هیات علمی بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان گفت: این مرکز پس از دو سال کار تحقیقاتی، موفق به کاهش دز مصرفی سموم شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، علیرضا حق شناسˈ اظهار کرد: در نتیجه این کار تحقیقاتی، دز مصرفی حشره کش های ˈفنیتروتیونˈ و ˈدلتامترینˈ در کنترل شیمیایی سن گندم کاهش یافته است.

وی افزود: مهم ترین آفت گندم در کشور ˈسن گندم ˈاست و سالانه خسارت قابل توجهی به این محصول وارد می کند.
به گفته عضو هیات علمی بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان ، اکنون مبارزه شیمیایی متداول ترین روش برای کنترل این آفت است و کاربرد افزودنی ها به همراه حشره کش ها می تواند ضمن افزایش کارایی کنترل شیمیایی، میزان سم مصرفی را کاهش دهد.
حق شناس تاکید کرد: به این منظور تیمارهای مختلفی در قالب طرح تحقیقاتی ˈبررسی نقش افزودنی ها در کاهش دز مصرفی حشره کش های فنیتروتیون و دلتامترین در کنترل شیمیایی سن گندمˈ مورد مقایسه قرار گرفت.
وی اضافه کرد: نتایج آزمایش ها نشان داد که می توان بجای استفاده از امولسیون دلتامترین به میزان 300 میلی لیتر در هکتار و امولسیون فنیتروتیون به میزان یک لیتر در هکتار مخلوط روغن های استفاده شده همراه سموم امولسیون دلتامترین به میزان 250 میلی لیتر در هکتار و امولسیون فنیتروتیون به میزان 800 میلی لیتر در هکتار استفاده کرد

 ش ک  .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.