با وجود اظهارات ضدو نقيض برخي مسئولان در رابطه با ميزان توليد عسل در سال جاري ، به اعتقاد بيشتر فعالان صنعت زنبورداري ميزان توليد اين محصول با کاهش چشمگيري همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران در حالي که عفت رئيسي سرحدي ، رييس اتحاديه ي سراسري زنبورداران از کاهش بيش از 70 درصدي توليد عسل در سال جاري خبر داد ، ماشاءالله جمشيدي ، رييس گروه امور توليدات زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزي گفت: در سال جاري توليد عسل در برخي نقاط کشور با روند خوبي همراه بوده است.

جمشيدي با بيان اينکه سرشماري کندوهاي عسل از ششم تا يازدهم مهرماه در سراسر کشور انجام شده است اظهار داشت: تاکنون آمار استان ها به دست ما نرسيده است و نتايج نهايي اين سرشماري اواخر آذرماه اعلام مي شود.

وي افزود: با توجه به مستندات موجود  در برخي از استانها مانند آذربايجان غربي توليد عسل با روند خوبي همراه بوده اما  احتمال کاهش توليد عسل در کشور نيز وجود دارد. 
 
اين در حالي است که رييس اتحاديه ي سراسري زنبورداران با بيان اينکه در سال جاري تقريبا عسلي برداشت نشده است اظهار داشت: امسال از هر کندو و به طور متوسط حدود دو کيلوگرم عسل برداشت شده در حالي که اين ميزان سال گذشته 10کيلوگرم بوده است.

وي با اشاره به اينکه بيش از 5 ميليون کندو در سراسر کشور وجود دارد، افزود: ميزان برداشت عسل در سال 92 به زحمت به 15 هزار تن رسيد و نسبت به سال 91 که نزديک به 50 هزار تن بوده بيش از 70 درصد کاهش يافت.

رئيسي اضافه کرد: ميزان خسارت وارد شده به صنعت زنبورداري با توجه به کاهش توليد و حدود هزار ميليارد تومان برآورد شده و خسارت وارد شده در اين زمينه تنها به استان کوچکي مانند استان لرستان 38 ميليارد تومان بوده است .


وي با بيان اينکه در برخي استان ها برداشتي انجام نشده است، ادامه داد: گرماي شديد، خشکسالي، خشک شدن پيش از موعد شهد گياهان، طولاني شدن مدت گرما، عدم تزريق نقدينگي به صنعت زنبورداري و.. از جمله مهمترين عوامل اين امر به شمار مي روند.

رئيسي با اشاره به گسترش کنه واروا در زنبورستان هاي کشور افزود: شيوع اين کنه در سال جاري با توجه به گراني دارو و کمبود منابع گرده نگران کننده است .

وي ادامه داد: در شرايطي که زنبور به دليل تغذيه نامناسب ناتوان است اين بيماري بيشتر به او آسيب مي زند.

رئيسي اضافه کرد: اين کنه با مکيدن خون زنبور، سبب بي جاني اين حشره و ريزش شديد جمعيت آن ها مي شود.
 

شرايط اقليمي نامساعد عامل اصلي کاهش توليد عسل 

در همين زمينه غلامحسین طهماسبی ، رییس انجمن علمی زنبور عسل ایران گفت : شرایط اقلیمی نامساعد مهم ترین عامل کاهش تولید عسل و خسارت وارد شده به زنبورستان های کشوردر سال جاري است .

رييس بخش تحقيقات زنبورعسل موسسه تحقيقات علوم دامي كشور افزود: در طي سال هاي اخير تغييرات اقليمي بوجود آمده در جهان و گرم شدن كره زمين در اثر افزايش گازهاي گلخانه اي سبب اختلال در تعادل ايجاد شده در اكوسيستم ها و ايجاد زمينه انقراض بعضي از گونه ها و كاهش تنوع زيستي در جهان و ايران شده است .
به عقيده طهماسبی يكي ديگر از اثرات مخرب  گرم شدن كره زمين تاثير نامطلوب آن در صنعت زنبورداري است كه با دخالت در فنولوژي گياه و جلو  افتادن مراحل مختلف زندگي گياه از جمله شروع و پايان گل دهي، در تعادل ايجادشده بين زنبورعسل و گياهان اختلال ايجاد كرده  و در مواقعي مثل سال جاري اين اختلال سبب كاهش چشمگير توليد عسل در كلني ها مي گردد. 
    
وی افزود:در تابستان امسال افزایش شدید دمای هوا سبب خشک شدن پیش از موعد گياهان مورد استفاده زنبورعسل در مراتع و کاهش تولید عسل شد.

رييس بخش تحقيقات زنبورعسل موسسه تحقيقات علوم دامي كشور با بیان این که زنبورعسل حشره ای وابسته به طبیعت است ، اضافه کرد: برخلاف موجوداتی مانند طیور ، گاو و.. که در سالن و اصطبل پرورش می یابند و در صورت نامساعد بودن شرایط طبیعی می توان با تغذیه ی جبرانی و مدیریت مناسب این مسئله را برای آنان جبران کرد ، وابستگی شديدکلنی زنبورها به طبیعت باعث می شود تا شرایط نامساعد طبیعی ضربه ی سنگيني به صنعت زنبورداري وارد کند. 

وی اضافه کرد : بنابراین طی سال جاری عواملی مانند نامساعد بودن شرایط طبیعی ، گرمای زیاد و  نبود بارندگی در اوایل بهاردر بعضي از مراتع  سبب کاهش تولید عسل و خسارت دیدن زنبورستان های کشور شدند.

طهماسبی هم چنین در پاسخ به اين سوال كه نقش كنه واروا در اين كاهش توليد چيست با بیان این که سابقه ی شیوع کنه ی واروا در زنبورستان های ایران به سال 1363 برمی گردد ، ادامه داد : زنبورداران کشور با روش های مختلفی با این بیماری مبارزه می کنند و زنبوران عسل نيز پس از سال هاي ابتدايي ورود اين پارازيت، به تدريج نسبت به آن تطبيق يافته اند.

وی با اشاره به این که در دهه اخيرمقاومت کنه ها در برابر داروهای مورد استفاده، سبب تاثيركمتر اين داروها شده افزود :بالا رفتن جمعيت این کنه در زنبورستان ها نیز می تواند از جمله عوامل خسارت باشد ولی مهم ترین عامل همان نامساعدی شرایط طبیعی است كه مي تواند با تضعيف كلني ها، زمينه خسارت بيشتر كنه واروا و بيماري هاي ديگر را نيزدر زنبورستان هاي كشور فراهم نمايد.
 
صنعت زنبورداري نيازمند حمايت است

غلام‌علي نهضتي ، عضو انجمن علمي زنبور عسل کشور نيز در اين رابطه  گفت : خسارت وارد شده به زنبورداران کشور در طول جاري نزديک به هزار ميليارد تومان برآورد شده است.  

وي با بيان اين‌که خسارت فوق با توجه به کاهش توليد عسل و تلفات زنبورها پيش‌بيني شده است، افزود: با در نظر گرفتن کاهش توليدات جانبي زنبور عسل و تاثير اين عوامل بر روي کشاورزي ميزان خسارت واقعي بيش از اين خواهد بود.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران عواملي مانند خشک سالي، گرماي هوا، عدم بارندگي‌هاي به موقع و... را از جمله‌ي دلايل اين امر عنوان کرد.

نهضتي با اشاره به اينکه ضعف زنبورها سبب هجوم آفات و بيماري‌ها به سوي آنان مي‌شود، اضافه کرد: اين ضعف ناشي از تغذيه نامناسب زنبور (به دليل کمبود شهد و گرده) بوده است.

وي تصريح کرد: دولت بايد براي حمايت از منفعت زنبورداري و زنبورداران تسهيلاتي را براي آنان در نظر بگيرد چرا که کار اين صنعت تنها توليد غذا نيست بلکه توليد دارو و عمل گرده‌افشاني که براي باغ‌داران، کشاورزان و محيط‌زيست بسيار مهم است از نتايج اين صنعت است.

نهضتي اضافه کرد: حمايت دولت از زنبورداران مانع از رها کردن زنبورداري توسط آنان مي‌شود.
 

عوامل گسترش کنه ي واروا در زنبورستان ها 

محمد فرسی مدیر گروه بهداشت و بیماری های زنبور عسل سازمان دامپزشکی ایران نيز در رابطه با عوامل گسترش کنه ي واروا در زنبورستان هاي کشور گفت : خشکسالی ، مصرف بی رویه ی سموم، آلودگی باغات به این سموم و مقاومت های دارویی ایجاد شده در زنبور عسل از جمله ی عوامل شیوع و گسترش کنه ی واروا در زنبورستان ها است.  

وی با بیان این که خشک سالی و آلودگی های شیمیایی سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن زنبور می شوند، افزود: هر چقدر زنبور قوی تر و سالم تر باشد در مقابله با کنه ی واروا موفق تر عمل می کند. 

فرسی در رابطه با عوامل موثر برای مقابله با این کنه اضافه کرد: از جمله ی این عوامل می توان به عدم استفاده از مواد شیمیایی توسط زنبورداران، عدم مصرف بی رویه ی آنتی بیوتیک ها، استفاده از مراتع طبیعی به جای باغات و مکان هایی که احتمال سم پاشی آن ها وجود دارد و تعویض موم ها هر دو سال یک بار اشاره کرد. 

وی ادامه داد: به دلیل این که موم اغلب مواد شیمیایی را در خود نگه داری می کنند تعویض آن ها ضروری است. 

فرسی تصریح کرد: توصیه ی ما به زنبورداران این است که استفاده از داروهای ارگانیک مانند اسید فرمیک و اسید اگزالیک را جایگزین داروهای شیمیایی کنند و تحت هیچ شرایطی از داروهای غیر مجاز استفاده نکنند. 

وی اضافه کرد: زنبورداران برای مبارزه با واروا باید در فصل بهار و تابستان از اسید فرمیک و در فصل پاییز از اسید اگزالیک استفاده کنند چرا که این مواد باقی مانده شیمیایی نداشته و در رفع بیماری واروا و سایر آلودگی ها موثر هستند. 

به گفته ی فرسی در حال حاضر داروهایی که برای مقابله با این کنه به بازار عرضه می شوند اسید فرمیک و اسید اگزالیک یا ترکیبی از این دو اسید هستند.

 
صنعت زنبورداري قرباني کمبود منابع مالي 

با توجه به تمامي اين مسايل و نياز شديد صنعت زنبورداري کشور به حمايت هاي مالي رييس اتحاديه ي سراسري زنبورداران  بيان اينکه صندوق مادر تخصصي بخش کشاورزي از شش ماه پيش کمک 15 ميليارد توماني دولت دهم به زنبورداران را بلوکه کرده است،افزود: صندوق به دليل سهم خواهي اقدام به اين کار کرده است.

رئيسي اضافه کرد: اين اقدام صندوق مادر تخصصي سبب شد تا ما نتوانيم نهاده بخريم و آن را ميان زنبورداران توزيع کنيم. 

وي با بيان اينکه با ورود اين 15 ميليارد به صنعت زنبورداري قطعا ميزان خسارت وارد شده به اين صنعت کاهش مي يافت تصريح کرد: صندوق مادر تخصصي بايد مسئوليت اين خسارات را برعهده بگيرد و در اين زمينه پاسخگو باشد.

رئيسي با اشاره به اين که وظيفه ي اين صندوق حمايت از توليد کننده است اضافه کرد: در حال حاضر صندوق مادر تخصصي نه تنها از توليدکنندگان حمايت نمي کند بلکه سبب ايجاد مشکل براي آنان نيز مي شود.

وي تاکيد کرد: ما نيازي به حمايت اين صندوق نداريم چرا که بر اين صندوق قانون تجارت حاکم است.

رئيسي با بيان اينکه توليد کنندگان از دولت اعتدال و عدالت انتظار دارند اين مشکل را حل کند، اضافه کرد: اگر قرار است دولت کمکي به توليدکننده ها کند اين کمک ها بايد به صورت مستقيم وارد تشکل ها شود و دولت مستقيما بدون حضور واسطه ها بر‌آن نظارت داشته باشد.
 

15 ميليارد تومان متعلق به زنبورداران است ؟

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گفت: کمک ۱۵ میلیاردی دولت به اتحادیه زنبورداران متعلق به صندوق ملی زنبور عسل است.

عبدالکریم رضوی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با بیان مطلب فوق اظهار داشت: دولت این مبلغ را برای افزایش سرمایه صندوق زنبور عسل اختصاص داده است و پس از طی مراحل قانونی آن توسط معاونت امور دام به اتحادیه زنبورداران واگذار می‌شود. رضوی تاکید کرد: تمام مبلغ ۱۵ میلیارد تومان متعلق به صنعت زنبور عسل است.

وی در رابطه به تاخیر در واگذاری این مبلغ به زنبورداران افزود: برای این اقدام باید یک سری مراحل قانونی طی شود که خود زنبورداران این مراحل را با هماهنگی معاونت امور دام انجام می‌دهند.
اين در حالي است که رييسي اظهار کرد : اين کار مراحل قانوني ندارد و پول  در حساب صندوق است .

لازم به ذکر است صنعت زنبورداري ايران با بيش از 5/5 ميليون كلني و توليد 71هزار تن عسل در بين ده كشور اول جهان قرار دارد ، ولي در سال 1392بر اساس پيش بيني هاي انجام شده توسط كارشناسان وزارت جهاد كشاورزي و زنبورداران توليد عسل كشور كاهش خواهد يافت. 
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار