اينکه در فصل‌هاي سرد سال، سرماخوردگي بيشتر اتفاق مي‌افتد، واقعيت دارد اما اينکه ابتلا به اين بيماري ناشي از سرماي هواست يا عوامل ديگري در فصل‌هاي پاييز و به‌خصوص زمستان باعث بروز اين بيماري مي‌شوند، جاي بحث دارد...

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

مطالعه‌ها نشان مي‌دهد سردي هوا علت سرماخوردگي نيست. شواهدي هم در اين زمينه وجود دارد. مثلا نتايج بررسي‌ها مشخص کرده سرماخوردگي بين مردم آلاسکا که در منطقه بسيار سردسيري زندگي مي‌کنند، از ديگر مناطق آمريکاي شمالي شايع‌تر نيست.تحقيقات زياد ديگري هم در اين زمينه انجام شده است.

در يکي از اين مطالعه‌ها، محققان گروهي از افراد را در معرض سرماي هوا قرار دادند و گروهي در چنين فضايي قرار نگرفتند و به بدن اعضاي اين دو گروه از راه بيني ويروس سرماخوردگي وارد شد. نتايج اين تحقيق حاکي از آن بود که گروه در معرض سرما، بيشتر از اعضاي گروه ديگر به سرماخوردگي مبتلا نشدند.

اين مطالعه و مطالعه‌هاي ديگر مي‌‌توانند ثابت کنند سرما، دليل سرماخوردگي نيست ولي به نظر مي‌رسد در فصل‌هاي سرد سال عوامل ديگري وجود دارد که باعث بالا رفتن شانس ابتلا به سرماخوردگي مي‌شوند و تئوري‌هايي در اين زمينه مطرح شده است. البته برخي از اين تئوري‌ها کاملا اثبات‌شده نيستند.

تئوري اول سرماخوردگي:

ويروس در اتاق بسته


مهم‌ترين تئوري اين است که به نظر مي‌رسد افراد در فصل‌هاي سرد بيشتر در فضاهاي بسته و اتاق‌هايي قرار مي‌گيرند که احتمالا تعداد افراد بيشتري در آن حضور دارند و اين مساله، ريسک انتقال ويروس را از فردي به فرد ديگر افزايش مي‌دهد.

تئوري دوم سرماخوردگي:

فصل ارتباطات بيشتر

بحث ديگر اين است که فصل سرما، مصادف با فصل مدرسه و مهدکودک است و ارتباط بيشتر بچه‌ها با هم مي‌تواند باعث انتقال بيشتر ويروس شود.

تئوري سوم سرماخوردگي:

پايداري ويروس در سرما

طبق تئوري ديگر مطرح‌شده، عامل سرماخوردگي، ويروس‌ها هستند و از حدود 200 نوع ويروسي که باعث سرماخوردگي مي‌شوند، برخي در هواي سرد پايداري بيشتري دارند. يعني وقتي از بدن فرد مبتلا خارج مي‌شوند، در درجه حرارت پايين محيط مدت طولاني‌تري زنده مي‌مانند و مي‌توانند به بدن شخص ديگري وارد شوند و او را بيمار کنند. پس احتمال اينکه در فصل سرما ويروس در هواي اطراف بيمار بيشتر باشد، بيشتر است.

تئوري چهارم سرماخوردگي:

کمبود اشعه ماورا بنفش

براساس نظريه ديگري، اشعه ماوراي‌بنفش مي‌تواند برخي از اين ويروس‌ها را از بين ببرد، ولي در فصل‌هاي سرد سال اشعه و نورآفتاب کمتر مي‌تابد. برخي تئوري‌هاي ديگر مطرح‌شده هم حاکي از اين هستند که چون در فصل‌هاي پاييز و زمستان به خاطر کم بودن تابش آفتاب سطح ويتامين D پايين مي‌آيد، سرماخوردگي بيشتر اتفاق مي‌افتد ولي اين، يعني کمبود ويتامينD که باعث سرماخوردگي مي‌شود، در حالي که چنين چيزي اثبات نشده و با تزريق اين ويتامين هم نمي‌توان از ابتلا به سرماخوردگي پيشگيري کرد. پس اين تئوري صحيح نيست.

تئوري پنجم سرماخوردگي:


فندک داشتن در جيب و سرطان ريه


درنهايت اينکه مثالي در اين زمينه بين ارتباط سرماخوردگي و سرما وجود دارد؛ مي‌گويند آدم‌هايي که در جيبشان فندک دارند، بيشتر از ديگران دچار سرطان ريه مي‌شوند ولي همه مي‌‌دانيم علت ابتلا به سرطان ريه، فندک نيست بلکه سيگاري بودن آنهاست. در فصل سرما هم سرماخوردگي بيشتر است ولي علتش سردي هوا نيست بلکه بيشتر بودن ويروس در فضا و مساعد بودن شرايط انتقال آن است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Germany
ناشناس
۲۲:۴۹ ۰۸ آبان ۱۳۹۲
ممنون از مطالب خوبتون.
آخرین اخبار