اعدام «سیدحسین امامی» عضو جمعیت فدائیان اسلام، شکست و عقب نشینی روس‌ها در نبرد «ایروان»، روز ملی کیفیت، تخریب دیوار برلین بین آلمان شرقی و غربی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز ۱۸ آبان ۱۳۹۲ خورشیدی برابر با ۵ محرم ۱۴۳۵ هجری و ۹ نوامبر ۲۰۱۳ میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

اعدام «سیدحسین امامی» عضو جمعیت فدائیان اسلام به جرم ترور «عبدالحسین هژیر» (۱۳۲۸ش)
پس از برگزاری انتخابات فرمایشی مجلس مؤسسان، شاه دستور برگزاری انتخابات دوره شانزدهم مجلس شورای ملی را صادر کرد. اما دربار در این انتخابات دست برد و از مخالفان کسی به مجلس راه نیافت. جمعیت فدائیان اسلام که بنا به درخواست آیت‌اللَّه کاشانی از ملّیون حمایت می‌کردند، این عمل را دسیسه عبدالحسین هژیر، وزیر دربار پهلوی می‌دانستند. بنابراین سیدحسین امامی، از اعضای فعال جمعیت فدائیان اسلام مامور اعدام انقلابی هژیر شد و امامی، هژیر را در ۱۳ آبان ماه ۱۳۲۸ ترور نمود.

امامی در جریان ترور بازداشت شد و از آن پس شکنجه‌های شبانه‌روزی او آغاز گردید. بی‌پروایی امامی در اعتراف به قتل هژیر سبب شد که دادگاه، دو روز پس از ترور تشکیل جلسه دهد و حکم اعدام امامی را صادر کند. سرانجام رژیم از ترس اقدام فدائیان اسلام برای آزاد ساختن امامی، وی را در ساعت ۲ بامداد روز ۱۸ آبان، پنج روز پس از ترور هژیر، اعدام کرد و بدین ترتیب، فدائیان اسلام، اولین شهید خود را در راه آرمان بلند اسلامی خویش تقدیم نمود.

تجمعات اعتراض‌آمیز مردم ایران علیه رژیم پهلوی (۱۳۵۷ ش)
در این روز مردم نجف آباد، تظاهراتی گسترده بر ضد رژیم شاه برگزار کردند که مانند روز قبل، پاسخ اعتراضات خود را با گلوله‌های مأموران رژیم شاه دریافت نمودند. تظاهرات مردم کرمانشاه، اصفهان و بابل نیز چندین شهید و مجروح برجای گذاشت. همچنین ده‌ها هزار نفر از مردم تهران بر مزار شهدای سیزدهم آبان ۱۳۵۷ در بهشت زهرا گردآمدند و با شهدای مظلوم دانش‌آموز و دانشجو پیمان بستند که راه سرخشان را تا پیروزی نهایی و استقرار نظام اسلامی در ایران، ادامه دهند.

توافق ایران و عراق جهت مبادله اسرای بیمار و معلول (۱۳۶۷ش)
با گذشت کمتر از سه ماه از پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و آغاز مذاکرات صلح دو طرف، ایران و عراق برای اولین بار به نشانه پیشرفت مذاکرات صلحِ به بن بست رسیده خود، ظاهراً بر سر تبادل گروهی از اسرای جنگی به توافق رسیدند. وزیر امور خارجه عراق در این مذاکرات به پیشنهاد ایران مبنی بر آزادی اسرای معلول و مجروح پاسخ مثبت داد واعلام کرد که کشورش آماده است تمامی اسرای مریض و مجروح را آزاد و به کشورشان بازگرداند. در نهایت پس از اعلام اسامی اسرای مجروح و معلول دو طرف توسط کمیته بین الملل صلیب سرخ، مبادله این اسرا از روز اول آذر ۱۳۶۷ آغاز شد و ظرف سه هفته این کار صورت گرفت.

شهادت مبارز انقلابی شیخ «نصرت اللَّه انصاری» در زیر شکنجه ساواک (۱۳۵۵ش)
حجت الاسلام شیخ‌نصرت‌اللَّه انصاری در بوئین‌زهرا به دنیا آمد. وی همزمان با تحصیل علوم حوزوی به مبارزات سیاسی روی آورد و فعالیت‌های ضد رژیم انجام می‌داد. وی همچنین به همراه گروهی از همفکرانش به تشکیل صندوق قرض الحسنه تعاون اسلامی در قم همت گماشت که اکنون یکی از مؤسسات و مراکز پولی بزرگ کشور است. حجت‌الاسلام انصاری سرانجام در سال ۱۳۵۴، به دست ساواک که به فعالیت‌های مخفی او پی برده بود دستگیر شد و پس از تحمل شش ماه شکنجه وحشتناک به شهادت رسید و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

رحلت عالم بزرگوار آیت‌اللَّه «شیخ محمدحسین کلباسی اصفهانی» (۱۳۷۶ ش)
عالم بزرگوار، آیت‌اللَّه شیخ محمدحسین کلباسی اصفهانی در سال ۱۲۸۴ ش در اصفهان به دنیا آمد. معظمٌ له پس از پشت سر گذاشتن مقدمات در اصفهان، در هفده سالگی راهی نجف شد و پس از فراگیری سطح، از درس خارج اساتیدی همچون آیات عظام: سید ابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاءالدین عراقی، میرزا علی آقا شیرازی و شیخ محمد کاظم شیرازی و... استفاده‌هایی شایان برد. آیت‌اللَّه کلباسی پس از سالیانی، به اصفهان بازگشت و پس از مدتی بار دیگر ساکن نجف شد و در محضر آیات عظام: سیدعبدالهادی شیرازی، شیخ‌حسین حلی و سید جمال‌الدین گلپایگانی شاگردی نمود. این عالم بزرگ در حدود سال ۱۳۳۵ ش پس از اقامتی فراتر از سی سال در نجف، به حوزه علمیه قم آمد و به تدریس فقه و اصول پرداخت. آیت اللَّه کلباسی دارای تالیفات متعددی بود که برخی از آن‌ها از این قرارند: فضایل اهل بیت، شرح باب حادی عَشَر و غرائب و قِصارُ الکَلِم. این عالم بزرگ سرانجام در هجدهم آبان ۱۳۷۶ ش برابر با نهم رجب ۱۴۱۸ ق در ۹۲ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و در صحن مطهر حضرت معصومه مدفون شد.

رحلت آیت اللَّه حاج شیخ «محمد باقر کمره ای» (۱۴۱۶ ق)
آیت‌اللَّه حاج شیخ محمدباقر کمره‌ای خمینی در سال ۱۳۲۰ قمری در کَمَره (در اطراف خمین) دیده به جهان گشود. از آثار فراوانی که از ایشان باقی مانده است، مهارت آن عالم فرزانه در فقه، اصول، تفسیر، کلام و عقاید، تاریخ، تراجم، ادبیات عرب و عجم، لغت، حدیث، ملل و مذاهب اسلامی، معانی و بیان و غیره مشهود است. از جمله کتاب‌هایش که متجاوز از پنجاه عنوان است، عبارتند از: خداشناسی، الدین فی طَور الاجتماع (۵ جلد)، ستون دین، روحانیت در اسلام (۲ جلد)، خودآموز علم بلاغت، مروارید حکمت و.... آیت‌اللَّه محمدباقر کمره‌ای از تمام اساتید خویش اجازهٔ اجتهاد و روایت داشته و اجازهٔ اجتهادش از آیت اللَّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی بسیار قابل توجه است. سرانجام این عالم فرزانه پس از عمری سرشار از خدمات دینی، اجتماعی و علمی در ۹۵ سالگی در تاریخ ۵ محرم الحرام ۱۴۱۶ قمری، برابر با ۱۴ خرداد ۱۳۷۴ شمسی بدرود حیات گفت و در صحن حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در ری به خاک سپرده شد.

تخریب و برداشته شدن دیوار برلین بین آلمان شرقی و غربی (۱۹۸۹م)
در سه ماهه آخر سال ۱۹۸۹م، اوضاع اروپای شرقی به کلی دگرگون شد. در حالی که گورباچف در اول اکتبر این سال، برای شرکت در جشن‌های چهلمین سالگرد تأسیس جمهوری دموکراتیک آلمان شرقی به برلین رفته بود، مقدمات برکناری اریک هونْکِر از رهبری آلمان شرقی نیز توسط رهبر شوروی فراهم آمد. سقوط هونکر که نزدیک به هفده سال، رهبر بلامنازع آلمان شرقی بود، موقعیت حزب کمونیست حاکم بر این کشور را به شدت تضعیف کرد.

تحولات گسترده در بلوک شرق، اصلاحات در جوامعِ کمونیستی که به فروپاشی ساختار سیاسی این کشورها منجر گردید؛ به ظهور بی‌اعتباری کمونیسم منتهی شد. وقوع این حوادث در نتیجه به برچیده شدن دیوار برلین در نهم نوامبر ۱۹۸۹م منجر گردید و مردم آلمان شرقی و غربی برای اولین بار پس از ۲۸ سال توانستند آزادانه به نیمه دیگر کشور سفر کنند. در واقع دیوار برلین که در ۱۳ اوت ۱۹۶۱م شکل گرفت، نمادی بود از جدایی ظاهری لیبرالیسم غربی و کمونیسم شرقی. سرانجام این امر مقدمات تحولات بعدی را به وجود آورد که در نهایت به اتحاد دو آلمان در سوم اکتبر سال ۱۹۹۰م انجامید.

روز ملی کیفیت
چنین روزی از تقویم تاریخ هجری شمسی (هجدهم آبان‌ماه)، به‌عنوان روز ملی کیفیت نام‌گذاری شده است. در این روز، به برترین و سرآمدترین سازمان‌های ایرانی حائز شرایط در بخش‌های مختلف کشور شامل سازمان‌ها، بنگاه‌های اقتصادی بزرگ، واحدهای عملیاتی، مؤسسات بخش عمومی، بنگاه‌های کوچک و متوسط مستقل و بنگاه‌های کوچک و متوسط وابسته که در زمینه ارتقاء کیفیت و سرآمدی کسب و کار، فعالیت‌های چشم‌گیری انجام داده‌اند، توسط رئیس‌جمهوری اسلامی ایران جوائزی اعطا می‌شود. عالیترین مرجع تصمیم‌گیری در جایزه ملی کیفیت ایران، شورای سیاست‌گذاری می‌باشد و مطابق نظام‌نامه جایزه، دبیرخانه جایزه ملی کیفیت ایران مستقر در مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مجری جایزه بوده و کلیه عملیات اجرایی مرتبط با جایزه را عهده‌دار است.

قلعه فلک الافلاک زندان معروف خرم آباد موزه مردم‌شناسی گردید (۱۳۵۴ش)

درگذشت «فاضل مراغی» فقیه قرن 13 و 14 هجری قمری (۱۳۱۰ ق)
ملا احمد بن علی‌اکبر مراغی معروف به فاضل مراغه‌ای از علمای برجستهٔ آذربایجان، پس از سال‌ها تحصیل در حوزهٔ علمیهٔ نجف و بهره‌گیری از محضر اساتید مشهوری چون شیخ مرتضی انصاری و حاج سید حسین کوه کمره‌ای، فقیهی متبحّر در علم فقه، اصول فقه و دیگر علومِ دینی شد. وی پس از بازگشت به ایران به تدریس پرداخت و شاگردان برجسته‌ای را تربیت کرد. فاضل مراغه‌ای همچنین کتب متعددی را در زمینه‌های مختلف علوم دینی به رشتهٔ تحریر درآورد. از این دانشمند گرانقدر، تفسیری بر بخشی از قرآن و همچنین حاشیه‌هایی بر متون قدیمی اسلامی به جای مانده است. فاضل مراغی در وادی السلام نجف اشرف مدفون است.

شکست و عقب نشینی روس‌ها در نبرد «ایروان» در زمان فتحعلی شاه قاجار (۱۲۱۹ ق)
دولت روس که از زمان پطر کبیر در صدد اتصال به دریای آزاد از طریق جنوب بود، با هر بهانه‌ای متصرفات خود را افزایش می‌داد. در سال ۱۲۱۸ ق مردم قره‌باغ و گنجه شورش کردند که با عکس العمل خشن دولت روس سرکوب شدند. مردم آن نواحی به ایران متوسل شدند و این امر باعث آغاز جنگ اول ایران و روسیه گردید. در ابتدا عباس میرزا ولیعهد و فرزند ارشد فتحعلی شاه قاجار بر سیسیانوف فرماندهٔ روسی غلبه کرد و نیروهای روسیه عقب نشینی کردند. بعدها سیسیانوف در این جنگ کشته شد و زمینهٔ جنگ اصلاندوز و امضای معاهدهٔ ننگین گلستان فراهم آمد.

برچیده شدن بساط امپراتوری آلمان پس از شکست در جنگ جهانی اول (۱۹۱۸م)
 با استعفای پادشاه آلمان در نهم نوامبر ۱۹۱۸م، یک حکومت جمهوری در آلمان بر سر کار آمد و رهبران سوسیالیست در رأس آن قرار گرفتند. با آغاز حکومت جمهوری در آلمان که به جمهوری وایمار شهرت یافت، نخستین مجمع ملی یا مجلس مؤسسان این جمهوری تشکیل شد و تشکیلات دولتی این حکومت در شهر وایمار آلمان مستقر گردید. به موجب قانون اساسیِ جمهوری وایمار، یک حکومت جمهوری فدرال با دو مجلس قانون‌گزاری به وجود آمد و دوران ریاست جمهوری نیز هفت سال تعیین گردید.

تجاوز هوایی آلمان به تونس در جریان جنگ جهانی دوم (۱۹۴۲م)
پیاده شدن آلمانی‌ها از راه هوا در تونس آغاز شد و به این ترتیب پس از عملیات جنگی در جزیره کرت که در روز ۲۰ مه ۱۹۴۱ میلادی توسط چتربازان آلمانی انجام شد، عملیات تونس دومین باری بود که در آن چتربازان آلمانی رل عمدهای داشتند. پیاده شدن چتربازان آلمانی درست روز تصرف الجزیره بدست متفقین و فردای پیاده شدن متفقین در سواحل الجزایر بود.

کودتای ناپلئون بُناپارت در فرانسه و تشکیل حکومت کنسولی (۱۷۹۹م)
رواج فساد در سال‌های پایانی حکومت هیأت مدیره در فرانسه پس از انقلاب کبیر این کشور و ایجاد بحران‌هایی که بر اثر هرج و مرج داخلی و جنگ‌های خارجی بروز کرده بود، زمینه را برای انقلاب تازه‌ای فراهم می‌ساخت. در چنین شرایطی بود که ناپلئون بُناپارت، ژنرال ارتش فرانسه، با آماده‌سازی مقدمات قبلی و با همدستی برخی مقامات حکومتی، وارد پاریس شد و در روز نهم نوامبر ۱۷۹۹م، با یک کودتای نظامی، زمام امور را به دست گرفت.

مجلس پانصد نفری ابتدا در برابر ناپلئون مقاومت کرد، ولی سربازان ناپلئون، نمایندگان مخالف را از تالار جلسه بیرون کردند و باقی‌مانده نمایندگان که مرعوب شده بودند، طرح پیشنهادی ناپلئون برای تشکیل یک حکومت کنسولی را پذیرفتند. به موجب این طرح، هیأت مدیره پنج نفری به هیأت کنسولی سه نفری تبدیل شد و ناپلئون بُناپارت در مقام کنسول اول، مقدمات اعلام امپراتوری خود در سال ۱۸۰۴م را فراهم آورد، و این نقطه پایان انقلاب فرانسه بود.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار