شبکه جهانی سحر از جمله شبکه های تلویزیونی بین المللی کشورمان است که به زبان های مختلف (انگلیسی، فرانسه، بوسنیایی، کردی، آذری و ... ) برنامه های متنوعی را تهیه و پخش می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي شبكه سحر،‌برنامه های سیاسی ، خانوادگی ، کودک و نوجوان ، مذهبی و خانواده محور از جمله برنامه های این شبکه تلویزیونی است که برای مسلمانان اقصی نقاط جهان با قومیت های مختلف تهیه و پخش می شود .

یکی از برنامه های خانواده محور شبکه سحر ، برنامه ی خانواده " ساباتی سوز " است که به زبان کردی و از طریق سیمای کردی این شبکه پخش می شود .

این برنامه ترکیبی هر روز به جز جمعه ها ساعت 11 پخش می شود و با توجه به وجود اقوام کرد در کشور های عراق ، سوریه ، ترکیه و نیز سایر کرد های پراکنده در سراسر دنیا ، یک برنامه خانوادگی ایده آل برای کرد های مسلمانی است که اشتراکات زیادی با مناطق کردنشین کشورمان دارند، ولی به دلیل شرایط خاص امروز حاکم بر دنیا ، از برنامه های فرهنگی مشترک و ایده آل بهره مند نیستند و عمدتا شبکه های تلویزیونی دیگر هم از لحاظ تغذیه ی فرهنگی هیچ سنخیتی با فرهنگ اصیل کرد ها و نیز دین مبین اسلام که مکتب اکثر کرد ها هست، در اختیار ندارند .

لذا شبکه سحر برای اقوام کرد یک منبع خبری و فرهنگی و سیاسی مشترکی است که بر مبنای آموزه های دینی و نیز اصالت های فرهنگی اسلامی و کردی به تولید برنامه مشغول است و یک محور مشترک فرهنگی برای کرد ها محسوب می شود که کرد های ایران و عراق و سوریه و ترکیه را با توجه به اشتراکات فراوانی که دارند، به هم پیوند می زند .

مجریان این برنامه شایسته ابراهیمی و گلاویژ همت بلند هستند که به نظر می رسد ویژگی های یک مجری خوب و با نشاط برای یک برنامه خانواده محور صبحگاهی را داشته باشند . نشاط و انرژی مجریان این برنامه به عنوان یک برنامه کردی بسیار قابل تحسین است ، هر چند تحرک این مجریان در طول برنامه کم به نظر می رسد و میزان جابجایی روی صحنه و انتخاب لوکیشن های متنوع حین اجرا کمتر از سایر برنامه های خانواده محور سیما هست .

ضمن آنکه طراحی دکور و صحنه هم در برنامه بسیار زیبا است و جلب توجه می کند . فضای وسیع و باز صحنه هم همراه با المان ها و نماد های هنری زیبای موجود در صحنه ، مجموعا دکوراسیون شاد و پر انرژی را خلق کرده که برای مخاطب هم گیرایی خاصی دارد و لذا با توجه به اهمیت زیبایی ها و جلوه های هنری و دکوراسیون یک برنامه تلویزیونی در جلب و جذب مخاطب ، به نظر می رسد "ساباتی سوز" از این حیث هم موفق بوده و نمره ی مثبت گرفته است .

از دیگر آیتم های برنامه، گزارش های مردمی است که با موضوعات مختلف تهیه می شود . از نمایشگاه گل و گیاه گرفته تا آیین های مذهبی و سنتی که هم از بین هموطنان کرد و هم از بین سایر هموطنان انتخاب می شوند تا در مورد چند و چون رویدادهای مختلف سخن بگویند. به طور کلی میان برنامه ها و وله های این برنامه بسیار شاد و مفرح است و از موسیقی های شیرین و دلنواز ایرانی و کردی استفاده می شود که حتی مخاطبینی هم که زبان و مفهوم اشعار یا سروده ها را متوجه نشوند ، باز هم تحت تاثیر نشاط و هیجان این آیتم ها قرار می گیرند .

در بعضی از قسمت های این برنامه هم با توجه به اینکه یک برنامه ویژه خانواده ها با تمرکز بیشتر برای خانم های خانه دار است ، میهمانانی حضور دارند که هنر های خود و توانمندی های خود را در معرض نمایش مخاطبین قرار می دهند . مثل هنر نقاشی و یا هنر های تجسمی که حتی به صورت زنده اجرا می شوند .

انجام این خلاقیت های هنری، با توضیحاتی که حین کار داده می شود، علاوه بر انگیزش برای سایر مخاطبین برای گرایش به سمت هنر های تجسمی و به طور کلی انجام هنر و صنایع دستی می تواند در اقتصاد خانواده ها هم تا حدودی موثر باشد و یا حداقل در پر کردن اوقات فراغت مخاطبین نقش بسزایی داشته باشد .

ضمن آنکه در ماه مبارک رمضان، آیتم های ویژه این ماه مبارک هم پخش شد  و در حوزه هایی همچون سلامت و تغذیه در ماه مبارک رمضان ، آداب و سنن مردم و اقوام مختلف کردی و غیر کردی در این ماه ، مسائل روانشناسی و مشاوره در این حوزه این آیتم ها تولید و به پخش رسیدند که نشان از توجه دست اندرکاران برنامه به مناسبت ها نیز دارد.

برنامه های آشپزی و نیز گفت و گو های مذهبی پیرامون احکام ، فضائل روزه و سایر مسائل مربوط به ماه مبارک رمضان هم در برنامه ی "ساباتی سوز" وجود داشت که هر قطعا کدام هواداران و مشتریان ثابت و خاص خود را دارند .

در مجموع می توان مطمئن بود که این برنامه اوقات خانواده های کرد بیننده خودذ بویژه در کردستان عراق را – که سیمای کردی شبکه سحر با تمرکز بر این منطقه روی آنتن می رود- به خوبی پر می کند و تصویری که از یک رسانه ایرانی با ویژگی توجه به همه اقشار و از جمله خانواده ها ارائه می کند، تصویری زیبا، زنده و جذاب است./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار