پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوان گرچه تظاهرات بالینی خود را در دوران میانسالی و سالمندی نمایان می کند ولی بذر آن در ایام کودکی و جوانی نشانده می شود.

به گزارش خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر اباصلتی ارتوپد در خصوص بیماری های عصر حاضر گفت: امروزه با صنعتی شدن جوامع و گسترش شهرنشینی بیماری های زیادی تحت عنوان بیماری های تمدن شیوع یافته که مهمترین این بیماری های پوکی استخوان کم خونی فقر آهن و چاقی می باشد، پوکی استخوان بیماری خاموش عصر حاضر است زیرا علائم بالینی نداشته و در صورت عدم پیشگیری و درمان پیشرفت می کند.

وی افزود: مهمترین عوامل مستعد کننده پوکی استخوان ژنتیک نوع تغذیه و هورمون های داخلی و فعالیت های بدنی ذکر شده است، پوکی استخوان به علت کاهش میزان کلسیم در استخوان ایجاد می شود که آغاز آن در خانم ها بعد از دوره یائسگی و در آقایان بعد از 70 سالگی دیده می شود و در ایام بلوغ سرعت ساخته شدن در تمام قسمت های اسکلت افزایش می یابد و این روند شتاب آور در مهره ها و لگن تا حد 5 برابر بیشتر می شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه به علت تغذیه نامناسب اغلب نوجوانان همراه با کاهش یا توقف فعالیت بدنی آخرین شانس رسیدن به بالاترین ظرفیت رشدی از طریق عوامل ارثی را از دست می دهند و به علت عدم تحرک تراکم استخوان ها نیز ایجاد نمی شود علایم بیماری شامل درد پشت، کاهش قد و افزایش احتمال شکستگی های استخوان است.

وی در پایان در خصوص پیشگیری و درمان این بیماری اظهار داشت: تشویق کردن کودکان و نوجوانان به انجام فعالیت های ورزشی مثل دویدن پریدن، والیبال و فوتبال که با تحمل وزن به همراه باشد باعث افزایش جذب کلسیم دریافتی در بدن شده و یک نوع بیمه برای حفظ تراکم استخوان ها در سنین بزرگسالی تلقی می شود زیاده روی در مصرف نمک، مواد پروتئینی و نوشیدنی های حاوی کافئین نوشابه های گازدار بروز این بیماری را تسریع می کند.


بهتر است روزانه 15 دقیقه دست ها و صورت ها را برای تامین ویتامین D در مقابل نور آفتاب قرار دهید سویا به علت وجود ماده ای به نام ایزوفلاوین باعث افزایش تراکم استخوان می شود و همچنین مصرف انواع میوه ها و سبزی های با برگ سبز انواع کلم بادام کنجد شیر و لبنیات کم چرب به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می کند./ع2


انتهاي پيام/

 

برچسب ها: بیماری ، بذر ، ژنتیک ، پوکی ، مهره ، کلسیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.