اميد را ايجاد کرده است که سرانجام نگراني هاي غرب در مورد برنامه هسته اي ايران کاهش يابد. روحاني و ظريف هر دو تحصيلکرده غرب هستند و  هر دو ثابت کرده اند که ديپلمات هايي سرسخت اما عملگرا هستند."

اين روزنامه ادامه داد: اکنون آمريکا به جاي چسبيدن به خواسته ها و بحث هاي بي تاثير هميشگي، بايد با رويکردي تازه اهداف تيم روحاني را محک بزند. واشنگتن بايد به دنبال منافع مشترک ميان دو کشور باشد. تندروهاي آمريکايي بر اين عقيده اند که آمريکا بايد تاکيد کند ايران ظرفيت غني سازي اورانيوم را به چند هزار دستگاه سانتريفوژ نسل اول محدود کند. اما دليلي وجود ندارد که فکر کنيم ايران با چنين محدوديتي موافقت خواهد کرد.

در ادامه اين مقاله آمده است واشنگتن بايد شيوه تازه اي را در پيش بگيرد و بررسي کند که روحاني تا چه اندازه مايل به همکاري براي رسيدن به يک راه حل ديپلماتيک است. آمريکا بايد بداند در زمان ايجاد تغييرات احتمالي توسط ايران تحت مديريت رئيس جمهور جديد اين کشور، تحريم هاي بيشتر مي تواند روند ديپلماسي را پيش از آن که آغاز شود، مسموم کند. در عوض آمريکا بايد از منافع مشترک با ايران مانند افغانستان و شايد عراق و از آزادي کشتيراني در تنگه هرمز استفاده کند تا بتواند دو کشور را به يکديگر نزديک کند. 

در خاتمه اين مقاله آمده است عمل کردن به گونه اي که ايران دشمن آمريکا تلقي شود به نفع هيچ کس نيست و فرصت ها را براي ديپلماسي از بين مي برد و حتي خطر درگيري را افزايش مي دهد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار