روزنامه واشنگتن پست در مقاله اي راه هاي توافق هسته اي با ايران را از ديدگاه خود مورد بررسي قرار داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه آمريکايي در پايگاه اينترنتي خود در مقاله اي به قلم "مايکل سينگ" نوشت: با آغاز دور اول مذاکرات هسته اي با تيم مذاکره کننده جديد ايران، سياست واشنگتن درباره ايران از اين که آيا احتمال رسيدن به يک توافق وجود دارد به اين که چه توافقي قابل قبول است تغيير کرده است. 

در ادامه اين گزارش ادعا شده است: "گرچه مسئله تعداد سانتريفيوژها و سطح غني سازي اورانيوم اغلب فضاي مذاکرات را مسموم مي کند، اما در حقيقت دو راه براي توافق هسته اي با ايران وجود دارد: اولين راه اين است که در ازاي محدوديت هايي در فعاليت هاي هسته اي ايران مانند محدود کردن غني سازي در سطح پائين، تحريم ها کاهش يابد. 

اثر و دوام اين توافق براي محدوديت غني سازي بستگي به شفاف سازي ايران دارد و بر اساس آن ايران بايد به بازرسان اجازه دسترسي نامحدود به مراکزي را که خود انتخاب مي کنند بدهد. بدين ترتيت شفاف سازي پيش نياز موفقيت هر توافقي است. "

در اين گزارش ادعا شده :"  در حالي که مقامات ايران براي همکاري ابراز تمايل مي کنند،  اتهامات بي اساس آژانس را هم رد مي کننداند.

نويسنده مقاله مي افزايد: دومين راه توافق توقف کامل برنامه هسته اي اين کشور در ازاي کاهش تحريم ها است. در اين مدل، ايران علاوه بر اقدامات ديگر بايد فعاليت هاي غني سازي خود را به درخواست شوراي امنيت سازمان ملل متوقف کند، فعاليت تاسيسات فردو را تعطيل کند و ذخاير اورانيوم غني شده خود را نيز از کشور خارج کند. آشکارترين مشکل اين توافق اين است که رسيدن به آن بسيار دشوار است. 

در خاتمه اين مقاله آمده است با قاطعيت در پاي ميز مذاکره و اعتماد به قدرت مي توانيم موفق شويم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار