سه روز مذاکرات نفس‌گیر ژنو به پایان رسید؛ در این سه روز چه گذشت؟ گمانه‌زنی‌های گذشته چقدر با آنچه که رخ داد همخوانی داشت؟

 سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه 6 نوامبر 2013 با هدف دیدار و گفتگو با اعضای گروه 5+1 تهران را به مقصد ژنو پایتخت سوئیس ترک کرد. این تاریخ، حدود سه هفته قبل طی نشست قبلی تعیین شده بود:

"دکتر محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان و "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ابتدا 5 مهر ماه در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به توافق رسیدند که مذاکرات ایران و 1+5 برای اولین بار در سطح وزرای امور خارجه، 27 سپتامبر در نیویورک و 15 اکتبر در ژنو سوئیس برگزار شود. آخرین دور رسیدگی به این پرونده 7، 8 و 9 نوامبر 2013 (16، 17 و 18 آبان) در ژنو بود و دیشب بدون دستیابی به نتیجه‌ای رسمی موقتاً به کار خود پایان داد.

تیم پنج نفره مذاکره‌کننده ایرانی شامل "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان، "سید عباس عراقچی" معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر خارجه، "مجید تخت روانچی" معاون اروپا و آمریکا، "حمید بعیدی‌نژاد" مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت خارجه، "داود محمدنیا" مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و "محمد امیری" از سازمان انرژی اتمی بودند.

در مقابل مذاکره‌کنندگان کشورهای آمریکا، آلمان، روسیه، چین، فرانسه و انگلستان به ترتیب عبارت بودند از:

"وندی شرمن" (Wendy Sherman) معاون وزیر خارجه آمریکا، "هانس دیتر‌لوکاس" (Hans-Dieter Lucas) مدیر کل اداره سیاست خارجی آلمان در اتحادیه اروپا، "سرگئی ريابکوف" (Sergei Ryabkov) معاون وزیر امور خارجه روسیه، "پنگ سن" (Pang Sin) مدیر کل گروه کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه چین، "جکس آدیبرت" مدیر کل امور سیاسی و امنیتی وزارت امور خارجه فرانسه و "سیمون گس" (Simon Gass) مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه انگلیس. ریاست این طرف را "کاترین اشتون" (Catherine Ashton) مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و "هلگا اشمید" (Helga Schmid) معاون وی بر عهده داشتند.


*** اهمیت مضاعف اخبار پشت درهای بسته

این دور از مذاکرات ژنو به اندازه‌ای اهمیت داشت که تدابیر امنیتی نسبت به نشست گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته بود. مهم‌تر اینکه نسبت به حضور خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ای در ساختمان مقرّ سازمان ملل متحد نیز جلوگیری محدودتری اعمال شد و همین مسئله باعث گردید که سایت‌ها و خبرگزاری‌ها مجبور باشند در این سه روز، تنها به داده‌های مطبوعاتی که توسط مقامات کشورمان و 5+1 در نشست‌های خبری منتقل می‌شد اکتفا کنند.


*** پنجشنبه 7 نوامبر 2013 (16 آبان) ساعت 8 صبح به وقت ژنو (10:30 به وقت تهران) دکتر ظریف و کاترین اشتون بر سر میز صبحانه دیدار کردند. مذاکرات ایران و گروه 1+5 نیز ساعت 11 صبح به وقت ژنو (13:30 به وقت تهران) آغاز شد. طبق اطلاعات و گزارشاتی که هیئت ایرانی به طرق مختلف از این جلسه در اختیار رسانه‌ها گذاشتند، علّت دشوار بودن مذاکرات این دوره، این بود که طرفین اکنون به مرحله ورود به جزئیات رسیده‌اند و این مرحله، همیشه نسبت به مراحل دیگر سخت‌تر و دقیق‌تر است.

پس از جلسه ظهرهنگام، "مایکل مان" سخنگوی اشتون در جمع خبرنگاران حضور یافت و ضمن ابراز خوش‌بینی در مورد ادامه مذاکرات، روند مباحث با طرف ایرانی را امیدوارکننده توصیف کرد: «مذاکرات پیچیده بود و ما وارد مرحله جدیدی شده‌ایم. من فکر نمی‌کنم کسی انتظار نتایج فوری از روند مذاکرات داشته باشد. اما قطعاً امیدواریم که می‌توانیم به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این هفته دست پیدا کنیم.»

دکتر عراقچی نیز اعلام نمود که گروه ۱+۵ کلیات و چهارچوب طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران را پذیرفته‌اند.


عصر روز پنجشنبه مذاکرات ایران با 3 کشور اروپایی، روسیه، آمریکا و چین، هر یک به صورت جداگانه از ساختار 1+5 در ژنو تشکیل شد.

در پایان روز پنجشنبه، امکان صدور بیانیه مشترک در پایان مذاکرات بسیار قوت یافته بود.

*** جمعه 8 نوامبر 2013 (17 آبان) ادامه مذاکرات ساعت 9:30 صبح به وقت ژنو (12:00 به وقت تهران) برگزار شد. در این روز، سران متعددی در ساعات مختلف روز رهسپار ژنو شدند. "جان کری" صبح جمعه به دعوت اشتون، "لوران فابيوس" وزیر امور خارجه فرانسه ظهر، "گیدو وستروله" وزیر خارجه آلمان بعدازظهر و بالاخره "ویلیام هیگ" وزیر امور خارجه انگلیس عصرگاه هرچند دیرهنگام اما به قافله ژنو پیوستند.

"مایکل مان" پس از اتمام نشست در گفتگو با رسانه‌ها گفت: «پیش‌بینی درباره زمان رسیدن به توافق بسیار سخت است و من در مورد زمان رسیدن به توافق با ایران چیزی نمی‌گویم اما امیدوارم که بتوانیم به پیشرفت‌ها ادامه دهیم.»

در بعدازظهر روز جمعه دیدار دوجانبه‌ای با هدف جمع‌بندی مجموع بسته مذاکرات، میان دکتر ظریف و اشتون برگزار شد که "مایکل مان" آن را مثبت دانست.

اصلی‌ترین دیدار روز جمعه و شاید محور مذاکرات، سه‌جانبه "ظریف-اشتون-کری" در ساعت 18:30 به وقت ژنو (21 به وقت تهران) بود. این دیدار سخت و فشرده پس از سه ساعت به طور موقّت جهت استراحت متوقف شد و دوباره ادامه یافت. تنها خبری که از این مذاکرات مهم به بیرون راه یافت این بود که "مایکل مان" آن را مثبت دانست و عراقچی نیز اعلام کرد: «مقداری پیشرفت حاصل شده و مذاکرات خوب بود.»


بر خلاف پیش‌بینی‌های قبلی، طرفین در مصاحبه‌هایشان از ادامه مذاکرات در روز شنبه خبر دادند و این خبر، امیدواری برای رسیدن به توافق را میان ناظران و رصدکنندگان بین‌المللی افزایش داد.

*** شنبه 9 نوامبر 2013 (18 آبان) هم مانند روز اول، دارای صبحانه کاری بین دکتر ظریف و کاترین اشتون بود، اما این بار با محوریت "تنظیم توافقنامه". مذاکرات ژنو ساعت 8:30 به وقت محلی و 11:00 صبح به وقت تهران ادامه یافت.

با حسّاس شدن انتهای مذاکرات سه روزه، اهمیت صحبت‌ها اوج گرفت و تیم‌های مذاکره‌کننده در فواصل زمانی گوناگون به رایزنی با پایتخت‌های خود پرداختند.

حتی دیروز شنبه هم از ورود دیرهنگام عده‌ای از سیاستمداران خالی نبود: "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه بعدازظهر شنبه و معاون وزیر امور خارجه چین هم غروب شنبه وارد ژنو، شهر مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ شد.

ظهر شنبه ساعت 15:30 به وقت تهران، مذاكره سه‌جانبه ميان اتحاديه اروپا و وزاري خارجه ايران و آمريكا، همچنین پس از آن نشست چهارجانبه ظريف، اشتون و وزراي خارجه آلمان و انگليس برگزار شد؛ آلمان و انگليس از روند کلي گفتگوها در این ملاقات چهارجانبه اعلام حمایت کردند.

سپس بار دیگر نشست سه جانبه و نفس‌گیر دکتر ظريف، اشتون و کري عصر شنبه ادامه یافت.

در این میان، وزیر امور خارجه فرانسه که تازه روز قبل به مذاکرات پیوسته بود، در طول مباحث، نسبت به مقامات سایر کشورهای 5+1 همواره مواضعی ضدّ ایرانی از خود نشان داد و در مصاحبه‌ای مدعی شد ایران باید در طول مذاکرات، راکتور آب سنگین اراک را متوقف کند.


همچنین متن پیش‌نویسی که مورد توافق گروه ۱+۵ قرار گرفته بود و مخصوصاً در جلسه سه‌جانبه بین ظریف، اشتون و کری پیشرفت قابل ملاحظه‌ای بوجود آورده بود؛ در حرکتی غیرمتعارف مورد قبول فرانسوی‌ها قرار نگرفت!

*** دیدارهای حاشیه‌ای هیئت ایرانی: فشرده اما مهم

1) دکتر ظريف، سه‌شنبه شب با "لوران فابيوس" همتاي فرانسوي خود ديدار و گفتگو كرد و علی رغم مواضع نسبتاً تند وزیر خارجه فرانسه، این ملاقات را مفید ارزیابی نمود.

2) دکتر ظريف و "ايرينا بوكوآ" مديركل يونسكو روز چهارشنبه طي ملاقاتي در پاريس زمينه‌هاي تقويت و افزايش همكاري‌هاي في‌مابين را بررسي كردند.

3) دکتر ظریف صبح روز پنجشنبه و پیش از آغاز نشست، با "اخضر ابراهیمی" نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه دیدار و آخرین تحولات سوریه را با استقبال از راه‌حل واقع‌بینانه و سیاسی مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

4) دکتر ظریف پنجشنبه شب با رئیس کمیته صلیب سرخ جهانی دیدار و گفتگو کرد. همکاری‌های ایران با صلیب سرخ جهانی در حوزه‌های مختلف به ویژه در زمینه کمک‌های بشردوستانه و اقدامات صلیب سرخ جهانی در سوریه، از مهم‌ترین موضوعات طرح شده در این دیدار بود.

5) دکتر عراقچی صبح روز جمعه با "میاگاوا" مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه ژاپن دیدار و گفتگو کرد.

6) دکتر ظريف عصر جمعه با "کوفي عنان"، دبير کل سابق سازمان ملل، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه و معاون وزیر خارجه چین دیدار کردند.

اهمیت و فشردگی دیدارها و تعاملات چندجانبه این سه روز به حدی بود که دکتر ظریف مجبور شدند روز پنجشنبه سفر حتی چندساعته خود به رم ایتالیا را که برای چند ساعت در خبرها پیچیده بود، لغو کنند.

*** ایران در آستانه مُهر پایان بر "پرونده صلح‌آمیز هسته‌ای"

جمهوری اسلامی ايران بارها ضمن رد اتهامات نظامی بی‌اساس، اعلام كرده برنامه هسته‌اي‌اش صرفاً جهت رفع نیاز به انرژی و دیگر نیازهای صلح‌آمیز است. از سوی دیگر خواسته اصلي 1+5 که نهایت شادمانی آن‌ها خواهد بود، تعليق غني سازي در ايران، کاهش ذخاير اورانيوم و همچنين کاهش ظرفيت توليد اين مواد در آينده در اين کشور است اما طرف ایرانی تقریباً جهانیان را مطمئن کرده که هرگز درباره حق غني‌سازي اورانيوم بحث نخواهد كرد.

طرح پیشنهادی ایران که تنظیم و به کشورهای 1+5 ارائه شد، طرح جامع و کاملی بود، طرح ایران در برگیرنده حقوق کامل هسته‌ای کشورمان کوشیده تا حذف "مذاکره برای مذاکره" و در عوض ساختار "مذاکره برای نتیجه" شکل گیرد. هیئت ایرانی ثابت کردراهبرد فشار و مذاکره تحت تأثیر "فضاسازی‌های مسموم" که پیش از این از سوی غرب به نمایش گذاشته شده بود و مفسران غربی و تحلیلگران از آن به عنوان راهبرد بی‌نتیجه یاد کرده بودند، بی‌نتیجه است.

*** آمریکا چطور در "آزمون ژنو" حاضر شد؟

"یکی به نعل و یکی به میخ زدن" سیاست آمریکا در قبال ایران، مخصوصاً در یک ماه اخیر تشدید شده و طی رخدادهای چند روز ژنو نیز ادامه یافت.

گویی دولت آمریکا تحت فشار هر گروه یا جریانی، هنوز مردّد است که پیام روشنی به ایران ارسال کند یا خیر؟ خوش‌بینانه‌ترین حالتی که از دولت "اوباما" انتظار می‌رود، تغییر استراتژی این کشور و انصراف واشنگتن از پیش‌شرط‌های غیرقانونی (تعلیق غنی سازی) است. عده‌ای از کارشناسان، پیوستن ناگهانی "کری" به گروه مذاکره‌کنندگان ژنو را دال بر احتمال زیاد حصول توافق می‌دانستند.

اما چنانچه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود نیز بدان اشاره کردند، نسبت به این نتیجه مثبت و حسن‌نیت سران آمریکایی خوش‌بینی چندانی وجود ندارد. شواهد و موضع‌گیری‌ها گاهی پذیرش غنی‌سازی اورانیوم 5% از سوی آمریکا را نشان می‌دهد و در مواقعی دیگر با چرخش 180 درجه‌ای با جدیت تمام، سخن از گزینه نظامی به میان می‌آید!

"پاول پیلار" (Paul Pillar) یکی از مقامات سابق سیا روز جمعه با انتقاد از رویکرد آمریکا، اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران را رویکردی ناصحیح دانست و گفت: «به نظر نمی‌رسد افزايش تحريم‌هاي جديد علاوه بر تحريم‌هاي اعمال شده کنوني، راهی درست براي رسيدن به توافق باشد... آنچه باعث عدم موفقیت مذاکرات هسته‌ای می‌شود رویکرد چند سال اخیر آمریکا نسبت به ایران است که نه تنها رهبر ایران، بلکه دیگر مسئولان ایران را نسبت به آمریکا بدبین کرده است.»

در این سه روز پرماجرا، تحرکات برخی اعضای کنگره یا دیگر مقامات آمریکایی از فرسنگ‌ها دورتر تعجب‌برانگیز بود، از جمله اینکه در مهم‌ترین آن‌ها "اوباما" پیام داد: «گام اول برای توافق، یعنی توقف هر گونه پيشرفت در برنامه هسته‌اي آن‌ها (ایران) و کاهش محدود تحريم‌ها؛ البته ساختار تحريم‌ها حفظ خواهد شد... اگر ايران در پيروي از تعهدات خود کوتاهي کند، تحريم‌ها تشديد خواهد شد.»

سؤال اینجاست که اگر "اوباما" هنوز می‌خواهد بر سر پیشرفت هسته‌ای ایران جنجال کند و تازه این توقف کامل را گام اوّل می‌داند، پس گام‌های بعدی از نظر وی چه خواهند بود؟!

"باب کورکر" (bob corker) سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، با بی‌خبری از فضای مثبت حاکم بر مذاکرات ادعا کرد از تصویب قانون جدیدش برای جلوگیری از لغو تحریم‌ها علیه ایران چشم‌پوشی نخواهد کرد مگر اینکه در رفتار ایران تغییرات قابل توجهی مشاهده کند، به طور مثال ایران غنی‌سازی را متوقف کند یا پروژه دفاع موشکی‌اش را فراموش کند!

دیگر مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، در نخستین روز مذاکرات، سعی کرد توپ را در زمین ایران بفرستد: «ما منتظر نخستین گام ایران هستیم، گام نخست یعنی اینکه متقاعد شویم ایران دست از پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای خود بردارد. آمریکا قصد ندارد به ساختار و بدنه کلی تحریم‌ها در مرحله اول دست بزند.»

آمریکایی‌ها از سوی دیگر بارها مدعی شده‌اند که تغيير لحن ايران پس از انتخابات رياست جمهوري دوره یازدهم و تعهد اين کشور به بهبود روابط با غرب براي کاهش تحريم‌ها آنها را براي مذاکره تشويق کرده است. یکی دیگر از مقامات آمریکایی تأکید کرد که دولت اوباما می‌تواند تحریم‌های تجاری،‌ طلا و پتروشیمی را نیز کاهش دهد. اما در صورتی که برنامه هسته‌اي ايران نه توقّف کرده و نه رو به عقب برگردد، مجلس سنا بلافاصله براي وضع تحريم‌هاي بيشتر عليه اين کشور وارد عمل خواهد شد.

این لحن تند و اربابانه آمریکا که همچنان رنگ و بوی تهدید و تحکّم دارد، موضع‌گیری‌های "نتانیاهو" نسبت به ایران را تداعی می‌کند که در آخرین لحظات عزیمت "جان کری" به ژنو، به نماینده آمریکا تزریق شد:

وزیر امور خارجه آمریکا درست پیش از سفر به ژنو با "نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد. "اوباما" رئیس جمهور آمریکا هم روز شنبه در تماسی تلفنی با "نتانیاهو" درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و مذاکرات کنونی ژنو گفتگو کرد که قطعاً کسی از محتوای این تماس‌ها و دیدارهای دقیقه نودی مطّلع نیست.

به هر حال این تصور که اختلاف‌نظر میان اسرائیل و آمریکا واقعی و عمیق شده، بسیار گمراه‌کننده است. آمریکایی‌ها تاکنون هیچ علامتی از خود نشان نداده‌اند که ثابت کند درباره مسأله غنی‌سازی، متفاوت از اسرائیل فکر می‌کنند. دکتر ظریف، دیروز در همین رابطه گفت:

«یک تاریخ بی‌اعتمادی بین "ایران" و "آمریکا" وجود دارد. فقط اگر حسن‌نیت وجود داشته باشد می‌توانیم به یک متن مورد توافق برسیم. البته هدف ما بهبود رابطه با آمریکا نیست و همسایگان ما در اولویت هستند.»

*** "موش دوانی" تل‌آویو این بار در لباس "فرانسوی‌ها"

تحرکات دورادور اسرائیل در این سه روز هم ادامه داشت که اوج آن در پیام توئیتری "نتانیاهو" در روز جمعه خلاصه شد: « اگر اخبار رسیده از ژنو درست باشد،‌ ایران به "معامله قرن" دست یافته است.»

وی در ساعاتی بعد هم طی سخنانی تکراری احتمال هرگونه توافق بر سر مسئله هسته‌ای ایران را کاملاً رد کرده و بار دیگر تهران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرد. وی از جامعه جهانی خواست از شدت فشارهای بین‌المللی بر ایران نکاهند:

«اگر مذاکرات دیپلماتیک برای حل مسئله هسته‌ای ایران به شکست بیانجامد، به طور یکجانبه به ایران حمله خواهم کرد... رضایت ایرانیان از نتایج مذاکرات طبیعی است، چون هرآنچه را که می‌خواستند به دست آوردند و هیچ امتیازی ندادند. هدف ایران لغو تحریم‌ها بود که حاصل شد. در هر حال تل‌آویو مجبور به پذیرش این توافقات نیست.»

نتانیاهو نهایتاً بعدازظهر جمعه در صفحه توئیتر خود نوشت: «توافق نکردن بهتر از توافق کردن است.»

"مارک رگو" سخنگوی دولت اسرائیل نیز در سخنرانی عصر جمعه خود اظهار داشت: «امیدواریم سخن از نتیجه‌بخش بودن گفتگوها درست نباشد. شواهد گوياي آن است که ما به سمت حصول به "توافقي بسيار بد در ژنو" در حال حرکت هستيم. طرف ايراني فقط امتيازهاي ظاهري مي‌دهد و اين امتيازها بي‌معناست اما در مقابل آن، تحريم‌هاي ايران برداشته مي‌شود.»

بی‌شک اسرائیل با درک امنیتی و راهبردی از مسائل دیپلماتیک، علاقمند است به روند مذاکرات ایران و 1+5 جهت بدهد اما این موضوع اغلب با اینکه اسرائیل خواهان فروپاشیدن مذاکرات است اشتباه گرفته می‌شود.

شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد که این بار از گروه 5+1 "فرانسه" ساز مخالف بزند و به جهان نشان دهد که اختلافات میان دولت‌های این کشورها و مواضع هر یک از اروپاییان، جدّی و عمیق است. در حالی که پیش از این معمولاً "انگلیس" و رسانه‌های وابسته به دولت این کشور، حامی مواضع تند اسرائیل بودند، در این دور از مذاکرات ژنو، سران کاخ الیزه بودند که بلندگوی منافع رژیم صهیونیستی شدند و مانع از اجماع بر سر توافقنامه در بازه زمانی مشخص شدند.

خبرگزاری "رویترز" با لحنی گلایه‌آمیز از "لوران فابیوس"، اعمال و سخنان کارشکنانه وی را فقط برای جلب‌توجه دانست!

همگام و همصدا با رژیم خشمگین صهیونیستی و دولت کارشکن فرانسه، گروهی از اعضای گروهک منافقین در نزدیکی مقرّ اروپایی سازمان ملل در ژنو تجمع کردند تا اعتراض خود نسبت به پیشبرد مذاکرات و حصول توافق احتمالی با ایران را به گوش خبرنگاران برسانند.

*** بازتاب "نوامبر ژنو" در رسانه‌های جهان

مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 از رویدادهای بسیار مهم ماه جاری در دنیاست. با این وجود نگاهی به سرفصل‌ها و اولویت‌های خبررسانی مطبوعات، نشان می‌دهد که نگاه رسانه‌ها به این مذاکرات، طیف بسیار وسیعی را در بر می‌گیرد.

اغلب رسانه‌ها گمانه‌زنی و پیش‌بینی را همراه با خبررسانی‌های متعارف در دستورکار خود قرار دادند.

رسانه‌های معاند و در صدر آن‌ها مطبوعات صهیونیستی طبق معمول با جوسازی، با حربه جنگ رسانه‌ای، با القای اختلاف در سطوح مختلف کشورمان از ملت، دولت و نظام سعی داشتند نیل به توافق در پرونده هسته‌ای را امری ناممکن جلوه دهند. از دیگر محورهای به بن‌بست کشاندن مذاکرات و تخریب چهره جهانی ایران می‌توان به گذرگاه‌های تنگ و تاریکی مانند القای زمین‌خورده بودن اقتصاد کشور، عدم برخورداری هیئت ایرانی از توان تخصصی، غیرقابل اعتماد بودن ایران و... اشاره کرد.

حاشیه‌نگاری‌های ژورنالیستی برای جذب مخاطب هم در رأس امور برخی رسانه‌ها قرار گرفت. پر و بال دادن به مسائلی از قبیل "صبحانه کاری"، "عکس یادگاری"، تفسیرها از فاصله‌های کم یا زیاد مقامات با یکدیگر، یا تعبیر چهره‌های "خندان"، "عبوس"، "خسته" طرفین،... کمی تفریح و سرگرمی مخاطبان اخبار ژنو را در فضای جدّی تعاملات دیپلماتیک به همراه داشت.

*** آیا ایران و بعضی اعضای 5+1 در یک تیم قرار خواهند گرفت؟

در این گزارش به جمع‌بندی و ذکر محاسن و معایب این دور از مذاکرات پرداختیم. داده‌های طرفین حاکیست که "هنوز برای قضاوت زود است چون طرفین کاملاً محتاطانه با یکدیگر برخورد می‌کنند."

اعضای هیئت ایرانی مذاکره‌کننده این اطمینان را داده‌اند که اقدامات، به صورت همزمان و موازی خواهد بود. البته طرف خارجی، همواره در پی ایجاد انگیزه برای پیشبرد مذاکرات بوده و حداقل این گونه وانمود کرده است. لذا رسانه‌ها قبل از ژنو منتظر بسته پیشنهادی جدیدی از سوی غرب بودند که حتی با عنوان "هدیه" از آن یاد می کردند؛ به ویژه آنکه تهران پیش‌تر اعلام کرده بود پیشنهادهای هشت ساله گذشته 1+5 اکنون قدیمی شده و به تاریخ پیوسته است. ایران منتظر رویکرد جدید این گروه و مغتنم شمردن فرصت پیش‌آمده است.

اما فعلاً فرانسه با همسویی با رژیم صهیونیستی، سنگ بزرگی بر سر راه توافق هسته‌ای محسوب می‌شود.

اما روسیه به عنوان یکی از اعضای فعّال 5+1 اصول مواضع کارشناسانه خود را بر لغو کامل تحریم‌ها قرار داده و معتقد است همه تحريم‌های اقتصادی یک جانبه عليه ايران بايد برداشته شود.

در عرصه داخلی نیل به اهداف مورد نظر در مذاکرات هسته‌ای، تابع برخی لوازم اصلی از جمله ایجاد آرامش و ثبات اقتصادی داخلی، وجود همگرایی و انسجام داخلی در حمایت از پرونده هسته‌ای، تبیین ابعاد و ویژگی‌های دیپلماسی نوین جمهوری اسلامی ایران و پذیرش اقتضائات جدید، تداوم ثبات در امنیت داخلی و کاهش تنش‌های سیاست خارجی، اقناع افكار عمومی و ترسیم شرایط اقتدار و مذاکره از موضع برتر به منظور ارتقاء غرور ملّی می‌باشد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار