میانجی‌گری میان ایران و آمریکا یکی از اهداف اصلی سفر نخست‌وزیر عراق به واشنگتن و دیدار با باراک اوباما خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، نوری مالکی روز گذشته برای دیدار با مقامات آمریکا عازم واشنگتن شد تا درباره کمک‌های نظامی به کشور خود برای مبارزه با خشونت و تروریسم در عراق و جلوگیری از گسترش خشونت در مرز این کشور با سوریه با آنان گفتگو کند.

در عین حال منابع آگاه در دولت عراق اعلام کرده‌اند که وی همچنین قصد دارد به عنوان یک میانجی در مسیر مذاکرات تهران و واشنگتن نقش ایفا کند و از سوی دیگر درباره بشار اسد نیز با باراک اوباما گفتگو کند. این در حالی است که مقامات آمریکا تلاش کرده‌اند نقش مالکی را در این زمینه محدود کنند.

مالکی در واقع در این سفر قصد دارد نقش خود در منطقه را به عنوان یک میانجی درباره تحولات اخير در جهان عرب و برنامه هسته‌ای ایران ایفا کند.

یک عضو دولت مالکی در این‌باره می‌گوید: پیام وی به مقامات آمریکا این است که عراق بهترین میانجی میان ایران و غرب برای حل مسئله هسته‌ای تهران خواهد بود. در واقع همه موضوعات از جمله عراق، ایران و سوریه در سبد مذاکرات مالکی با مقامات کاخ سفید حضور خواهد داشت.

وی همچنین می‌تواند به دلیل سال‌ها زندگی در ایران و سوریه و ارتباط نزدیک با مقامات واشنگتن، نقشی اساسی میان کشورهاي عربستان و ایران ایفا کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار