در اقتصاد امروز ايران شناسايي عواملي كه به واسطه آن بتوان قدم در حل مشكلات نهاد از گامهاي اساسي توسعه پايدار است .

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران در اقتصاد امروز ايران شناسايي عواملي كه به واسطه آن بتوان قدم در حل مشكلات نهاد از گامهاي اساسي توسعه پايدار  است.

اين عوامل بر اساس فرهنگ ،نوع مديريت وبرنامه ريزي در كشوهاي مختلف متفاوت است وجود يك برنامه ريزي سيستمي وعدم تمركز مي تواند سبب حل مشكلات در راستاي توجه به اين عوامل مي شود.

عواملي كه سبب عدم توسعه اقتصادي مي شود به شرح زير است:

1. عوامل طبیعی و غیراقتصادی

2. عوامل حقوقی

3. عوامل ساختاری

4. عوامل اجرایی

1. عوامل طبیعی و غیراقتصادی

مهمترین مصادیق دراین دسته عوامل وجود تنش هایی است که بعداز پیروزی انقلاب بوجود آمد و هنوز هم ادامه دارد. اینها شامل تمامی توطئه استکباری از جمله جنگ تحمیلی می باشد که بطور روشن بر روند کلی اقتصادی جامعه اثر گذاشته است.

2. عوامل حقوقی در بعداقتصاد

منظور عواملی هستند که بخاطر حاکم شدن نظام اسلامی می بایست در بعداقتصاد مشخص شوند. بعبارت دیگر, مبانی تئوریک اقتصاداسلام مورد نظر می باشد.

روشن نبودن مساله مالکیت , مشخص نبودن جایگاه بخش خصوصی معلوم نبودن چارچوب توزیع در آمد و حقوق قیمت گذاری جایگاه سود قالب احتکار چارچوب بازار در اسلام جایگاه تولید و مصرف و موارد فراوان مشابه می تواند مشکلات فراوانی درابعاد جاری اقتصادی ببار آورد.

3. عوامل ساختاری

این دسته عوامل مربوط به عادات اقتصادی خاصی است که ر دراز مدت صورت گرفته است و عمده ترین متغیرهای اقتصادی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.اقتصاد شاهنشاهی با هدایت آمریکا نوعی برنامه ریزی دراز مدت را زمینه سازی کرده بود که آثار منفی که هنوز موجوداست.

با اخذ ظواهری ازاقتصاد غرب و با ماسک فریبنده توسعه و مدرنیزاسیون و بدون گرفتن نکات مثبت اقتصاد غرب اقتصاد کشور بسوی نوعی عقب ماندگی مدرن سوق داده شد. 

عادت عمومی به رفاه کاذب مصرف گرائی تکیه وسیع بر واردات مواد مصرفی تکیه شدید به درآمد نفت توسعه شهرنشینی کاذب عدم عادت به پس انداز و سرمایه گذاری و موارد مشابه آن در داخل کشور تثبیت گردید و مردم در درازمدت و صرفا بخاطر گذران زندگی با وضع موجود خو گرفته بودند.  
 
4. عوامل اجرایی

عوامل سه گانه فوق الذکرحداقل بطور مستقیم به نحوه مدیریت و بافت اقتصادی حاکم بر جامعه بر نمی گردد،ولی عوامل اجرایی جنبه های ملموسی را در بر می گیرد که به مدیریت اقتصادی جامعه بر می گردد و در صورت دقت بیشتر و عمل حساب شده تر می توان آنها را حل کرد.
 
وجود يك سيستم يكپارچه بدون تمركز در سايه اعتماد به مردم براي حل مشكلات اقتصادي سبب شناسايي ريشه هاي مشكل زاي اقتصادي وحل آن در صورت زمان ممكن مي شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: نارسایی ، شناسایی ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار