سرپرست موسسه انستیتوپاستور شمال کشور گفت: سالانه 120 هزار نفر توسط سگ‌ها در کشور گزیده می‌شوند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری آسوری صبح امروز در کمیته ساماندهی سگ‌های ولگرد و زباله شهرستان آمل با اشاره به اینکه بر خلاف تصور همگانی در هر 10 دقیقه یک نفر به علت بیماری هاری در دنیا جان خود را از دست می‌دهد، اظهار داشت: در 10 سال اخیر 70 نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه میزان گزیدگی در ایران سالانه 120 هزار نفر است، افزود: بررسی انستیوپاستور در پنج استان شمالی از سگ‌های ولگرد نشان می‌دهد که 65 درصد سگ‌های ولگرد سگ‌های اهلی و خانگی هستند.

سرپرست موسسه انستیتوپاستور شمال کشور با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است اگر 75 درصد سگ‌های ولگرد یک کشور واکسن زده شود هاری آن منطقه ریشه‌کن می‌شود، تصریح کرد: این امر در مازندران صورت نگرفته است.

آسوری با اعلام اینکه در مازندران در 10 سال 24 تا 25 هزار مورد گزش گزارش شده است، گفت پارسال 7 هزار مورد گزش در مازندران گزارش شده است که به معنای این است که به ازای هر 100هزار نفر 77 مورد گزش صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه از 1.5 سال قبل طرح توانمندسازی مردم برای کنترل بیماری هاری با هماهنگی سازمان بهداشت جهانی و کمیته بیماری‌های مشترک انسان و دام مازندران در بخش دشت سر آمل اجرایی شده است، افزود: هدف این طرح این است که از طریق آموزش و فرهنگ‌سازی هاری را کنترل کنیم.

سرپرست موسسه انستیتوپاستور شمال کشور تصریح کرد: سازمان‌های محیط ‌زیست و مردم نهاد نسبت به معدوم سازی با تفنگ حساسیت نشان می‌دهند و به همین منظور وزارت کشور کشتن سگ با تفنگ را ممنوع اعلام کرده است./س

برچسب ها: سرپرست ، شمال ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.