کارشناس سلامت سالمندان و میانسالان مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد گفت: نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که از هر 9 زن یک نفر در طول زندگی خود به سرطان سینه مبتلا می‌شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران«لیلا رستگار»، افزود: عوامل متعددی چون افزایش سن، نداشتن زایمان و یا اولین زایمان پس از 30 سالگی، یائسگی دیررس بالای 55 سال، آغاز عادت ماهیانه در دختران پیش از 12 سالگی، سابقه‌ی سرطان سینه در بستگان درجه یک، افزایش وزن پس از یائسگی و تراکم زیاد بافت پستان سبب ابتلاء زنان به سرطان سینه می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که سرطان سینه از بیماری‌های شایع در میان زنان است، گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر سن ابتلا به سرطان سینه در ایران کاهش یافته این در حالی است که میانگین جهانی ابتلا به این بیماری در دیگر کشورهای جهان پس از 65 سالگی است.

کارشناس سلامت سالمندان و میانسالان مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: چون بسیاری از فاکتورهای خطر قابل کنترل نیستند بنابراین برای این بیماری واکسن و یادآروی خاص برای پیشگیری از ایجاد سرطان سینه وجود ندارد.

رستگار خاطر نشان کرد: فعالیت‌های فیزیکی و ورزش مستمر، ثابت نگهداشتن وزن، شیردهی و مصرف نکردن هورمون پس از یائسگی احتمال ابتلاء به سرطان سینه را در میان زنان کاهش می‌دهد.

وی گفت: خودداری از مصرف غذاهای پرچرب، سرخ شده، نمک‌زده و حاوی مواد نگهدارنده، ترشی و کنسروها و افزایش مصرف میوه و سبزیجات، غلات و گوشت ماهی می‌تواند با افزایش آنتی‌اکسیدان در بدن سبب جلوگیری و کاهش سرطان سینه در زنان شود.

کارشناس سلامت سالمندان و میانسالان مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پیشگیری ثانویه برای جلوگیری از بروز این بیماری معاینه سینه از طریق پزشک ماهر و به‌صورت ماموگرافی انجام می‌شود ضمن این‌که افرادی که دارای سابقه‌ی سرطان سینه در میان بستگان درجه یک خود هستند میزان ابتلاء به این بیماری چهار برابر می‌شود که توصیه می‌شود این افراد با داشتن شیوه زندگی سالم، انجام مراقبت‌های معمول نظیر معاینات دوره‌ای و ماموگرافی می‌توانند از بروز این بیماری جلوگیری کنند.

رستگار یادآور شد: زنان بالای 30 سال با آزمایش‌ها و ماموگرافی‌های سالانه و با تشخیص زودهنگام مانع از عوارض پیشرفته‌ی آن شوند ضمن این‌که افرادی که سابقه‌ی این بیماری را در بستگان درجه یک خود دارند باید 5 سال زودتر برای پیشگیری اقدام کنند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: سرطان ، یائسگی ، بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.