الحيات نوشت نزديک شدن ايران و آمريکا به يکديگر براي کشورهاي عربي حوزه خليج فارس بيش ازآنکه زيان داشته باشد سودآور است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه الحيات چاپ لندن در شماره امروز خود در اينترنت در مقاله اي به قلم "عبدالله ناصر العتيبي" نوشت: تماس تلفني 15 دقيقه اي ميان باراک اوباما رئيس جمهور امريکا و حسن روحاني همتاي ايراني او چشم انداز منطقه غرب‌آسيا و شمال آفريقا را منقلب کرد به گونه اي که اين تصوير اکنون سروته است. 

اين روزنامه در ادامه افزود : اين اقدام موجب شد تحليلگران سياسي منطقه غرب‌آسيا و شمال آفريقا صدها مقاله درباره تبعات اين تماس تلفني کوتاه بنويسند! پرسش اينجاست که آيا حقيقتا اين موضوع ، تا اين اندازه قابل توجه بوده است؟! يا اين موضوع فقط در چارچوب تحولات ديپلماتيک جبري ناشي از برگزاري نشست ساليانه سازمان ملل متحد در نيويورک قابل توجه است؟

الحيات در بخش ديگري افزوده است: دولت امريکا پس از شکست سختي که در ازمايش بحران سوريه متحمل شد ،‌به نوبه خود با  لفاظي‌هاي ديپلماتيک به بازي ادامه مي دهد. باراک اوباما و افراد ذي نفوذ دولت او مي کوشند تا خط قرمزي را که خود قبلا ترسيم کرده‌اند، با راه حل هاي موقتي ، پشت سربگذارند. پس از موافقت بشار است با انهدام تسليحات شيميائي سوريه، آنچه که اوباما به عنوان پيروزي به شمار مي آورد بزرگنمائي مي‌شود تا شامل ايران نيز بشود.

اما پرسش اينجاست که آيا وعده آغاز مي تواند منجر به توافق شود؟

الحيات در ادامه مدعي شد: مشکلات عميقي که ميان واشنگتن و تهران وجود دارد و با طنابهايي به اماکن مختلف در غرب آسيا و شمال آفريقا اتصال دارد بعيد است که طي چند سال اينده حل و فصل شود. پيچيدگي هاي ناشي از حواشي درگيريهاي طرفين در منطقه خاورميانه به سهولت قابل برطرف شدن نيست و بازسازي آن به نحوي که منافع طرفين را تامين کند صرفا با حسن نيت مشترکي که به صورت ناگهاني پديدار شده است ، حاصل نمي شود.

الحيات در بخش ديگري اين پرسش را طرح کرده است که: چرا عربها و به ويژه کشورهاي عربي حوزه خليج فارس از نزديک شدن امريکا و ايران به يکديگر مي هراسند؟ چرا فکر مي کنيد که آشتي واشنگتن وتهران تاثيري منفي برکشورهاي منطقه خليج فارس خواهد گذاشت؟!

نويسنده اين مقاله ابراز عقيده کرده است که: اگر اين دو کشور عملا مصالحه کنند منافع کشورهاي حوزه خليج فارس بيش از زيان آنها خواهد بود. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار