صالح آبادي با اشاره به اينکه ارزش بازار بورس تهران در ابتداي سال جاري 170 هزار ميلياردتومان بوده اظهار داشت: در حال حاضر ارزش بازار به 340 هزار ميليارد تومان رسيده که حاکي از دو برابر شدن ارزش يعني رشد 100 درصدي را بيان مي کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،‌ علي صالح آبادي رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته با اشاره به عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش هاي مختلف با بيان اين مطلب گفت: طبق آماري که از وضعيت بورس و بازار سرمايه در نيمه اول سال جاري داريم نشاندهنده اين است که شاخص ها در بازار سرمايه روند صعودي را به خود اختصاص داد.

وي تصريح کرد: در ابتداي سال جاري شاخص بورس 38 هزار واحد بوده که امروز به 65هزار واحد رسيده که رشد 83 درصدي را نشان مي دهد.

صالح آبادي با اشاره به اينکه ارزش بازار بورس تهران در ابتداي سال جاري 170 هزار ميلياردتومان بوده اظهار داشت: در حال حاضر ارزش بازار به 340 هزار ميليارد تومان رسيده که حاکي از دو برابر شدن ارزش يعني رشد 100 درصدي را بيان مي کند.

رئيس سازمان بورس اوراق بهادار تهران ارزش معاملات در بازار بورس تهران را 52 هزار ميليارد تومان عنوان کرد و گفت: حجم معاملات نسبت به دوره مشابه سال قبل 480 درصد رشد را نشان مي دهد که بيشترين ارزش معاملات تاريخ در کشور رقم خورده است. بطوري که درسال گذشته 9 هزار ميليارد تومان معامله در کل، 25 هزار ميليارد تومان بوده درحالي که اين ميزان در سال جاري بالغ بر 52 هزار ميليارد تومان شده است.

صالح آبادي در ادامه به عملکرد فرابورس اشاره کرد و گفت: بازار فرابورس 426 واحد بوده که درحال حاضر به 807 واحد رسيده که رشد 89 درصدي را نشان مي دهد همچنين ارزش بازار 80 هزار ميليارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه 62 درصد رشد داشته است.

وي ادامه داد: ارزش معاملات در بازار فرابورس 14 هزار و 300 ميليارد تومان بوده که نسبت به مدت زمان مشابه 209 درصد رشد را نشان مي دهد.

وي ادامه داد: در بورس کالا نيز در مجموع 13 هزار ميليارد تومان معاملات آتي بوده که اين معاملات در بخش هاي مختلف کالايي از جمله فلزات و پتروشيمي ها بوده است که بالغ بر 23 هزار ميليارد تومان را شامل مي شود و اين نسبت به مدت مشابه 75 درصد رشد داشته است.

صالح آبادی مهمترين دلايل سودآوري  شرکت هاي حاضر در بازار بورس تهران را بنگاههاي بزرگ عنوان کرد.
 
وي  با اشاره به این که ارزش معاملات فرابورس هم از رشد 209 درصدی برخوردار بوده است، رشد سودآوری شرکت‌های بورس، تضعیف بازارهای رقیب از جمله بازار طلا و سکه و مسکن، عرضه هاي اوليه از جمله هلدينگ خليج فارس، پتروشيمي جم و هلدينگ نفت و گاز تامين اجتماعي و نفدشوندگي در باز سهام و امید به آینده در اقتصاد را از مهمترین دلایل صعود بورس دانست.

صالح‌آبادی در خصوص نقدشوندگی بالای سهام گفت: در تمام بورس‌های بازار سرمایه به صورت روزانه یک هزار میلیارد تومان معامله داشته‌ایم و بسیاری از سرمایه‌گذاران از طریق بازار سرمایه‌ دارایی‌های خود را به وجه نقد تبدیل کرده‌اند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: آینده بازار به سودآوری بنگاه‌ها بستگی دارد و اگر این سودآوری محقق شود در بازار سرمایه اثر مثبتی می گذارد.

صالح آبادی گفت: هم اکنون دارایی ها قابلیت بالایی برای نقد شدن دارند و همچنین دسترسی برای سرمایه گذاران به بازار آسان شده است.

وی افزود: مردم می توانند به راحتی به سایت ما و همچنین سایت کارگزاری‌ها دسترسی داشته باشند.

وی با اشاره به این که بازار سرمایه با ریسک همراه است افزود: نوسان جزیی ذات بازار است؛ بنابراین توصیه می‌کنم در بازار سهام سرمایه‌گذاران با نگاه بلندمدت وارد شوند.

صالح‌آبادی با بیان اینکه متناسب با سلیقه‌های مختلف ابزارهای مختلفی ارائه شده گفت: برای افراد کم‌ریسک اوراق اجاره و اوراق مشارکت در نظر گرفته و نزدیک به 23 اوراق در فرابورس وجود دارد که با نرخ مشخص و بازدهی و با ریسک کمتری ارائه شده است.

وی با بیان اینکه بازار پایه مقدمه ورود بنگاه‌ها به بازارهای اصلی بورس است گفت: ممکن است برخی بنگاه‌ها آمادگی ورود مستقیم به بورس را نداشته باشند که ابتدا در فرابورس وارد می‌شوند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:‌ در بازار ابزارهای نوین مالی نیز اوراق مشارکت، اجاره، سپرده بانکی، حق تقدم تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله وجود دارد.

صالح‌آبادی درباره سابقه ورود اوراق تسهیلات مسکن به فرابورس گفت: پیش از آنکه اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس عرضه شود قیمت بالایی داشت و در حال حاضر قیمت پایین‌تری در مقایسه با قبل دارد.

وی در خصوص عملکرد 9 ماهه بورس انرژی گفت: بورس انرژی دوران ابتدایی فعالیت را طی می‌‌کند و در این باره با وزارت نیرو توافقات خوبی شده است. ‌در حوزه برق، بسیاری از نیروگاه‌ها می‌توانند از این طریق وارد شوند و نیروگاه‌های خصوصی هم امکان فروش برق به صورت مستقیم به شرکـت‌های بزرگ را خواهند داشت.

صالح‌آبادی ادامه داد:‌ در حال حاضر 6 میلیون و 700 هزار سهامدار در بازار سرمایه فعالیت می کنند که با این میزان سهامدار در منطقه رتبه اول را کسب کرده‌ایم.

صالح آبادی تصریح کرد: این درحالی است که تعداد سهامداران کشور پاکستان  400 هزار نفر و در ترکیه کمتر از یک میلیون هستند.
وی افزود: اشخاص حقیقی حدود 65 درصد و حقوقی 35 درصد حجم معاملات خود را به خود اختصاص داده اند که نشان‌دهنده نقش پررنگ اشخاص حقیقی در بازار است.

صالح آبادی؛ سهامداران حقیقی را در ایران با هوش و دقیق توصیف کرد و افزود: بازار ما به سمت صعودی حرکت می کند.
 
وی تاکید کرد: سرمایه گذاران در این حوزه حتما تحلیل کنند؛ هر چند شاید ابهاماتی در برخی شرکتها وجودداشته باشد اما سعی می کنیم شفاف سازی شود.
 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تمامی سهامداران عمده خواست تا از منابع مالی زیادی که در شرکت‌های بخش خصوصی وجود دارد، استفاده کنند و تصریح کرد: این افراد می توانند با فروش بخش‌هایی از سهام خود و خرید دیگر سرمایه ها نسبت به تامین مالی بنگاهها اقدام کنند.
 
صالح آبادی با بیان اینکه دولت نمی تواند برای شرکت‌های خصوصی سرمایه گذاری کند، تصریح کرد: منابع زیادی در این حوزه وجود دارد و باید از این منابع در سرمایه گذاری استفاده شود.

به گفته وی، خیلی از سهامداران عمده علاقه ای به واگذاری سهام خود ندارند در حالی که با واگذاری بخشی از سهام می توانند خیلی از طرحهای دیگر را فعال کنند.

صالح آبادی اظهارداشت: امروز بازار سرمایه برای مردم ناشناخته نیست. پیشنهاد می کنیم فقط به شاخص نگاه نشود بلکه به موضوعات دیگر نظیر نقد شوندگی، افزایش دفعات معاملات، افزایش ارزش معاملات و عمق بازار هم توجه شود.
 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه سخنان خود به سامانه تالار مجازی بورس اشاره کرد و گفت: با افتتاح این سامانه، تلاش کردیم به کسانی که علاقه دارند وارد بورس شوند آموزش عملی و کاربردی بدهیم.

وی افزود: در تالار مجازی که هم اکنون  170 هزار نفر عضو آن هستند، این امکان داده می شود که با یک اعتبار مجازی ( 10 میلیون تومان) سبدی از سهام را تشکیل داد و با قیمت‌های واقعی به شکل فرضی سهام خرید و فروش شود.

صالح آبادی گفت: به افرادی که بیشترین بازدهی را بدست می آورند، جوایزی از جنس سهام به آنان داده می شود.

وی افزود: با این وسیله افراد می توانند خرید و فروش در بازار سهام را تجربه کنند و زمانی که وارد بازار واقعی می شوند با اطلاعات دقیق اقدام کنند.

صالح آبادی همچنین گفت: بازار فرابورس هم جای خود را در بازار سرمایه باز کرده است و  هم اکنون ارزش بازار فرابورس به 80 میلیارد تومان رسیده که با توجه به عمر کوتاه خود قابل قبول است.

وی همچنین از به کارگیری نرم افزار جدیدی در فرابورس خبر داد که با استفاده از آن شرکت هایی که سهام کمتری دارند می توانند به صورت توافقی معامله کنند.

صالح آبادی افزود : این نرم افزار نوآوری جدیدی است که در بازار فرابورس ایجاد شده است.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اقدامات انجام پذیرفته در حوزه آموزش به سرمایه‌گذاران جدید نیز گفت:‌ در این زمینه سامانه تالار مجازی بورس به آدرس irvex.ir ایجاد شده و آموزش‌های لازم به مردم داده می‌شود.‌ افرادی که علاقه‌مند به بازار سرمایه‌ هستند باید آموزش ببینند؛ بنابراین تمام آموزش‌های کاربردی و عملیاتی از طریق این سامانه به عموم مردم ارائه می‌شود.
وی توصیه کرد: به هیچ وجه افراد نباید با دید کوتاه‌مدت وارد بازار شوند چرا که خرید و فروش کوتاه‌مدت ممکن است به ضرر سرمایه‌گذاران تمام شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: گفتگوی ، ویژه ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
حامد دوستوندي
۱۳:۰۴ ۲۱ مهر ۱۳۹۲
به اميد موفقيت هاي چشمگير بازار سرمايه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۱ مهر ۱۳۹۲
همه روزه بگید بورس رشد کرد بورس رشد کرد چه فایده ؟ کو کجاست تاثیرش در اقتصاد ؟؟؟؟؟؟؟//
آخرین اخبار