پايين بودن مصرف سرانه شير موجب شده تا سال گذشته 40 هزار ميليارد تومان صرف هزينه‌هاي درماني مردم شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، حسين چمني مشاور انجمن صنايع لبني در بيست و يکمين کنگره علوم و صنايع غذايي ايران که از صبح امروز در شيراز برگزار شده با بيان مطلب بالا گفت: سير تطور غذا در جامعه بشري به صورت امنيت غذايي، ايمني غذايي، احساس لذت و توليد غذاي هدفمند شکل يافته است.

وي افزود: اهميت صنعت غذايي اين است که جز جدايي ناپذير و لاينفک زندگي بشر است چرا که گاهي اوقات ما مجبور مي شويم برخي صنايع را تعطيل يا توليدش را محدود کنيم ولي هرگز نمي توانيم صنايع غذايي را تعطيل کنيم.

وي با تأکيد براينکه امنيت ملي در گرو امنيت غذايي است، اظهار داشت: بخش بزرگي از اقتصاد کشور شامل گردش مالي ايجاد فرصت هاي شغلي و ايجاد ارزش افزوده، به غذا، تغذيه و صنايع غذايي مرتبط است.

چمني با اشاره به اينکه غذا را نمي توان از زندگي مردم حذف کرد، اظهار داشت: بايد سياست هاي اقتصادي کشور به گونه اي باشد که مشکلات اين صنعت تا حد امکان کاهش يافته و مرتفع شود.

وي ادامه داد: متأسفانه در دو سال گذشته وضعيت و فضاي کسب و کار به گونه اي بوده که چندان انگيزه و رقبتي براي سرمايه گذاري در صنعت غذايي و نيز توليد بيشتر در اين زمينه از سوي فعالان اقتصادي نبوده است.

چمني با اشاره به اينکه يکي از مهمترين شاخص هاي توسعه يافتگي در هر کشوري ميزان و کيفيت دسترسي به غذا و تغذيه است اظهار داشت: از مشکلات صنايع غذايي کشور به ويژه صنعت شير ميزان بالاي ضايعات، هزينه هاي بالاي توليد، حاشيه سود کم، نوسان در سياست ها و دخالت بيش از حد دولت است.

وي ادامه داد: از نگاه اقتصادي شير تأثير بسزايي در اقتصاد کلان و خرد کشور دارد به گونه اي که هم اکنون گردش مالي اين صنعت حدود 15 هزار ميليارد تومان در سال است.

مشاور صنايع شير پگاه با اشاره به اشتغال زايي بالاي صنايع شير در کشور گفت: هم اکنون فرصت هاي مستقيم و غيرمستقيم شغلي ايجاد شده توسط صنعت شير و صنايع لبني 4 ميليون فرصت شغلي پاره وقت و دائم است و در حال حاضر حداقل 5.1 ميليون فرصت شغلي کامل توسط اين صنعت در کشور وجود دارد که عموما سرمايه گذاري آن از سوي بخش خصوصي انجام شده است.

وي ادامه داد: با توجه به اينکه جمعيت کشور حدود 20 سال زودتر از کشورهاي توسعه يافته زمين گير مي شوند عمق اهميت توليد غذاي سالم به ويژه شير و محصولات لبني بيش از پيش بايد براي مسئولان امر و نيز مردم مشخص مي شود.

چمني با اشاره به اينکه يک سوم از صادرات صنايع غذايي مرتبط به صنعت شير بوده اظهار داشت: مجموع گردش مالي صنعت شير 12 تا 15 درصد ارزش صادرات ساليانه نفت کشور است.

وي ادامه داد: اگر شير به اندازه کافي در جامعه مصرف مي شود موجب سلامتي افزايش طول عمر، افزايش توليد ناخالص ملي و نيز کاهش هزينه هاي درمان مي شود. 

مشاور انجمن صنايع لبني با اشاره به اينکه سال گذشته 40 هزار ميليارد تومان هزينه هاي درمان در کشور شده اظهار داشت: از اين رقم 25 هزار ميليارد تومان از سوي مردم پرداخت شده که در حدود 61 درصد از يارانه هاي نقدي مردم در طول چند ماه گذشته بوده است.

وي ادامه داد: يکي از مشکلات ناشي از کمبود مصرف شير در کشور افزايش ميزان بيماري هاي دندان و لثه مي باشد.

چمني گفت: براساس آمار وزارت بهداشت به صورت متوسط هر ايراني دو دندان پوسيده دارد که اگر هزينه ترميم هر دندان پوسيده فقط 200 هزار تومان برآورد شود، هزينه درمان 150 ميليون دندان آسيب ديده جمعيت 75 ميليوني ايران بالغ بر 30 هزار ميليارد تومان است که با اين رقم مي توان 800هزار فرصت شغلي در بخش کشاورزي ايجاد کرد.

مشاور صنايع شير پگاه با انتقاد از حذف يارانه شير گفت: چرا بايد با يارانه شير همانند يارانه بنزين برخورد شود. درصورتي که کمبود مصرف شير در جامعه موجب مي شود تا مردم با هزينه کردن بالا در جهت درمان بيماري هاي ناشي از کمبود مصرف شير همانند پوکي استخوان، بيماري هاي دندان و لثه و نيز بيماري هاي قلبي و عروقي از نظر اقتصادي زير خط فقر بروند.

وي ادامه داد: اگر تغييري در سبک غذايي مردم صورت نگيرد در 4 دهه آينده با افزايش جمعيت سالمندان به رقم 26 ميليون نفر کشور با يک فاجعه بزرگ روبرو خواهد بود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: پایین ، بودن ، مصرف ، شیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار