در حال حاضر صادرات اول ايالات متحده،دلار آمریکا مي باشد كه درآمد بسيار زيادي از طريق فروش دلار خود در تعاملات جهاني بخصوص نفت به دست مي آورد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از پايگاه اينترنتي اکونوميک کالپس، اين منبع درآمدي،يك پول کاغذی ست که مطلقا هیچ گونه پشتیبانی ندارد، اما كشورهاي جهان در تجارت با یکدیگر به اجبار از دلار آمريكايي استفاده مي كنند، بنابراین تقاضای جهانی فوق العاده ای برای خريد دلار آمريكا نيز به چشم مي خورد.

رکن اصلی این سیستم پولي،دلار نفتي مي باشد.براي چندین دهه، خرید نفت جهاني عملا در هر كشوري با دلار آمریکايي انجام مي گردد. اما اگر یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان،مانند عربستان سعودی، تصمیم به جايگزيني ارز ديگري برای تجارت نفت خود بگيرد، انحصار جهاني دلار نفتي آمريكا به سرعت از هم پاشیده خواهد شد.هر چند در دهه هاي گذشته كسي تصور چنين اتفاقي را نمي كرد، اما مقامات عربستان سعودی اكنون به "بازنگري جدي" در روابط رياض با ایالات متحده از طريق "تهديد به حذف دلار از مبادلات" خود هشدار داده اند.در واقع، عربستان سعودی از رفتار و عملكرد دولت اوباما مخصوصا در مورد سوريه و ايران دلخور مي باشد ....و اگر عربستان سعودی تصمیم به حذف انحصار دلار نفتي بگيرد،اين اقدام کاملا برای اقتصاد بيمار كنوني ایالات متحده فاجعه بار خواهد بود.

بزرگترین دلیل براي توجيه "چرايي وجود روابط خوب با عربستان سعودی" همين موضوع مي باشد چرا كه بدون حضور عربستان سيستم دلار نفتي ممكن نخواهد بود. در حال حاضر عربستان سعودی از دكترين نظامي ارتش ایالات متحده در تعاملات مد نظر خود در منطقه خاورميانه،دلخور مي باشد.

به گزارش اخیر دیلی میل در اين خصوص توجه نمائيد.....
"با توجه به سیاست های رئیس جمهور آمریکا، باراک اوباما در قبال ایران و سوریه، اعضای خاندان حاکم عربستان سعودی ،ایالات متحده را به كاهش سطح روابط سياسي اقتصادي خود با واشنتگن تهديد كرده اند....

به تازگي رئیس اطلاعات عربستان سعودی به تغییر عمده در روابط خود با ایالات متحده در اعتراض به انفعال آمریکا (بنا به رفتار واشنگتن )در طول جنگ مدنی سوریه و همچنین پیشنهادهای اخیر آمریکا به ایران هشدار داده است....

به تازگي شاهزاده بندر بن سلطان به دیپلمات هاي اروپایی اعلام داشته است : " ایالات متحده آمریکا در مورد رئیس جمهور سوریه بشار اسد و مناقشه اسرائیل و فلسطین ،و بحرین بسيار ضعيف عمل كرده است،و درصدد برقراري روابط با تهران است ...

اكنون عربستان سعودی به شدت خواهان آن است كه ارتش ایالات متحده برای دخالت در جنگ داخلی سوریه در كنار "شورشیان" وارد عمل شود..... اما این اتفاق هنوز نيافتاده و همين امر عربستان را به فكر چاره اي جديد انداخته است......."

از آنجاييكه عربستان سعودی توان دخالت مستقيم نظامي در سوريه را به تنهايي ندارد،و از ايران قدرتمند در منطقه مي ترسد،راهي جزء تهدید اقتصادي ایالات متحده را در پيش خود نمي بيند...(البته كمي اين عرض اندامي عربستان غير باور به نظر مي رسد).

به گزارش رویترز .....
"عربستان سعودی، بزرگترین صادر کننده نفت جهان ، بخش زيادي از درآمد نفتي خود را در آمريكا نگهداري مي كند….بیشتر دارایی های خارجی بانک مرکزی عربستان -690 میلیارد دلار - به صورت اوراق قرضه (دلار) در خزانه داری ایالات متحده،نگهداري مي شود.

متاسفانه، اکثر آمریکایی ها در مورد اهميت اين موضوع اطلاع چنداني ندارند،اگر عربستان سعودی انحصار دلار نفتي آمريكا را بشكند، اقتصاد آمریکا به شدت صدمه خواهد ديد.

  •    براي روشن تر شدن اهميت دلار نفتي به مقاله "كريستوفر دوران" توجه نمائيد:
در حال حاضر  هر کشوری که قصد خرید نفت از یک کشور تولید کننده را داشته باشد،مجبور است از دلار  آمريكا استفاده نمائيد. براساس توافق نامه کشورهای صادرکننده نفت،اوپک، سازمان کشورهای صادر کننده نفت چنين قانوني را وضع كرده اند.  به عنوان مثال بریتانیا ،براي خرید نفت از عربستان سعودی با پوند انگلیس نمي تواند نفت خريداري كند، بلكه باید پوند خود را به دلار آمریکا تبديل نمايد.

البته استثناء مهم در تبادلات نفتي جهان،ايران مي باشد.

بنابراين تجارت نفت و محصولات جانبي از سوي كشورهاي صادركننده در سطح جهان،بر اساس دلار آمريكايي انجام و قيمت گذاري مي گردد. در نتيجه از آنجايكه مبادلات از طريق دلار آمریکا صورت مي پذيرند، سرمایه گذاری در اوراق خزانه داری ایالات متحده و دیگر اوراق بهادار انجام مي شود که به راحتی قابل تبدیل مي باشند و براي خرید كالاهايي كه بر مبنا دلار قیمت گذاري شده اند به كار برده مي شود.

   این همان چیزی است که ایالات متحده از طريق آن تریلیون ها دلار از بدهی هاي خود را اداره مي كند به عبارتي ديگر كشورها در قالب اوراق بهادار اين بدهي ها را اداره مي كنند!!
بنابراين ایالات متحده به طور گسترده با چاپ پول، بدهی خود را اداره و ديگر كشورها نيز  آن را متقبل   مي كنند....بنابراين حتي حرف از حذف دلار از تبادلات جهاني براي آمريكا فاجعه بار خواهد بود.....

در سال 2012، کسری تجاری ایالات متحده در حدود 540،000،000،000 دلار را     تجربه كرد!
به عبارت دیگر، حدود نیم تریلیون دلار از كشور خارج شده است!این دلار ها در واقع "محصول" اول صادرات آمریکا محسوب مي گردد.کشورهای عمده صادر كننده (مانند عربستان سعودی) بخش بسياري از اين دلارها را مصرف مي كنند و در بدهی هاي آمريكا "سرمایه گذاری" مي كنند.بنابراين اهميت وجود اين سيستم از اينجا مشخص مي گردد چرا كه اگر این سیستم به پایان برسد، دوران واردات ارزان قیمت و نرخ بهره پايين به پايان خواهد رسيد،در نتيجه "تنظیم و تعديل" استاندارد زندگی مردم آمريكا فوق العاده دردناک خواهد بود.

امروزه، روسیه صادر کننده اول نفت در جهان مي باشد.

چین نيز در حال حاضر وارد کننده اول نفت در جهان است، و واردات چين از عربستان بيشتر از آمريكا مي باشد.....پس چرا باید روسیه، چین و تقریبا هر كشور دیگری (چون ايران ونزوئلا عراق كوبا) مجبور به استفاده از دلار آمریکا در تجارت نفتي خود باشند؟

چين اخيرا به اين موضوع (جايگزيني ارز جديد) در رسانه ها اشاره داشته است.

اعتیاد به بدهی و پول ارزان در نهایت باعث مي شود طلبکاران بین المللی عمده آمريكا برای پایان دادن به هژمونی دلار و فشار برای "جهان عاري از آمریکا" اقدام نمايند.

اكنون بزرگترین طلبکار ایالات متحده چين مي باشد كه با $ 1.28 تریلیون دلار در صدر مي باشد. 

به گفته جان ماولدين، همین مزیت، مصرف ثروت بيشتر جهاني را براي آمريكا-بيشتر از توليد -ممكن مي سازد. 

این بدان معناست که در شرایط عملی ایالات متحده می تواند با ارز خود بیش از تولید و فروش خود كالا بخرد. جهان به منظور انجام تجارت خود به دلار آمريكا نياز دارد. 
این امتیاز به شهروندان آمریکایی خرید کالا و خدمات  با قیمت کمتر از ديگر كشورها را ممكن مي سازد.... آمريكا حتي مي تواند دلار (بدون پشتوانه) الکترونیکی تولید كند،چرا كه ديگر كشورها براي انجام مبادلات خود به اين ارز نياز دارند. 

حقيقت اين است كه سيستم مالي زماني فعال خواهد بود كه كشورها به آن اعتماد داشته باشند،اما اكنون اين اعتماد در حال نزول مي باشد!

يكي از موارد مهم تاثير گذار،بار مالي بدهي هاي سر سام آور آمريكا مي باشد.بدهی ملی ایالات متحده در حال حاضر 37 برابر بيشتر از آن 40 سال گذشته مي باشد،مجموع بدهي هاي دوره اوباما در حال حاضر بيشتر از ديگر دوره ها مي باشد.

استمرار سیاستهای انبساطی، عامل دیگری است که به شدت به اعتماد جهاني به دلار ضربه وارد كرده است.

همين رويه هاي اتخاذي از سوي دولت آمریکا و خزانه داري فدرال به طور سیستماتیک در از بين رفتن سیستم مالی آمريكا موثر بوده اند.

با شكسته شدن انحصار دلار نفتي،شرايط اقتصاد آمريكا به مراتب بدتر نيز خواهد شد و عربستان به خوبي آن را درك كرده است.
برچسب ها: دلار ، نفت ، آمریکا ، بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار