رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: 95 درصد بازار زعفران دنیا در اختیار ایران است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،محمدیان با اشاره به برنامه‌های توسعه بخش کشاورزی در استان، در قالب استفاده بهینه از منابع تولید و حمایت سازمان در افزایش سطوح زیرکشت این محصول ارزشمند و استراتژیک با آب مصرفی اندک و ارزش افزوده بالا اظهار کرد: افزایش حمایت‌های رسانه‌ای از این امر، سازمان را در ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر به بهره‌برداران موفق خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امروزه ارزش زعفران بر کسی پوشیده نیست، افزود: با توجه به بازار بسیار خوب این محصول در آسیای صغیر و اروپا، این امکان برای ما به صورت بالقوه بوجود می‌آید که با برنامه‌ریزی دقیق، خود را در رقابت با کشورهای رقیب مانند ایتالیا و اسپانیا که در این زمینه هر روز قدرتمند‌تر می‌شوند نگه داشته و بازار مناسب 95 درصدی این محصول در سطح جهان را که به ایران اسلامی تعلق دارد، کماکان حفظ کنیم.

محمدیان اضافه کرد: برای رسیدن به نظام جامع و هماهنگی که بتواند جایگاه واقعی این محصول ارزشمند را تثبیت کند راه زیادی را در پیش رو داریم.

وی گفت: مشکلات تولیدکنندگان و کشاورزان، نبود سیستم‌های مناسب بسته‌بندی، فقدان راهکاری پایدار برای بازاریابی در سطوح مختلف بین‌المللی و گاه داخلی، وجود واسطه‌های گوناگون داخلی و خارجی و عدم ثبات در قیمت‌ها از عمده‌ترین مشکلات پیش روی زعفرانی است که ظرفیت تبدیل شدن به یک محصول استراتژیک ارزآور را دارد.

محمدیان تصریح کرد: جهادکشاورزی استان تلاش دارد در کنار توسعه سطوح زیر کشت و حمایت از بهره‌برداران، شرایط لازم را برای ایجاد ارزش افزوده این محصول، با هدایت و حمایت از سرمایه‌گذاران برای ایجاد صنایع فرآوری و بسته‌بندی آن مهیا سازد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه دستگاه‌های فرهنگی ما باید در سطوح مختلف به فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف و تولید محصولات مهمی همچون زعفران بپردازند، اضافه کرد: اهمیت این محصول آن قدر زیاد است که با اندکی تعامل متوجه نیاز به برقراری رشته‌های تخصصی پرورش زعفران در دانشگاه‌ها نیز آشکار می‌شود چرا که پرورش آن کاملاً با اقلیم گرم و نیمه خشک کشور ما سازگار بوده و تجربیات گرانبهایی در این زمینه است که اگر آنها را به صورت آکادمیک درآوریم، بهره‌وری بسیار گسترده‌ای را در آینده شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به عزم جدی سازمان در جلوگیری از عرضه فله‌ای این محصول با توسعه صنایع بسته‌بندی و فرآوری آن در استان افزود: با توجه به زیرساخت‌های موجود در شهرستان مرند در توسعه این صنایع، بیشترین سهم اعتبارات توسعه کشاورزی، به صنایع فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی تعلق خواهد یافت.

محمدیان افزود: با هدف استفاده بهینه از منابع موجود در بخش کشاورزی و کاهش استفاده از آب در این بخش، توسعه کشت پسته، زیره، کلرنگ و کلزا نیز مورد حمایت سازمان قرار گرفته و با توجه به ارزش افزوده بالای این محصولات، علاوه بر رونق بخشی به کشاورزی شمال‌غرب کشور، موجبات افزایش درآمد بهره‌برداران نیز حاصل خواهد آمد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: توجه ویژه به بسته‌بندی محصول زعفران در استان، تلاشی برای محافظت از بازار جهانی متعلق به ایران اسلامی است.

محمدیان، با اشاره به افزایش سطح زیر کشت زعفران، با مصرف آب اندک و ارزش افزوده بالا گفت: برای رسیدن به نظام جامع و هماهنگی که بتواند جایگاه واقعی این محصول را تثبیت کند راه زیادی در پیش است چرا که مشکلات تولیدکنندگان و کشاورزان، نبود سیستم‌های مناسب بسته‌بندی، فقدان راهکاری پایدار برای بازاریابی، وجود واسطه‌ها وعدم ثبات در قیمت‌ها از عمده‌ترین مشکلات پیش روی زعفران است.

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی در زمینه مصرف و تولید محصولات مهمی همچون زعفران ضروری است، اضافه کرد: اهمیت این محصول آن قدر زیاد است که با اندکی تامل متوجه نیاز به برقراری رشته‌های تخصصی پرورش زعفران در دانشگاه‌ها نیز آشکار می‌شود، چرا که پرورش آن کاملا با اقلیم گرم و نیمه خشک کشور ما سازگار بوده و تجربیات گرانبهایی در این زمینه موجود است که در صورت تبدیل شدن به دانش آکادمیک، بهره وری بسیار گسترده ای را در آینده بدنبال خواهد داشت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به عزم سازمان در جلوگیری از عرضه فله‌ای این محصول با توسعه صنایع بسته‌بندی و فرآوری آن در آذربایجان‌شرقی افزود: با توجه به زیرساخت‌های موجود در شهرستان مرند در توسعه این صنایع، بیشترین سهم اعتبارات این شهرستان به صنایع فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی تعلق یافته است.

محمدیان با اشاره به اینکه ورود افراد سودجو به نظام تولید و توزیع محصول زعفران از عمده آسیب‌های توسعه تولید این محصول در کشور و استان محسوب و محصول تقلبی، بازار این محصول را آشفته می سازد ادامه داد: سازمان درکنار توجه ویژه به توسعه کشت آن در اراضی مستعد استان با هدف حمایت از تولیدکنندگان، با استقبال از طرح‌های ایجاد و راه‌اندازی صنایع بسته‌بندی و فرآوری، با حمایت از طرح توسعه مرکز موجود فرآوری و بسته‌بندی زعفران در مرند، به برنامه‌های خود در این راستا تداوم می‌بخشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: تغییر الگوی کشت درحاشیه دریاچه ارومیه، از مهمترین راهکارهای جلوگیری از فاجعه زیستی و تداوم تولید در بخش کشاورزی به شمار می‌آید.

محمدیان با اشاره به اینکه برای مقابله با تداوم بحران خشک شدن دریاچه ارومیه، توسعه کشاورزی در پیرامون حوزه آبریز این دریاچه متوقف شده است گفت: صرفه‌‌جویی دراستفاده ازمنابع آبی، توسعه آبیاری تحت فشار، پوشش انهار، احداث کانال‌های آبیاری، تغییر الگوی کشت، جایگزینی باغات پسته درکنار افزایش سطوح زیر کشت زعفران، کشت کلرنگ و به خصوص کلزا در برنامه کاری این سازمان قرارگرفته است.

وی با تاکید به شوری بیش از حد چاه‌های آب این حوزه آبریز، هشدار داد: درصورت بروز فاجعه خشکیدن دریاچه ارومیه، 204 هزارهکتار از اراضی کشاورزی درحاشیه این دریاچه در استان، به شوره‌زار تبدیل و قابلیت تولید را بصورت کامل از دست می‌دهد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی هم چنین میزان کشت زعفران را در استان 120 هکتار اعلام کرد و افزود: بیشتر کاشت زعفران در استان در شهرستان مرند صورت می‌گیرد که برنامه سازمان با توجه به کمبود آب در استان در حال حاضر در 20 شهر استان این محصول کاشته می شود/س

 

برچسب ها: بازار ، زعفران ، دنیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.