باغ موزه مفاخر و مشاهیر گلستان، بعنوان یکی از طرح های ملی کشور است که برای اولین بار در استان گلستان اجرا خواهد شد ولی با گذشت بیش از یکسال هنوز اجرایی نشده است.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران طی سالهای گذشته، سفرهای استانی هیات دولت مصوبات فراوانی بخصوص در بخش فرهنگی به دنبال داشته است. اما بسیاری از این طرح ها حتی به مرحله اجرا هم نرسیده است.

باغ موزه مفاخر و مشاهیر گلستان یکی از طرح های ملی است که بر اساس تصویب هیات دولت قرار بود برای اولین بار در کشور، در گرگان کلنگ آن به زمین بخورد همچنان این طرح به مرحله اجرا نرسیده است.

قرار بود با حضور رئیس جمهور دهم افتتاح شود

در ابتدا محل احداث این باغ موزه در تپه های هزارپیچ بود و عنوان شده بود که قرار است با سفر رئیس جمهوری به استان افتتاح شود. در این طرح پیش بینی شده بود غیر از مشاهیر و مفاخر استان، سرداران شهید و چهره های دیگر معرفی شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه اعلام کرد: این پروژه در اولین قدم مسئله طراحی مطرح شد که اقدامات لازم آن صورت گرفت و طراحی نقشه آن نیز انجام شد.

غلامرضا منتظری افزد: در قدم دوم اخذ مجوز از مراکز مختلف بود که در نهایت منتهی شد به یک تفاهم نامه مشترک بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی کشور و استانداری گلستان منتهی شد.

وی تصریح کرد: بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد تا استانداری زمین مناسب را فراهم کند، سازمان میراث فرهنگی به طراحی تندیس ها مبادرت کند و آنها را نصب کند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم کتابخانه تخصصی مشاهیر را در این باغ احداث کند.

منتظری خاطرنشان کرد: بعد از اخذ مصوبه در استانداری جلسه ای برای تعیین مکان تشکیل شد و چند محل مورد بررسی قرار گرفت که یکی از آنها هزارپیچ بود اما به دلیل بعضی مشکلات تایید نشد.

وی ادامه داد: سپس محلی در بولوار شهید صیاد شیرازی در نزدیکی محل احداث تالار بزرگ شهر معرفی شد که بعد از بازدید استانداری و تایید شورای شهر و شهرداری این محل برای احداث این پارک موزه انتخاب شد.

پروژه در ایستگاه شهرداری و میراث متوقف شده

مدیر کل ارشاد گلستان افزود: مرحله بعد طراحی نقشه عملیاتی از سوی میراث فرهنگی استان و همچنین ایجاد فضای سبز توسط شهرداری گرگان بود که عملیات در اینجا موقف شد.

وی با تاکید بر این که اداره کل ارشاد، بارها با شهردار و سازمان میراث مکاتبه داشته است تا قدم های بعدی برای اجرای کار برداشته شود بیان داشت که تقاضا این است تا جلسه ای با استاندار در دستور کار قرار گیرد.

منتظری عوامل مختلفی مانند جابجایی دولت و این که بسیاری از نیروها نمی دانند که هستند یا خیر باعث را در کندی روند کار و توقف آن موثر دانست.

هنگام عمل همه کنار می کشند

در ادامه برای بررسی بیشتر موضوع را از طریق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان بررسی کردیم.

معاون میراث فرهنگی به خبرنگار مهر گفت: صحبت كردن راحت است اما عمل كردن سخت است و وقتی پای عمل برسد همه كنار مي كشند.

حمید عمرانی رکاوندی درباره اظهار نظر منتظری افزود: توافق نمه اي بين استانداري، شهرداري ، ارشاد و ميراث فرهنگي امضا شد كه پارك موزه مشاهير و مفاخر انجام شود ولی جانمايي اين طرح هنوز مشخص نشده است و طرح محتوايي و موضوعي نيز هنوز اتفاق نيفتاده است كه موضوع مهمي است.

وی تاکید کرد: اين طرح بايد در تهران و در سازمان موزه ها تاييد شود تا تامين اعتبار شود اما هنوز طرحي تهيه نشده است.

پارک موزه مشاهیر در حد حرف باقی مانده است

عمرانی تصریح کرد: نوشتن طرح و گرفتن مشاور و انجام مطالعات به بودجه نیاز دارد، اگر بخواهيم اين طرح را انجام دهيم نياز به اعتبار داريم.

معاون میراث فرهنگی گلستان ادامه داد: ايده اوليه این پروژه مطرح شد و بنا شد كه انجام شود، اما كار ديگري انجام نشد و در حد حرف باقي ماند.

وی با بیان این که ميراث فرهنگي تنها تجهيزات داخلي اين پارك موزه را مانند ويترين مانكن ها و نحوه چيدمان تقبل كرده است گفت: ساختمان و مكان اجرا بايد در اختيار قرار بگيرد، اگر اعتبار و شرايط لازم مهيا شود در اولين فرصت مي توانيم اين طرح را به انجام برسانيم.

سازمان فضای سبز شهرداری گرگان نیز از این طرح بی خبر است. از آنجایی که برای ورود این سازمان نیاز به تایید شهردار و ابلاغ معاونت عمرانی است به نظر می رسد این دستور حتی به شهرداری هم نرسیده باشد.

با تمام این اوصاف این پروژه یک طرح جدید است که باید بررسی های دقیق در آن انجام شود. وجود یک کتابخانه تخصصی و موزه در ارتباط با مشاهیر منطقه در دل یک باغ نیازمند ارائه طرح های کارشناسی شده دقیق است.
به هر حال با توجه به انتخاب استاندار به نظر می رسد نیاز است تا دوباره مدیران مربوطه برای بررسی دوباره شرایط اجرای این طرح بررسی های مجددی داشته باشند./ش
 

برچسب ها: باغ ، موزه ، مفاخر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.