کمبود امکانات و مشکلات فراروی،آسمان تئاتر کشور را یکرنگ و بی رنگ کرده است و هنر نمایش در استانها نیز با چالش های روبرواست


به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر مازندران در حالی غنای فرهنگی و هنری تئاتر استان را رخ کشید، که وضع امکانات هنر نمایش در استان چندان رضایتبخش نیست.
 
در این جشنواره که هشت گروه نماشی در آن رقابت داشتند، دو نمایش به نام نام کوچک هوملت و خداوند درون یک مرد دو قلب ندارد به جشنواره منطقه ای تئاتر فجر راه یافند.
 
امکانات تئاتر شهرستان و پایتخت یکی است
 
داور بیست و پنجمین جشنواره تئاتر مازندران و بازیگر، تئاتر، تلویزیون و سینما در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: امکانات تئاتر پایتخت و شهرستانها یکی است.
 
وی اظهار داشت: هیچ فرقی بین شهرستان ها نیست و امکانات بین تهران و شهرستان ها  یکی است و تهران  که پایتخت است  امکانات بهتری  نسبت به  شهرستان ها ندارد و بسیاری  از بازیگران مطرحی  که در تهران بازی  می کنند  از شهرستان ها  هستند .
 
وی با بیان اینکه خلاقیت و استعداد در هنر نمایش در هر جایی می تواند بروز کند، گفت: در شهرستان ها این اتفاق در حال جریان است و بازیگران خوب  می توانند پا به عرصه تئاتر و سینما  بگذارند.
 
حقیقت دوست با بیان اینکه، برای ذوق و استعداد نمی توان میزان تعریف کرد، گفت: بسیاری از کار ها  تجربی است و با تجربه  به دست می آید و علاوه بر داشتن تحصیلات  و استعداد، تجربه  هم در کنار  کار لازم است.
 
این بازیگر تئاتر یادآورشد: در بسیاری از کارهای نمایشی در روی صحنه در تعامل با بازیگر مقابل، متن دستخوش تغییر می شود و بسیاری از متنها بر اساس  لحظاتی که به وجود می آمد  تغییر می کند.
 
این بازیگر سینما به علاقمندان به هنرهای نمایشی پیشنهاد کرد تا برای رسیدن به هدفشان برنامه ریزی داشته باشند و پشتکار و تلاش لازم از خود نشان دهند درحالیکه برای رسیدن به هدف،آنقدر  باید کار و تلاش کرد،کار های بد، خوب و متوسط را پشت سر گذاشت تا به نتیجه رسید.
 
 
 
وی درباره اینکه نگاه تازه یک کارگردان از یک اجرا چگونه شکل می گیرد، گفت: هر کارگردان نگاه تازه از خود ندارد و نگاه خاص خودش را از اجرا بیان می کند، هر کس با زاویه دید خودش به این جریان نگاه می کند و تفاوت کارها در زاویه دید کار گردان است.
 
حقیقت دوست با بیان اینکه، یک اثرهنری خوب در کلیت ارزیابی می شود تصریح کرد: اجرای خوب بازیگر، صحنه خوب، اثر خوب، کارگردانی خوب، متن خوب  در کنار هم یک کار را  معرفی می کنند تا کل مفهوم را به ما منتقل کنند.
 
ماندگار نبودن گروههای تئاتری
 
محمدرضا الوند: کار شناس ارشد هنر های نمایشی و داور جشنواره تئاتر مازندران نیز گفت: مدیریت تئاتر شامل یک گروه است و باید بررسی شود که چگونه تئاتر شهرستان می تواند به استاندارد لازم دست یابد درحالیکه در کشور بارها دیده شده گروههای تئاتر شکل گرفته ولی ماندگار  نبوده است.
 
وی با اشاره به اپرایی تداوم نداشتن گروههای تئاتری گفت: شاید  امروز بخشی از  ناشی از مسائل  مالی و  بخش دیگرش  رقابتها و چشم و هم  چشمی باشد.
 
وی تصریح کرد: ما در جامعه انسانی باید ابتدا نهادهای بنیادهای  شهروندی ایجاد شود، تعاملات در زندگی شهروندی شکل  بگیرد و ما چون گفتمان درست و شکل درست دمکراسی گفتمان را یاد نگرفتیم، فروپاشی بسیاری از گروههای تئاتر بخاطر همین نداشتن گفتمان درست است.
 
الوند یادآورشد: باید کنش اجتماعی بین گروهها شکل بگیرد و آنچه که فراتر از تئوری باید آموخته شود، عمل است و در ایران تفکر تئوری و عمل همزمان باهم در تئاتر باید آموزش داده شود، عمل تئاتری و عمل اجتماعی اگر درست تعریف نشود منجر به فروپاشی گروهها می شود.
 
درد ما فراموشی هنرمندان است
 
این کارشناس هنرهای نمایشی اظهار داشت: تاریخچه تئاتر ما از صد سال قبل به این طرف نشان می دهد که نمایش نامه نویسها و تئاتریها به ورطه فراموشی سپرده شده اند و درد ما فراموش شدن هنر مندان است.
 
 
الوند یادآورشد: ما بسیاری از نویسنده ها را داشتیم که تا چند سال  پیش آثارشان بر روی صحنه بوده اما حالا  کجا هستند؟ ما بسیاری از کارگردانان را داشتیم که  آثارشون با شکوه بر روی صحنه بوده  اما همه آنها را فراموش کردیم و ما حافظه تاریخی و فرهنگیمون را داریم از دست می دهیم و کالا زده شده ایم.
 
وی عنوان کرد: همزمان با خیلی از کنش های فرهنگی، حافظه تاریخی ما از دست رفته و ما کالا زده و مصرف گرا شدیم و به این مباحث باید در میریت تئاتر توجه شود.
 
مدیریتهای فصلی در تئاتر
 
الوند افزود: وقتی مدیریتهای فصلی بوجود می آید، مدیریتها عوض می شوند و مدیریت جدید می آید همه چیز تغییر می کند، به خاطر اینکه فاقد برنامه ریزی، فاقد مشورت و فاقد همگرایی وگفتگو هستیم و تمرین همگرایی نداریم.
 
وی با تاکید مدیریت تخصصی در تئاتر یادآورشد: اگر یک مدیر که حتی تخصص هنری  ندارد ولی تخصص مدیریت دارد و درک سازمانی داشته باشد، سر کار باشد، تئاتر موفق تر است.
 
کارشناس ارشد هنرهای نمایشی درباره راه برون رفت از چالش های پیش روی هنر نمایش یادآورشد: همزمان با شکل گیری آموزشکده های هنری و نمایشی باید درسهای جامعه شناسی و تاریخی جدی گرفته شود  و فلسفه نیز به بچه ها آموزش داده شود.
 
وی افزود: هدف این نیست که تکنیک و ادبیات آموزشی را فقط ارائه دهیم، باید در کنار این آموزه ها، فلسفه وهنر هم داشته باشیم و بسیاری از هنر مندان به این سو می روند  که آموزه های قدیمی را کنار بگذارند و به سمت و سوی جدیدی بروند اما همگرایی، نگهداری و الگو دهی آن بسیار مشکل است، ما باید فکر کنیم چرا مردم ما ادارات فرهنگی را نمی شناسند ولی مجتمع های تجاری را می شناسند و اینها فرآیند کالا زدگی است.
 
عدم برنامه ریزی مشکل تئاتر
 
وی عدم برنامه ریزی را مشکل عمده تئاتر کشور برشمرد و گفت: در مدیریت کلان کشور برنامه ریزی جامع و فرهنگی برای تئاتر و تداوم آن وجود ندارد و خیلی از سازمانهای دیگر دخالت بی مورد و اظهار نظر غیر کار شناسانه می کنند و تئاتر مورد اصابت نظرهای غیر کار شناسانه قرار می گیرد و این صدمه می زند.
 
داور جشنواره تئاتر مازندران یادآورشد: مردم جامعه نیاز  به موسیقی، تئاتر  و سینما دارند و چرا برخی از مسولان موسیقی و کنسرت را برای مردم ممنوع می کنند، چرا خلأ ایجاد کردیم ؟، ما به تهاجم فرهنگی فکر می کنیم اما راه عملی آنرا اجرائی نمی کنیم و باید آنقدر سطح فرهنگی مردم را بالا ببریم که مسائل غیر معمول در نمایشها و فیلمها  مردم  را بر سر ذوق نیاورد.
 
وی تاکید کرد: باید بر روی فرهنگ، تئاتر، موسیقی  و نمایش  آنقدر کار شود  که مردم ما به سمت شبکه های ماهواره ای و مراسم غیر معمول نروند.
 
تعریف تئاتر یکی باشد
 
حمید رضا آذرنگ، داور بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان مازندران و بازیگر باسابقه تئاتر و تلویزیون کشور نیز درگفتگو با خبرنگار مهر گفت: تعریف تئاتر در تهران با شهرستانها باید یکی باشد، یعنی تئاتر  چه در تهران و چه در شهرستان ها تعریف یکسان و شرایط یکسان داشته باشد وبین بازیگر تئاتر هیچگونه تفاوتی وجود ندارد،
 
وی اظهار داشت: من با تعریف تئاتر شهرستانی مخالفم تئاتر هر جای ایران باشد تئاتر است، شتابزدگی ، کمی بودجه، پرداخت  شتابزده از جمله مشکلات تئاتر است که باید رفع شود.
 
 
آذرنگ درباره اینکه مشکل تاتر شهرستانها در تکنیک ، محتوا ، انتخاب بازیگر  هست یا انتخاب سوژه و اثر ؟ گفت: مشکلات توأمان است و دیدن برخی تئاترها، ما را نسبت به تئاتر شهرستانها مایوس می کند و تعدادی هم ما را حیرت زده می کند.
 
وی تصریح کرد: پیشرفت تئاتر  بخشی به مدیریت فرهنگی، بخشی بودجه و مسائلی است که به سیاستگذاران مربوط می شود و بخش اعظمش به خود هنرمندان اختصاص دارد، بهایی که خودهنرمند برای فعل خودش قائل می شود.
 
در اختتامیه جشنواره تئاتر مازندران، نمایش قطار آرزوها به کارگردانی سید ابراهیم عمادی تئاتر متخب حوزه هنری مازندران معرفی شد و در بخش موسیقی، از میثم مجاوری برای نمایش نام کوچک، هوملت از بابل و در بخش طراحی لباس نیز از سارا کهن روز برای نمایش نام کوچک، هوملت، تقدیر شد.
 
در بخش طراحی صحنه، مهدی سماکوش برای نمایش نام کوچک، هوملت از بابل رتبه اول، علیرضا هنروری برای نمایش آخر بازی از تنکابن دوم و اکبر صادقی با نمایش و خداوند درون یک مرد دو قلب ندارد از تنکابن و رضا عموزاد با نمایش مثلث از بهشهر بصورت مشترک سوم شدند.
 
در بخش بازیگری زن، جایزه اول این بخش به مریم پاک ذات، رتبه دوم بازیگری به مینو طوسی و جایزه سوم مشترک نیز به مهوانا آقاجانی و مژده قربانی برای بازی در نمایش نام کوچک هوملت رسید.
 
در بخش بازیگری مرد نیز، حسن میرزایی با نمایش نام کوچک هوملت رتبه اول بازیگری را کسب کرد، محمدرضا سجادی و محمد رشیدا نیز برای نمایش نام کوچک هوملت رتبه دوم و اکبر صادقی با نمایش وخداوند درون یک مرد دو قلب ندارد و سید جواد صادق حسینی با نمایش آخر بازی رتبه سوم بازیگری را بصورت مشترک بدست آوردند.
 
در بخش نویسندگی، حسن میرزایی با نمایش نام کوچک هوملت، اکبر صادقی با نمایش و خداوند درون یک مرد دو قلب ندارد و محمد عرب اسدی با نمایش آخر بازی رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.در بخش کارگردانی نیز، حسن میرزایی با نمایش نام کوچک هوملت، اکبر صادقی با نمایش و خداوند درون یک مرد دو قلب ندارد و علیرضا هنروری با نمایش آخر بازی رتبه های اول تا سوم را بدست آوردند.
 
نمایش های برگزیده برای حضور در جشنواره منطقه ای تئاتر فجر، نمایش نام کوچک هوملت و وخداوند درون یک مرد دو قلب ندارد معرفی شدند./ش
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.