بنا به روايات و اخبار مندرج در منابع تاريخى، خاندان آل بويه ديلمى كه از هواداران نهضت تشيع بودند، سنت سوگوارى مذهبى را پس از رواج دادن در سرتاسر قلمرو خود در شهر «ارجان» پايتخت دوم خود، مرسوم كردند و به مرور زمان در نواحى زير كوه و پشتكوه كهگيلويه گسترش يافته و پايدار گرديده است و در سابق مراسم ماه محرم در مراكز كلانتران و خوانين به صورت مجللى از اول ماه محرم آغاز مى‏شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج با شروع ماه محرم، مراسم عزادارى سرور شهيدان امام حسين عليه‏السلام در اين منطقه آغاز مى‏شود.
اين مراسم كه معمولاً از اول ماه محرم شروع مى‏شود، در روز يازدهم محرم به پايان مى‏رسد. در روزهاى اول ماه معمولاً مراسم فقط در شب برگزار مى‏گردد، ولى در روزهاى آخر مخصوصا تاسوعا و عاشورا، مراسم در روز نيز برگزار مى‏گردد.
مهم‏ترين مراسم اين ايام عبارتند از: روضه خوانى، سينه زنى، زنجير زنى. روضه توسط روحانى خوانده مى‏شود. مراسم سينه زنى كه رايج‏ترين نوع عزادارى در اين منطقه است به شيوه خاصى برگزار مى‏گردد.
در هنگام سينه زنى افراد كمر همديگر را مى‏گيرند و دايره‏وار مى‏چرخند و بر سينه مى‏زنند كه در اصطلاح محلى به اين كار «قد گرفتن» مى‏گويند.
مراسم عزادارى امام حسين عليه‏السلام در اين منطقه معمولاً شب‏ها برقرار مى‏باشد و به ندرت مى‏توان در روز هم مجلس عزادارى پيدا كرد.
مجالس عزادارى در شب‏هاى اول تا سوم معمولاً كم رونق مى‏باشد و بعد از شب سوم بر تعداد سينه زنان افزوده مى‏شود. اوج عزادارى در شب‏هاى تاسوعا و عاشورا مى‏باشد.
در اين دو شب كمتر كسى در خانه مى‏ماند و همه سعى مى‏كنند به هر طريق ممكن در اين مجالس شركت نمايند. گاهى مواقع مريض‏هايى را كه توان شركت ندارند با خود مى‏آورند تا به احترام اين مجالس شفا بيابند.
در روز تاسوعا و عاشورا دسته‏هاى عزادارى به راه مى‏افتند و عزادارى مفصلى مى‏نمايند و ظهر عاشورا حزن و اندوه عزاداران به اوج مى‏رسد و عزاداران به سر و سينه مى‏زنند تا از اين طريق ارادت خود را به خاندان رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله نشان دهند. بعد از ظهر عاشورا نيز به صورت پراكنده عزادارى‏هايى بر قرار مى‏باشد.
در شب يازدهم به مناسبت شام غريبان خاندان امام حسين عليه‏السلام عزادارى و سينه زنى برقرار است.
از شب يازدهم، معمولاً مراسم تعطيل است تا شب اربعين، كه در اين شب نيز معمولاً مجالس عزادارى برقرار است و روز اربعين نيز بعضى از هيئت‏ها و دسته‏ها به عزادارى در خيابان‏ها مى‏پردازند. در ساير روزهاى ماه محرم و نيز دهه آخر ماه صفر مراسم عزادارى به صورت رسمى وجود ندارد.
مجالس عزادارى در اين مناطق معمولاً بصورت مشترك (مردانه و زنانه) برگزار مى‏شود و مجالس زنانه مستقل يافت نمى‏شود.
شركت زنان و پير مردان و بچه‏ها در اين مجالس بيشتر جنبه تماشاچى را دارند. چون امكان سينه زدن و ورود به صف‏هاى سينه زنى را ندارند و اين شكل عزادارى خود بخود يكسرى تماشاچى را طلب مى‏كند و زمينه استفاده همه گروهها و اقشار مخصوصا زنان و نيز افرادى كه توانايى ورود به صف‏ها را ندارند حال يا بخاطر خجالتى بودن و يا بخاطر نداشتن توانايى جسمى در تطبيق خود با افراد حاضر در صف‏ها، وجود ندارد.
علاوه بر مراسم فوق الذكر، در بويراحمد به مناسبت شهادت امام حسين عليه‏السلام، مراسم تعزيه و شبيه خوانى بعضى مواقع نيز برگزار مى‏شود و از اين طريق به ترسيم وقايع عاشورا و نحوه شهادت ياران امام حسين عليه‏السلام مى‏پردازند. از رسومات به جا مانده از سنوات گذشته تا كنون تهيه حليم يا آش گندم در صبح روز عاشورا مى‏باشد كه در زبان محلى به آن «هَريسَه» مى‏گويند.
اين آش كه معمولاً توسط خانواده‏هاى متمول تهيه مى‏گردد در سطح خانواده‏هاى محل توزيع مى‏گردد و هر كس از هر خانواده‏اى براى دريافت سهميه خود، به آن خانواده‏ها مراجعه مى‏كنند و اعتقاد عجيبى هم به آن دارند كه از آن استفاده كنند. اين غذا از گندم پوست كنده و مقدار زيادى گوشت گوسفند تهيه مى‏شود.
در قديم رسم بود كه در ظهر عاشورا همه خانواده‏ها نهار براى عزاداران تهيه مى‏كردند و به مسجد مى‏آوردند تا عزاداران كه در مسجد جمع بودند آن را تناول نمايند. اكنون نيز در برخى مناطق روستايى هنوز اين رسم متداول است.
چون قبلاً در همه روستاها مسجد و مراسم عزادارى نبود لذا روستاهاى اطراف در يك روستاى بزرگتر جمع مى‏شدند و به عزادارى مى‏پرداختند. اين عزاداران در همان مسجد توسط اهالى روستا پذيرايى مى‏شدند.
علاوه بر مراسم فوق الذكر در اين مناطق مراسم مذهبى بصورت رسمى و عمومى وجود ندارد. در سالروز شهادت و ولادت ساير ائمه و معصومين تنها برخى مراسم خصوصى در منازل و گاهى هم در مساجد در سطح محدود برگزار مى‏گردد. به غير از روز عاشورا و تاسوعا از ايام مذهبى، بازار تعطيل نمى‏گردد و كسبه به كار خود مشغولند. ولى در روزهاى تاسوعا و عاشورا، تمام بازار تعطيل مى‏باشد. غذا دادن در اين مراسم‏ها نيز مرسوم نمى‏باشد.
علاوه بر معصومين عليهم السلام، حضرت ابوالفضل عليه‏السلام نيز در اين مناطق احترام خاصى دارد و قسم خوردن به حضرت عباس عليه‏السلام در اين مناطق مرسوم است و مى‏توان گفت قسم به حضرت عباس عليه‏السلام قابل نقض نمى‏باشد و كمتر كسى اين قسم را به دروغ مى‏خورد.
نذر حضرت عباس عليه‏السلام نيز شايع‏تر از هر نذرى است و عموما خانواده‏ها نذورات خود را براى حضرت عباس عليه‏السلام نذر مى‏كنند و از او طلب حاجت مى‏نمايند و خيلى‏ها هم از اين باب حاجت گرفته‏اند. به خاطر اعتقاد خاصى كه به ايشان دارند معمولاً اسم «ابوالفضل» را بر فرزندان خود نمى‏گذارند.
البته اسم عباس مى‏گذارند ولى آنچه يافت نمى‏باشد اسم «ابوالفضل» مى‏باشد. اعتقاد به آن بزرگوار در حدى است كه حتى در ميان عوام گاهى او را از امامان دين به حساب مى‏آورند و نامش را در شمار امامان ذكر مى‏كنند.
علاوه بر نذر حضرت عباس عليه‏السلام نذر امام حسين عليه‏السلام، نذر امام على عليه‏السلام، نذر حضرت فاطمه عليهاالسلام و نذر امامزاده‏هاى محل نيز در اين مناطق مرسوم مى‏باشد و از اين طريق طلب حاجت مى‏نمايند و در صورت برآورده شدن حاجات خود اقدام به پرداخت نذورات خود مى‏نمايند. /س
برچسب ها: آداب ، عزاداری ، محرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.