وزير امور خارجه کشورمان در گفتگو با شبکه راديويي "فرانس اينتر" گفت: غرب بايد اعتماد ايران را جلب کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه راديويي فرانس اينتر، محمد جواد ظريف در مصاحبه‌ای با شبکه راديويي "فرانس اينتر" که امروز منتشر شده است، گفت:  از ميان برداشتن بدگماني‌هايي که طي سال هاي گذشته ايجاد شده است به ويژه در ايران کار دشواري است. مردم ايران اعتماد خود را در مورد روشي که گروه مذاکره‌کننده هسته‌اي  و به ويژه غرب در برابر ايران در پيش گرفته‌اند،  از دست داده اند؛  زيرا مردم ايران مي دانند  که هيچ ابهامي در مورد برنامه هسته‌اي ايران وجود ندارد اما برخي کشورها با فعاليت‌هاي هسته اي ايران مشکل دارند. آنها تحريم هايي اعمال کرده اند که تنها بر مردم ايران تاثير مي گذارد و به همين علت اعتماد سازي دوباره فرآيندي زمان بر خواهد بود.

ظریف ادامه داد: ما همچنين مي دانيم اتهاماتي بي‌پايه و اساس در مورد برنامه هسته‌اي ما در غرب وجود دارد. به نفع ماست که مسائل را اصلاح کنيم و ترديدها در غرب در مورد برنامه هسته‌اي خود را از بين ببريم. بنابراين ما بايد با صبر و حوصله لازم مذاکرات را آغاز کنيم. پشتکار موجب پيشرفت در مذاکرات خواهد شد.

ظريف در ادامه گفت حسن روحاني رييس جمهور ايران گفته است در مورد روند مذاکرات خوش‌بين است اما در مورد مخاطبين ما اين ميزان خوش‌بيني وجود ندارد. آنها بايد اعتماد ما را جلب کنند. ما با حسن‌نيت مذاکرات را آغاز کرديم. ما تاکنون مذاکرات بسياري داشته ايم که برخي نيز سازنده بودند. با اين حال  مشکلاتي در مورد جزئيات وجود دارد که بايد اين جزئيات را حل کرد.  

ظريف گفت: ما براي دستيابي به توافق آماده هستيم. ما تمايلات سياسي براي حل اين مسئله داريم اما همزمان بر حقوق مردم ايران تاکيد داريم. 

مجري برنامه در ادامه گفت: برخی از روند مذاکرات ناامید شده بودند آيا شما با ديدگاه‌هاي جديدي به ژنو آمده ايد؟
ظريف در پاسخ گفت من متوجه نااميدي در مذاکرات نشده‌ام. همگان از حسن نيت ايران در مورد چنين موضوع مهمي استقبال کردند. ما خواهان مشاهده حسن نيت متقابل از فرانسه و شرکايش در گروه مذاکره کنندگان هستيم تا حقيقي بودن تمايلاتشان براي کنترل اوضاع بر مبناي واقع گرايي را اثبات کنند.  زيرا   رويکرد فرانسه و برخي کشورها طي هشت سال گذشته، شکست خورده است  و آنها به اهداف خود دست نيافتند. دولت جديد ايران بر روي مذاکرات جديد بر مبناي رويکرد جديد حساب مي کنند. ما اميدواريم دولت فرانسه و همچنين ساير کشورها با مذاکرات به گونه اي جديد برخورد کنند و رويکردي به غير از رويکرد بي نتيجه هشت سال گذشته در پيش بگيرند.

مجري برنامه گفت غرب معتقد است فشارها و تحريم ها است که عملکرد شما و روحاني را تغيير داده است. 

ظريف گفت تغيير عملکرد به دليل تحريم ها نيست و دليل آن  تغيير دولت با رويکردهاي جديد است.  زيرا اعمال فشار و تهديد عليه ايران کارساز نيست. من مي توانم به شما بگويم اگر تنها يک چيز وجود داشته باشد که مردم ايران به آن حساسيت دارند، ارعاب و فشار است که در ميان آنها واکنش شديد و منفي را به همراه خواهد داشت. اعمال فشار مغاير با قوانين بين المللي است. فشار و جبر تاکتيک هايي است که به گذشته تعلق دارند . ما بايد مسئله هسته اي را بر مبناي اعتماد متقابل حل کنيم. زيرا در هر دو طرف مسئله نبود اعتماد مطرح است.

مجري برنامه در پايان گفت شما از اعتماد سازي صحبت مي کنيد اما مسائل پيچيده اي مانند تاسيسات هسته اي فوردو، راکتور اراک و تاسيسات پارچين وجود دارد. شما در مورد اين مسائل پيچيده پيشنهادي داريد؟

وزير امور خارجه ايران گفت من با راديو مذاکره نمي کنم. ما آماده مذاکره در مورد اين مشکل هستيم اما طرف هاي مقابل نيز بايد آماده باشند. اين يک جاده دو طرفه است نه راهي يک طرفه. نبايد تنها يک طرف خواسته‌هاي خود را مطرح کند. بر روي ميز مذاکرات براي دستيابي به توافق بايد همه چيز دوجانبه باشد. زماني که طرف مقابل آماده دستيابي به توافق باشد ما نيز آماده خواهيم بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار