نشریه فیفا که در روز افتتاحیه مسابقات منتشر شده است تیم ملی ایران را به عنوان یک تیم غیرقابل پیش بینی معرفی کرده است.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران، نشریه فیفا به معرفی تیم های حاضر در مسابقات جام جهانی 2013 امارات پرداخته و تیم ها را به صورت مفصلی معرفی کرده است. در این نشریه ویژه جام جهانی امارات درباره ایران نوشته شده است: تیم ملی ایران تا قبل از حضور در جام جهانی 2013 دو بار دیگر در جام جهانی شرکت کرده است که بهترین نتیجه این دو بار حضور با علی دوستی مهر اتفاق افتاده و ایران توانسته در مرحله یک هشتم نهایی حضور داشته باشد. ایران در رنکینگ مسابقات جام جهانی نوجوانان در رده 47 قرار دارد و 7 بازی کرده که دو برد، یک مساوی و 4 باخت بدست آورده و شش گل زده و 8 گل خورده دارد. بهترین نتیجه ایران در جام جهانی در بازی مقابل گامبیا در جام جهانی 2009 نیجریه اتفاق افتاده که ایران دو بر صفر گامبیا را شکست داده است.به هر جهت این سومین بار است که ایران در جام جهانی نوجوانان شرکت می کند. بار اول در جام جهانی 2001 در مرحله مقدماتی حذف شد اما در جام جهانی 2009 توانست به مرحله یک هشتم نهایی صعود کند اما در وقت اضافه دو بر یک مقابل اروگوئه شکست خورد. با توجه به جام جهانی 2001 و جام جهانی 2009، ایران در میان تیمهایی که گل نخورده است توانسته رتبه جالب توجه هفتم را به خود اختصاص دهد و 398 دقیقه گل نخورد. البته این عدد در بین کشورهای آسیایی بک رکورد محسوب می شود.

گفتنی است؛ در سال 2009 ایران برای اولین بار از مرحله گروهی به مرحله حذفی صعود کرد، ایران در مرحله گروهی با کشورهای کلمبیا، هلند و گامبیا همگروه شده بود.قبل از ایران در دوره های گذشته جام جهانی تنها تیم های چین تایپه در سال 1985 و بحرین در سال 1989 توانسته بودند از گروهشان صعود کنند. در جام جهانی 2011 هم ازبکستان و ژاپن از گروهشان صعود کردند.عملکرد خوب تیم ملی زیر17 سال ایران در سال 2009، با همین کادری که دوباره هدایت فنی تیم ملی نوجوانان ایران را برعهده گرفته اند، افکار عمومی و رسانه های ایران را به یاد آخرین درخشش تیم ملی امید ایران در المپیک 1976 مونترال انداخته بود. هر چند بر اساس اطلاعاتی که بدست فیفا رسیده است، اکثر بازیکنانی که تیم ملی زیر17 سال ایران را در نیجریه همراهی می کردند، در حال حاضر عضو تیم ملی المپیک ایران هستند.ایران میزبان رقابتهای مقدماتی آسیا در سال 2012 هم بود و توانست در مرحله حساس بک چهارم نهایی، 5 بر یک تیم قدرتمند استرالیا راشکست دهد اما در بازی نیمه نهایی مقابل ازبکستانی حذف شد که آنها قهرمانی رقابتهای قهرمانی آسیا شدند.به هر حال این سومین بار است که ایران پایش به جام جهانی باز می شود. تعداد حضور ایران در جام جهانی کم است اما این تیم با علی دوستی مهر نمی تواند حریف راحتی برای تیم های نامدار جام جهانی باشد تا غیرقابل پیش بینی تلقی شود.

لازم به ذکر است: آرژانتین مدعی جدی قهرمانی فیفا از آرژانتین به عنوان مدعی عنوان قهرمانی نام برده است. تیم ملی زیر17 سال آرژانتین به سرمربیگری هومبرتو گروندونا در رنکینگ مسابقات جام جهانی در رده چهارم قرار دارد و 11 بار در جام جهانی نوجوانان شرکت کرده است و این دوازدهمین بار است که پا به رقابتها می گذارد. این یعنی 11بار حضور از 15 بار برگزاری مسابقات که می تواند نشان دهد آرژانتینی ها چقدر قدرتمند هستند.البته آنها هرگز نتوانسته اند به فینال صعود کنند اما چهار بار به نیم نهایی جام جهانی در سالهای 91، 95، 2001 و 2003 صعود کرده است و سه بار در سالهای 1991، 1995 و 2003 سوم شده اند. در تاریخ جام های جهانی نوجوانان آرژانتینی ها 51 بار بازی کرده اند که 24 برد، 12 مساوی و 15 باخت نصیبشان شده است. آبی و سفیدها، 76 گل زده اند و 55 گل خورده اند.جالب اینجاست که بهترین نتیجه آنان برد 5 بر صفر مقابل کانادا در جام جهانی 1993 بوده است. آرژانتین رکورد تساوی  رادر جام جهانی دارد. آرژانتین تنها تیمی است که دو بار در جام جهانی دو بر صفر جلو بوده ولی در پایان بازی را سه بر دو باخته است. اولی در سال 2003 و زمانی که با اسپانیا بازی می کرده و دومی در سال 2009 در بازی مقابل کلمبیا این اتفاق برای آرژانتین افتاده است. آرژانتین قهرمان دوره کذشته رقابتهای قهرمانی آمریکای جنوبی شده و در فینال برزیل را شکست داده است. آرژانتین در این جام مدعی جدی قهرمانی است.

اتریش تازه وارد اما اروپایی تیم ملی نوجوانان اتریش در رنکینگ فیفا 70 ام است وپایین تر از ایران قرار دارد، اتریش دومین بار است که به جام جهانی نوجوانان صعود می کند و در همان جام جهانی اولش در سال 1997 در مرحله گروهی حذف شده است. اتریش در تاریخ جام جهانی هیچ برد و هیچ مساوی ندارد و سه باخت بدست آورده است. یک گل زده و 14 گل خورده دارد و نام سرمربی اش هرمان استدلر است. اتریشی ها 16 سال پس از آخرین جام جهانی یعنی 1997مصر به جام جهانی صعود کرده اند. اتریش یکی از شش تیمی است که در تاریخ جام های جهانی نوجوانان همه بازیهایش رادر جام جهانی باخته است.تیم های دیگری که چنین رکوردی دارند، الجزایر، مالاوی، هندوراس و ترینیداد و توباگو و تایلند هستند که پیش از حضور در جام جهانی 2013 امارات، همه بازیهایشان رادرتاریخ جام جهانی باخته اند.

اتریش در تاریخ جام های جهانی یک شکست هفت بر صفر را مقابل برزیل در کارنامه دارد که چهارمین شکست سنگین یک تیم در تاریخ جام های جهانی نوجوانان است. البته این شکست، دومین شکست سنگین یک تیم اروپایی در تاریخ جام جهانی است چرا که تیم فنلاند در جام جهانی 2003 نه بر یک به کلمبیا باخته بود. تنها گلزن این تیم در تاریخ جام های جهانی، الکساندر ژیروگل است که در بازی مقابل عمان که این تیم سه بر یک شکست خورده ، گلزنی کرده است. اتریش در رقابتهای قهرمانی اروپا موفق به شکست دو بر یک سوئیس شد تا در جدول رده بندی امتیازها سوم شود و مجوز حضور در جام جهانی2013 امارات را بدست آورد. رقابتهای اروپایی به صورت حذفی برگزار نمی شود و تیم ها در مرحله نهایی به صورت گروهی با هم رقابت می کنند و چهار تیم برتر به جام جهانی صعود می کنند.

گفتنی است؛ کانادا، بی کارنامه تر از همه تیم ملی زیر17 سال کانادا در رنکینگ جام های جهانی نوجوانان در رده 60 ام قرار دارد و در 5 جام جهانی حضور داشته و در همه جام های جهانی که حضور داشته، در مرحله گروهی حذف شده است. کانادا در جام های جهانی 1987، 1989، 1993 و 2011 بوده و در مجموع 15 بازی انجام داده که بدون برد، 2 مساوی و 13 باخت دارد. 5 گل زده و 47 گل خورده نشان می دهد که کانادا کارنامه درخشانی در جام جهانی ندارد. سین فلمینگ سرمربی تیم ملی کاناداست. تیمی که البته بازیکنان مهاجر اروپایی زیادی دارد و از فیزیک و قد خوبی برخوردارندو بهترین نتایج کانادا دو تساوی بوده است که اولی مقابل انگلستان ( دو بر دو) و دومی مقابل رواندا ( صفر بر صفر) بدست آمده که هر دو تساوی هم در جام جهانی 2011 مکزیک بدست آمده است. کانادا رکورد بدترین تیم تاریخ جام جهانی را از جهت نبردن دارد و از سال 1987 تا 2011 هیچ تیمی را نبرده است.

در پایان خاطرنشان می‌شود: در میان 16 تیمی که در تاریخ جام جهانی برد نداشته اند کانادا با 13 باخت رکورد دار است و 13 بازی را به صورت متوالی باخته است. کانادا در جام جهانی گذشته در مکزیک با تساوی بدون گل مقابل رواندا اولین کلین شیت خود را بدست آورد و اولین بازی از 15 بازی این تیم در تاریخ جام جهانی بود که در آن گلی دریافت نکرد. کانادا در رقابتهای مقدماتی جام جهانی 2013 امارات در آمریکای شمالی، توانسته بود در مرحله یک چهارم نهایی 4 بر دو جامائیکا را شکست دهد و به جام جهانی صعود کند. کانادا در نیمه نهایی در ضربات پنالتی مغلوب هندوراس شد و به عنوان تیم سوم به جام جهانی امارات صعود کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار