وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با معاون وزیر فرهنگ جمهوری خلق چین گفت: با امضای تفاهم نامه جدید مرکز فرهنگی ایران و چین راه اندازی خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي؛
«علی جنتی » روز شنبه در دیدار «دونگ وی » معاون وزیر فرهنگ چین به روابط دیرینه ایران و چین اشاره کرد و گفت : از سال 1362 موافقت نامه های همکاری به امضا رسیده که بر اساس آن شش بار مبادلات فرهنگی صورت گرفته است.
 
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد ، رییس شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: خوشبختانه رفت و آمد مقامات دو کشور تا کنون ادامه داشته و هفته فرهنگی ایران و چین برگزار شده است.
 
* راه اندازی مراکز فرهنگی ایران و چین
 
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به توافق امضای تفاهم نامه در خصوص تاسیس و راه اندازی مراکز فرهنگی میان دو کشور اشاره کرد که این تفاهم نامه امروز امضا می شود.
 
جنتی توضیح داد: بر اساس این تفاهم نامه علاوه بر اینکه تمامی تبادلات فرهنگی از طریق این مرکز صورت می گیرد بر این باوریم این مرکز به تعمیق و توسعه روابط فرهنگی دو کشور نیز کمک کند.
 
* توسط روابط با کشورهای شرق آسیا در نگاه دولت  
 
جنتی ادامه داد: خوشبختانه رابطه ما با چین از قدم الایام رابطه ای دوستانه بود و دو کشور روند خوبی را در گسترش روابط داشته اند ، ایران و چین سعی دارند فرهنگ بومی خود را تقویت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود : یکی از چالش های اصلی ایران و چین و کشورهای شرق آسیا نفوذ فرهنگ غرب و آمریکایی است. ایران و کشورهایی مانند چین به استقلال واحد خود می‌اندیشند و از دیر زمن مقابل اینگونه نفوذ فرهنگ غرب و آمریکا ایستاده اند.

جنتی گفت: گروه های دوستی ایران و چین و انجمن های دوستی دو کشور باید از ظرفیت های موجود برای تقویت روابط سیاسی و فرهنگی استفاده کنند.
 
* معرفی بیشتر مشاهیر، ادیبان و شخصیت های دو کشور
 
جنتی به وجود شخصیت های بزرگ، مشاهیر ، نویسندگان دو کشور که میراث کشورها هستند اشاره کرد و گفت: ایران و چین باید برای معرفی و آشنایی دو ملت با این گونه شخصت ها بزرگداشت، همایش و ترجمه کتاب را در دستور کار خود قرار دهند.
 
* آماده همکاری علمی و دانشگاهی هستیم  
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به زمینه های همکاری علمی و دانشگاهی میان دو کشور اشاره کرد و گفت که با تقویت کرسی های زبان آموزی فارسی و چینی در دو کشور می توان به تقویت روابط علمی و دانشگاهی کمک کرد.
 
* آماده همکاری رسانه ای هستیم 

جنتی همچنین به اشتراکات فرهنگی ،سیاسی دو کشور در زمینه های رسانه ای اشاره کرد و توضیح داد: ما می توانیم برای مقابله با تسلط رسانه ای غرب با یکدیگر در زمینه رسانه ای نیز همکاری های خوبی داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآورشد: با توجه به فرهنگ و تمدن دیرینه و غنی دو کشور آماده هستیم که در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی و معرفی آن به مردم دو کشور همکاری های نزدیکی داشته باشیم.

جنتی توضیح داد: در روابط کشورها آنچه مهم است اراده سیاسی رهبران کشورها برای تقویت روابط است که خوشبختانه این روابط در سه دهه گذشته میان ایران و چین وجود داشته و همواره رو به گسترش است.

معاون وزیر فرهنگ جمهوری چین نیز در این دیدار ضمن قدر دانی از فراهم سازی زمینه این دیدار به روابط دیرینه دو کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه روابط ایران و چین روز به روز در زمینه های مختلف مستحکم تر و دو ملت به یکدیگر نزدیک می شوند.

«دونگ وی» افزود: ما نه تنها در زمینه اقتصاد روابط خوبی داریم باید در زمینه فرهنگ نیز هر روز به انجام مبادلات فرهنگی نزدیکتر شویم.

این مقام چینی ایران را دارای فرهنگ غنی و بزرگ در جهان عنوان کرد و گفت : ملت ما همواره دوستدار هر چه بیشتر آشنا شدن با فرهنگ ایران است.

معاون وزیر فرهنگ چین در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با تعلق گرفتن جایزه نوبل ادبی به «مویان » - نویسنده چینی - گفت : در سال 2010 مویان جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد که برای کشور ما افتخار بزرگی به حساب می آمد.

به گفته وی، مویان یک نویسنده جهانی است و خوشحالیم که کتاب های او جایزه نوبل را از آن خود کرده است.

وی یادآورشد: او اکنون رییس مرکز پژوهش های ادبیات چین است.

این مسوول چینی ابراز امیدواری کرد که در آینده بتوانیم آثار این نویسنده را هر چه بیشتر به ایرانیان معرفی کنیم.

انتهاي پيام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار