کامران شرفشاهي گفت: شاعران در دوران مشروطه براي خروج شعر از ميان طبقه اشراف تلاش کردند.

کامران شرفشاهي، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران گفت: "علي اسفندياري" يا به تعبير ديگر و آشناتر براي مردم ما، نيما يوشيج از مهمترين شاعران نوپرداز معاصر است دگرگوني گسترده اي را در ادبيات کشورمان پديد آورد.
 
وي افزود: کساني غير از نيما به ضرورت تحول شعر پي برده بودند و آثاري را پديد آوردند اما اصرار نيما بر ادامه راه تحول شعر و تئوريزه کردن انديشه و ايده اي که داشت و عرضه آن به صورت يک قالب سبب ثبت شدن اين حرکت به نام نيما شد.
 
شرفشاهي ادامه داد: در خصوص ضرورت تحول در شعر مي توان گفت نيما متوجه شده بود شعر کلاسيک به لحاظ چهارچوب خاص خود، توانايي بيان تمام مفاهيم را به صورت مطلوب ندارد و بعضي قواعد و اصول، مانع از بيان موجز انديشه شاعر مي شود.
 
اين شاعر با اشاره به اشراف نيما بر اوزان شعر فارسي و عروض بيان کرد: نيما از طريق اين آشنايي توانست شعر خود را ارائه کند اين کار (تحول شعر) در آغاز مخالفت هاي بسياري را برانگيخت در واقع نيما موانع بسياري را در تحول شعر با صبر و حوصله و پاسخگويي به شبهات پشت سر گذاشت.
 
وي اظهار داشت: جريان شعر نيمايي، بي ارتباط با حال و هواي شعر مشروطه  وآشنايي اديبان ما با ادبيات جهان نبود در واقع مي توان گفت شعر نو برآمده از احساس  نياز و يک سلسله مسائلي بود که در شعر مشروطه به وقوع پيوست.
 
 شرفشاهي تصريح کرد: شعر نو، رفته رفته جاي خود را بيشتر بازکرد و شاعران تلاش کردند شعررا از ميان اشراف خارج کرده و به ميان مردم بياورند.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار