برخي گروههاي مصري در واکنش به تصميم دولت آمريکا براي تعليق کمک هاي نظامي خود به قاهره خواستار بازنگري در پيمان کمپ ديويد شدند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني الميادين، جريان مردمي مصر و برخي از رهبران جبهه نجات ملي در واکنش به تصميم دولت آمريکا براي تعليق کمک هاي نظامي به مصر، از دولت مصر  خواستند پيمان کمپ ديويد را مورد بازنگري قرار دهد و اصلاح کند. 
محمد العارف خبرنگار اين شبکه در مصر در گزارشي در اين باره با اشاره به اين مسئله گفت: «تصميم آمريکا براي تعليق کمک هاي نظامي به مصر راه را براي درخواست لغو پيمان کمپ ديويد باز کرده است بخصوص که اين کمک ها در سي و پنج سال گذشته منوط به ميزان پايبندي مصر به اجراي بندهاي اين پيمان بخصوص بندهاي امنيتي آن بوده است. از سوي ديگر اين کمک ها تا حد زيادي خواست ملي و اراده سياسي مصر را به مواضع آمريکا وابسته کرده است.» 
حامد جبر از رهبران جريان مردمي در مصر گفت: «خطر اين پيمان را براي امنيت ملي مصر و اعراب احساس کرديم زيرا اين پيمان سينا را به کلي از هرگونه تسليحاتي که ممکن بود براي جلوگيري از طمع ورزي هاي گروه هاي صهيونيستي مورد استفاده قرار بگيرد خالي کرد.» 
در ادامه گزارش آمده است: کارشناسان اين نتايج را اولين نشانه هاي استقال سياسي مصر پس از سي ام ژوئن مي دانند و به تصميم گيرندگان در قاهره فرصتي تاريخي مي دهد تا از قيد و بندهاي آمريکا رهايي پيدا کنند و توسعه روابط سياسي و اقتصادي خود را در عرصه بين المللي آغاز کنند و علاوه بر اين به منابع تامين نيازهاي تسليحاتي کشور تنوع ببخشند و اين تسليحات را از منابع مختلف تهيه کنند. 
بشير عبدالفتاح سردبير مجله دموکراسي در سخناني گفت: صحبت از توقف يا کاهش کمک هاي نظامي پس از سي ام ژوئن و سوم ژوئيه مطرح شد و اين در حاليست که آمريکا در آن زمان هنوز موضع مشخصي در قبال حوادث سي ام ژوئيه و اين که اين حوادث کودتاست يا نه اتخاذ نکرده بود. باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا در سخنان خود در مجمع عمومي سازمان ملل نشان داد آنچه را سي ام ژوئن در مصر اتفاق افتاده درک کرده است اما به نظر مي رسد دولت کنوني آمريکا براي موضع گيري در قبال مصر تحت فشار قرار دارد. 
خبرنگار ادامه داد: دولت مصر به اين تصميم آمريکا واکنش متوازني نشان داد و سخنگوي وزارت خارجه مصر اعلام کرد کشورش به هيچ کس اجازه نمي دهد در امور داخلي اش دخالت کند. وي همچنين درخواست برخي طرف هاي داخلي را براي اعلام بي نيازي از کمک هاي آمريکا يا لغو پيمان صلح با اسرائيل، مسائلي غيرمنطقي دانست. وي اين موضع را پس از تصميم آمريکا براي به تعليق درآوردن تحويل تانک ها، جنگنده ها، بالگردها و موشک ها و نيز کمک هاي مالي خود به ميزان دويست و شصت ميليون دلار به دولت مصر اتخاذ کرد. 
برچسب ها: بین الملل ، مصر ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار