رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل گفت: صنعت زنبورداری و تولید عسل در استان اردبیل برای بیش از 3 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

عادل عبدایمانی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل اظهار داشت: استان اردبیل از قطب‌های مهم زنبورداری کشور است به طوری که این استان با تولید کیفی و مناسب عسل جزو استان‌های پیشتاز و شاخص کشور در این حوزه به شمار می‌رود.

وی گفت: با توجه به اینکه ملکه زنبور‌عسل رکن اساسی هر کلنی را تشکیل می‌دهد و تمام خصوصیات تولیدی، اقتصادی و رفتاری زنبور عسل به آن بستگی دارد سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل در مسیر حمایت از زنبورداران استان اردبیل و شمال غرب کشور ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد زنبور عسل را پارسال در اردبیل راه‌اندازی کرده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل همچنین ادامه داد: با هدف اجرای طرح ملی اصلاح نژاد زنبور‌عسل در جمعیت‌های بسته تعداد 150 کندوی زنبور‌عسل از 13 زنبوردار حرفه‌ای استان اردبیل بر اساس توزیع جغرافیایی زنبور‌عسل در استان اردبیل خریداری شده است.

عبد‌ایمانی افزود: بعد از ثبت مشخصات کندوها عملیات رکورد‌گیری از صفات مهم اقتصادی و رفتاری کندوها و زنبورستان‌ها انجام شده است.

وی این صفات را جمع‌آوری گرده گل، نیش‌زنی، میزان رشد جمعیت، قدرت زنده‌مانی نوزادان، مقاومت در برابر بیماری‌ها، میزان عسل‌آوری، رفتار بهداشتی و بچه‌دهی در دو فصل بهار و پاییز عنوان کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: با تولید کندوچه‌های جفت‌گیری به تعداد 200 کلنی به ایستگاه جفت‌گیری منتقل و در نهایت از مجموع عملیات یاد شده تعداد 150 ملکه بارور تحت عنوان نسل اول اصلاح شده در استان اردبیل و شمال غرب کشور تولید می‌شود.

عبدایمانی ابراز داشت: محصول تولید شده به ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد زنبور‌عسل انتقال داده شده و بعد از تولید جمعیت جدید در کندوهای F1 عملیات رکورد‌گیری پاییزه از کندوها طی مراحل مختلف انجام می‌شود.

وی این مراحل را پیش انتخاب و انتخاب اصلی برای انتخاب کندوهای پایه پدری و مادری و تولید نسل F2 اعلام کرد/س.

برچسب ها: اردبیل ، صنعت ، زنبورداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.