محققان گروه طب فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص پوکی استخوان موفق به طراحی بریس‌های خاصی شده اند که شبیه به کوله پشتیبوده توجه متخصصان و بیماران که با تحریک حس تعادل و هشدار به فرد، به صورت فعال سبب راست شدن ستون فقرات در وی شوند.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ؛دکتر سید احمد رئیس السادات دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:  انجام ورزش‌های رزمی و ورزش‌های پر برخورد مانند فوتبال و همچنین دویدن‌های سریع در سالمندان مبتلا به پوکی استخوان توصیه نمی‌شود. این ورزش‌ها ممکن است منجر به زمین خوردن و شکستگی‌های ناشی از آن شوند. اخیراً ورزش تای چی که ریشه در ورزش‌های رزمی سنتی چینی دارد به عنوان ورزش مفید در سالمندان شناخته شده است.این ورزش علاوه بر افزایش
تراکم استخوان اثرات مفیدی در بهبود تعادل و پیشگیری از خطر زمین خوردن در آنها دارد.تاثیرات مفید روحی و روانی از دیگر تاثیرات مفید این ورزش است.

وی افزود: کاهش تراکم مهره‌ها و تغییر شکل آنها نیز می‌تواند سبب افزایش خمیدگی ( قوز) پشتی شود. ضعف عضلات و افزایش خمیدگی پشت می‌تواند سبب کاهش تعادل و افزایش خطر سقوط در مبتلایان به پوکی استخوان شود.ورزش‌های تقویتی عضلات راست کننده ستون فقرات پشتی ضمن کمک به کاهش خمیدگی پشت می‌تواند سبب بهبود تعادل و کاهش خطر زمین خوردن شود. نکته بسیار مهم در مبتلایان به پوکی استخوان این است که انجام ورزشهایی که در آن بیمار کمر و پشت خود را خم می‌کند نه تنها مفید نیستند بلکه سبب افزایش شکستگی در ستون فقرات می‌شود.

 رئیس السادات با اشاره به تحقیقات گروه طب فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد پوکی استخوان عنوان کرد: اخیراً استفاده از بریس‌های خاصی که طراحی آنها شبیه به کوله پشتی است توجه متخصصان و بیماران را به خود جلب کرده است. این قوزبندها دارای وزنه نازک نیم تا یک کیلوگرم هستند و سبب می‌شوند با تحریک حس تعادل و هشدار به فرد، به صورت فعال سبب راست شدن ستون فقرات در وی شوند. استفاده از این بریس‌های ظریف که قابلیت استفاده در زیر لباس را دارند سبب بهبود تعادل و کاهش خطر سقوط می‌شود.

وی  خاطرنشان کرد: در کل به نظر می‌رسد بهبود قدرت و تعادل و اصلاح محیط زندگی و معابر و پیشگیری از زمین خوردن از مهمترین مواردی است که سبب بهبود کیفیت زندگی در مبتلایان به پوکی استخوان می‌شود به طوری که اهمیت آن در بسیاری موارد از استفاده از داروها و مکمل های گران قیمت نیز بیشتر است./ح

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.