مدیرکل آژانس گفت: در مسیر تعامل ایران و آژانس، جلسه‌ سازنده‌ای اخیرا داشتیم و ایران پیشنهادی مطرح کرد که حاوی برخی مطالب جدی است، ما این پیشنهاد را به کشورهای عضو ارائه کردیم تا مواضع خود را در این زمینه اتخاذ کنند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "یوکیا آمانو" پس از سخنرانی در موسسه وودرو ویلسون در موسسه واشنگتن در تاریخ 11 آبان(2 نوامبر) به پرسش‌های خبرنگاران درباره موضوعات مختلف پاسخ گفته است.

ایران هسته‌ای مشروح پرسش و پاسخ‌های وی یا خبرنگاران را به شرح ذیل منتشر کرد:

خبرنگار ژاپنی: به نظر شما بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چه زمانی قادر خواهند بود از نیروگاه اتمی کره شمالی دیدن کنند؟ شما تا چه اندازه به این مرحله نزدیک هستید؟ سوال دیگر ما درباره نیروگاه اتمی فوکوشیما در ژاپن است. شما چه زمانی می‌خواهید فرستاده ویژه خود را به ژاپن بفرستید تادرباره علت وقوع ماجرای فوکوشیما تحقیق کند؟

آمانو: در خصوص اینکه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چه زمانی به کره شمالی بازخواهند گشت، پاسخ صادقانه این است که ما نمی‌دانیم. علت این مسئله آن است که برای بازگشت بازرسان به کره شمالی نیاز به ایجاد تفاهمی اساسی بین بازیگران اساسی هستیم و براساس این مفاهمه اساسی می توانیم اقداماتی صورت بدهیم.

باید بخاطر داشت که کره شمالی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست. وقتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهد درباره کشوری که عضو آژانس نیست اقداماتی انجام بدهد به حمایت شورای حکام نیاز دارد. باوجود این، دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آماده است هرزمانی که اجازه پیداکند بازرسان خود را به کره شمالی بفرستد. ما به سطح آموزش‌های خود ادامه می‌دهیم. ما آماده توافقی سیاسی می‌شویم ما مجوز شورای حکام را دریافت خواهیم کرد و بازرسان خود را به کره شمالی خواهیم فرستاد. ما آماده هستیم هرزمانی این کار را انجام بدهیم. درخصوص پرسش بعدی یعنی آب‌های آلوده ناشی از ماجرای نیروگاه فوکوشیما باید بگویم ما آماده هستیم بازرسان خود را به ژاپن بفرستیم. قرار است بازرسان ما تا پایان ماه نوامبر به ژاپن بروند. هنوز تاریخ این مسئله قطعی نشده است، آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌خواهد این کار را انجام بدهد و مسئله آب‌های آلوده را تحت پوشش قرار بدهد.

خبرنگار ژاپنی: تصاویر ماهواره ای متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد نیروگاه هسته‌ای کره شمالی بار دیگر فعال شده است. آیا شما با این نظر موافق هستید؟ آیا می توانید درباره ارزیابی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص فعالیت‌های جاری در نیروگاه اتمی کره شمالی توضیح بدهید. شما تا چه اندازه نگران وضع موجود فعلی هستید؟

آمانو: ما از گزارش‌های رسانه‌ای دراین خصوص و تصاویر ماهواره‌ای مذکور آگاه هستیم. ما این خبرها را دنبال می‌کنیم. تازمانیکه در این خصوص راستی آزمایی انجام ندهیم نمی‌توانیم در این باره اظهانظر کنیم.

خبرنگار: در نشست اخیر گروه 1+5، خاطر نشان شد لحن مطرح مثبت و فضای گفتگوها مثبت بوده است. البته این جلسه باید دنبال شود و قرار است جلسه بعدی آن در هفته آینده برگزار شود. باتوجه به مطالبی که شما مطرح کردید به نظر می‌رسد گفتگوهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز با ایران در فضایی مثبت بوده است و در جلسات بعدی دنبال خواهد شد. آنچه همگان منتظر آن هستند این است که آیا این لحن مثبت و فضای مثبت می‌تواند به گام‌هایی عینی و ملموس منجر شود که به افزایش نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران یا اعمال محدودیت‌هایی درباره فعالیت‌های جاری آن بینجامد؟ به نظر شما و به نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چه گام‌های عینی مشخصی در هفته‌ها و ماه‌های آتی مدنظر است که نشان از پیشرفت در خصوص مسئله هسته ‌ای ایران باشد یعنی اقداماتی که فراتر از فضای مثبت و حال و هوای خوب گفتگوها باشد؟

آمانو: برای ما مهم است که پروتکل الحاقی اجرا و اطلاعات به موقع درباره مراکز هسته‌ای و فعالیت‌های هسته‌ای ایران ارائه شود و مسائل مربوط به ابعاد نظامی احتمالی فعالیت‌های هسته ای ایران روشن شود. اینها مسائلی هستند که همه آنها نیازمند اقدامات عینی است. اما باید توجه داشت که در نگاه واقعی، نمی توان یک شبه به همه چیز رسید. پیشنهادی مبتنی بر رویکرد گام به گام نیز مطرح شده که مهم است. این پیشنهادها حاوی برخی مطالب مهم است. ما در حال بررسی این پیشنهادها هستیم و در نشست یازدهم نوامبر به بررسی این مسئله ادامه خواهیم داد.

خبرنگار: اولویت ایران درباره این رویکرد مرحله به مرحله به صورتی خاص است. آیا به نظر شما، این رویکرد، شیوه مناسب برای حرکت به سمت جلو است؟ یا اینکه نظر خود شما در این خصوص متفاوت است و لازم است در این زمینه با آنها به گفتگو بپردازید؟

آمانو: به نظرما، باید توافقی اساسی وجود داشته باشد که براساس آن، همه مسائل قبلی و فعلی ازطریق همکاری و گفتگو حل و فصل شود. باید همه مسائلی که اشاره کردم روشن و حل شود. البته برای این کار فرایندهایی لازم است. این کار نیازمند فرایند است و نمی‌تواند یک شبه حل شود. ما در حال حاضر سرگرم بررسی این مسئله هستیم. اقداماتی که برای این منظور لازم است شفاف سازی، ارائه به موقع اطلاعات و شفاف سازی درباره ابعاد احتمالی فعالیت‌های هسته‌ای نظامی است.

خبرنگار آسوشیتدپرس: شما گفتید که درباره گفتگوهای بعدی با ایران نمی‌توانید اطلاعاتی جزئی ارائه بدهید. به هرحال، به نظر شما این ملاقات تا چه اندازه حائز اهمیت است؟ آیا این گفتگوها می‌تواند درزمینه دیپلماسی با ایران، گشایش یا نقطه عطف باشد؟ یا اینکه فقط یک مرحله از فرایندی طولانی است؟ باید توجه داشت در درون دولت آمریکا، درخواستهایی مطرح است مبنی بر اینکه تحریمها به حال تعلیق درنیاید بلکه اقدامات برای اعمال تحریمهای بیشتر متوقف شود. می دانم که نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این زمینه متفاوت است. سوال این است که آیا به نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حالا باید تلاشها برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران متوقف شود؟

آمانو: ما فکر می‌کنیم در مرحله بسیار حساسی قرار داریم. ما برای مدتی بسیار طولانی سرگرم مذاکره بوده‌ایم اما این مذاکرات، حرکت در مسیری تکراری بوده است. پس از به ریاست جمهوری رسیدن حسن روحانی شاهد تغییر لحن ایران و تغییر فضا بوده ایم. حالا شاهد آن هستیم که پیشنهادهای طرف ایرانی، مفادی جدی دارد. باید ما به صورت جدی و سازنده تلاش کنیم تا بتوانیم به توافق برسیم. درباره مسئله تحریمها باید بگویم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مسئله تحریمها نمی پردازد. شورای امنیت سازمان ملل متحد یا گروه 1+5 یا همان گروه سه کشور اروپایی بعلاوه سه کشور دیگر، به مسئله تحریم‌ها می‌پردازد. تحریم‌ها در حوزه مسئولیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست.

خبرنگار: شما در مقام مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باتوجه به اطلاعات موجود، چه نظری درباره توان هسته‌ای چین دارید؟ چین به تدریج در حال قدرت گرفتن است و به قدرتی جهانی تبدیل می‌شود. آمریکا و جامعه جهانی به این مسئله و قدرت هسته‌ای چین و نیات آن واقف است. سوال دیگر من درباره حرکت ویتنام برای دستیابی به انرژی هسته‌ای است. همانطور که می دانید ویتنام مشکلات جدی درزمینه فاضلاب و زیرساخت‌های بهداشتی دارد. با این اوصاف، شما به ویتنام و کشورهای دیگر شبیه آن برای حرکت در مسیر هسته‌ای چه پیشنهادی دارید؟

آمانو: تا سال 2030، حداقل 17 و حداکثر 0 درصد به میزان استفاده از انرژی هسته‌ای در جهان افزوده خواهد شد. کانون این توسعه انرژی هسته‌ای در آسیا و به صورت خاص در چین و هند و کره جنوبی خواهد بود. کاملا روشن است که کشورهای آسیایی و بویژه چین دراین زمینه در کانون توسعه هسته‌ای و استفاده از انرژی هسته‌ای قرار دارند. چین درباره تامین امنیت و ایمنی هسته ای بسیار جدی است. چین و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری‌های نزدیکی دارند. درباره ویتنام نیز باید بگویم این کشور می خواهد در مسیر دستیابی به انرژی هسته‌ای حرکت کند. آژانس بین المللی انرژی اتمی و ویتنام همکاری بسیار نزدیکی دارند. ما کارهایی را به صورت مشترک انجام داده ایم. من از ویتنام بازدید کرده ام. نماینده ویتنام در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، در حال حاضر رئیس شورای حکام است. ما از تلاش‌های ویتنام در این زمینه حمایت می کنیم و به حمایت‌های خود از این کشور برای ایجاد زیرساخت‌های هسته‌ای ادامه خواهیم داد تا در مسیر انرژی هسته‌ای حرکت کند.

خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره: شما سخنان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را درباره توانمندی ایران در ساخت تسلیحات هسته‌ای، در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال گذشته بخاطر دارید. براساس تخصصی که آژانس بین المللی انرژی اتمی در اختیار دارد، اگر ایران تصمیم بگیرد سلاح هسته‌ای بسازد، این کشور از مرحله دستیابی به این هدف تا چه اندازه فاصله خواهد داشت؟ اگر ایران تصمیم بگیرد سلاح هسته‌ای بسازد، برای این کشور چه مدت طول خواهد کشید تا این کار را انجام بدهد؟ سوال دوم من درباره تحریم‌های ایران است. آیا به نظر شما کاهش تحریمها در حال حاضر، سبب می شود فضای مثبت تری برای مذاکرات بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران بوجود بیاید؟

آمانو: درخصوص زمانی که طول می‌کشد تا ایران سلاح هسته‌ای بسازد و اینکه آثار کاهش تحریم‌ها چیست، باید بگویم متاسفانه اینها در حوزه کاری من نیست. اینکه چه مدت طول خواهد کشید تا ایران سلاح هسته‌ای بسازد سوال مهمی است اما تلاش ما بر این مسئله متمرکز است که اطمینان حاصل کنیم چگونه فعالیتهای هسته ای ایران، ماهیت صلح آمیز خود را حفظ کند. ما نگرش توان هسته ای نظامی در این خصوص نداریم. امیدوارم شما نقش ما را درک کنید. درخصوص تحریمها نیز باید بگویم آژانس بین المللی انرژی اتمی براساس اساسنامه خود در حوزه اعمال تحریمها نقشی ندارد. ما در مذاکرات مربوط به تحریم‌ها نیز نقشی نداریم. کاری که ما انجام می دهیم این است که بازرسان خود را اعزام کنیم تا به راستی آزمایی هسته‌ای بپردازیم و اطلاعاتی را که به دست می آوریم در اختیار کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار بدهیم و روند تصمیم گیری کشورهای عضو را تسهیل کنیم. همانطور که گفتم در مسیر تعامل ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جلسه‌ای سازنده‌ای اخیرا داشتیم و ایران پیشنهادی مطرح کرد که حاوی برخی مطالب جدی است. ما این پیشنهاد را به کشورهای عضو ارائه کرده‌ایم. کشورهای عضو باید مواضع خود را در این زمینه اتخاذ کنند.

خبرنگار ژاپنی: سوال من نیز درباره گفتگوهای 1+5 است. درباره پیشنهادهای مطرح برای اعتمادسازی متقابل، می خواهم این سوال را بپرسم که آیا آژانس بین المللی انرژی اتمی در روند راستی آزمایی (برای اعتماد سازی) دخالت خواهد شد؟

آمانو: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ابتدا در روند راستی آزمایی درگیر بوده است. این کار حق ما است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئولیت راستی آزمایی فعالیتهای هسته ای ایران و کشورهای دیگر را برعهده دارد. ما به کار خود در این زمینه ادامه خواهیم داد. همانطور که گفتم مسیر تعامل ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مسیر تعامل ایران و گروه 1+5 متفاوت و مستقل از هم هستند. تمرکز اصلی ما در حوزه راستی آزمایی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار