چالش‌ها، راهکارها و سیاست‌های حرکت در مسیر رشد بهره‌وری به عنوان شاخص پیشرفت کشور در هفتمین همایش ملی بهره وری مورد بحث، بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. هفتمین همایش ملی بهره‌‌وری چهارشنبه گذشته در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد تا خروجی ایده‌های کارشناسانه و علمی خبرگان اقتصاد و نظرات مسئولان و مدیران بخش خصوصی و دولتی حاضر در این همایش بتواند راهگشای مناسب و افقی روشن را برای دستیابی کشور به رشد مطلوب بهره‌وری و رفع موانع سد راه این بخش مهم قتصادی ترسیم کند.

به گزارش حوزه اقتصادي باشگاه خبرنگاران، درابتداي مراسم پيام حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر حسن روحاني رييس جمهور كشورمان به مناسبت هفتمين همايش ملي بهره وري قرائت شد كه متن آن به شرح ذيل است:

«گردهمایی جمعی از اندیشمندان ، صاحبنظران و کارآفرینان ، در ماه های ابتدایی و شروع کار دولت تدبیر و امید برای پرداختن به یکی از اساسی ترین عوامل مؤثر رشد و توسعه کشور یعنی بهره وری موجب خوشحالی و امتنان است.

نگاهی گذرا به سرنوشت غمبار اکثر کشورهای نفتی و دستاورد تأسف بار ناشی از اداره کشور با سرمایه هایی که می بایست و می توانست با بهره مندی از اندیشه بهره وری پشتوانه اقتصاد و تولید در این کشورها باشد دولت و مسئولین اجرایی کشور را مقید می سازد تا برای خروج از این گرداب نگرانی آفرین با استفاده از همه ظرفیت های علمی ، فکری و اجرایی و بهره گیری از تجارب موفق بشری برنامه ای روشن و اثربخش را طراحی و به اجرا بگذارد.
 
بدیهی است نهضت بهره وری با شعار نگاه نو راه نو می تواند محور تحول و پویایی همه جانبه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی کشور باشد. با توجه به سرمایه های فراوان انسانی، طبیعی، مادی که بحمدالله کشور ما از وجود آنها برخوردار است شایسته است که با عزم ملی و حرکتی فراگیر با مشارکت همه سازمان‌ها، نهادها و نیروهای توانمند و علاقمند و نیز با استفاده از روش‌های مؤثر مدیریتی و دانش بهره‌وری به شکوفایی آن‌ها در راستای رشد و توسعه اقتصادی کشور به شایستگی اقدام نمود.

اینک که نهاد مدیریت و برنامه ریزی کشور در شرف باز طراحی است از همکاران ارجمند می‌خواهم که با نهایت هوشمندی و دقت ساختاری را طراحی و ارائه نمایند که کشور بتواند به صورت سازمان یافته از سوء تدبیرها ، ناهماهنگی‌ها و اتلاف فرصت‌ها، منابع و سرمایه‌ها فاصله بگیرد و با بهره گیری از سرمایه عظیم خرد جمعی، ظرفیت های بسیار بالای فرهنگ ایرانی اسلامی و منابع عظیم خدادادی، فضای پرنشاط کار و تولید پویایی و نوآوری، بهبود و بهره‌وری و توسعه پایدار را رقم بزند.
 
آنچه از این سازمان جدید انتظار می‌رود بازنگری ایفای نقش حاکمیتی و پرهیز از تصدی گری و چابک سازی دولت بر اساس سیاست های کلی نظام به ویژه سیاست‌های مربوط به نظام اداری و اصل 44 می باشد.

در این راستا لازم است به ساده سازی و هماهنگی، روش‌ها و مقررات و فرآیندهای اداری، مقابله با فساد و رانت‌خواری ، ثبات و پایداری سیاست‌های اقتصادی، اندازه گیری و پایش مستمر بهره وری، گسترش کیفی فن آوری اطلاعات و تحقق سیاست بودجه ریزی عملیاتی، توسعه مشارکت بخش خصوصی و نهادهای مدنی و برنامه های بهبود محیط کسب و کار توجه ویژه به عمل آید.
 
با اتکا به خداوند بزرگ از همه اندیشمندان، مدیران و کارآفرینان، رسانه‌های گروهی و رسانه ملی، نهادهای آموزش عمومی و آموزش عالی ، فعالان بخش خصوصی و انجمن‌های علمی و حرفه‌ای، و نهایتاً مجلس شورای اسلامی انتظار دارد دولت را در راستای تحقق این اهداف و برنامه‌ها یاری و همراهی کنند. از برگزارکنندگان و دست اندرکاران این همایش ارزشمند سپاسگزارم».

در ادامه اين همایش آخوندی وزیر راه و شهرسازی، دانش جعفری وزیر اسبق اقتصاد، کلانتری ریس انجمن بهره‌وری، فولادگر رئیس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس، فتح‌الله‌زاده رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی و کارشناسان و اقتصادانان مطرحی چون دکتر نادران نماینده مردم تهران و نمایندگان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی.... بر اهمیت نفش بهره‌وری و حرکت در مسیر رشد این بخش مهم با ایجاد راهکارهای علمی تاکید کردند و همگی براین عقیده بودند که پیشبرد اهداف اقتصادی بدون توجه به نقش رشد بهره‌وری و به تبع آن رشد اقتصادی امکان پذیر نیست.

به عقیده سخنرانان حاضر در این همایش چون رشد اقتصادی بدون افزایش میزان بهره وری محقق نمی‌شود بنابراین دستیابی به اقتصادی پایدار کشور در گرو رشد اقتصادی و افزایش میزان بهره‌وری است که این مهم باید مورد توجه خاص قرارگیرد، چرا که بیشتر کشورهای توسعه یافته بیش از 50 درصد رشد اقتصادی خود را از طریق ارتقای بهره‌وری به دست می‌آورند، در چنین شرایطی تلاش در راستای ارتقای میزان بهروری کشور ضرورتی اجتناب نا پذیر به منظور رسیدن به رشد اقتصادی مناسب است که در این همایش برآن تاکید شد.

رییس انجمن بهره‌وری ایران نیز با بیان اینکه بهره‌وری مقوله بسیار مهمی است که در سال‌های اخیر نسبت به آن غفلت صورت گرفته است گفت: براساس سند چشم انداز 20 سال (1404) قرار بر این بود که در حیطه اقتصادی کشور ایران رتبه یک را کسب کند و این در حالی است که ما در این رشد هنوز به متوسط مورد نظر دست نیافته‌ایم.

سیدحمید کلانتری اظهار کرد: اجرای هفتمین همایش ملی بهره‌وری درحالی برگزار شد که تمامی کارشناسان و اساتید دانشگاهی و مدیران دست اندرکار به موضوع بهره‌وری به عنوان یک اقدام محوری، اساسی و زیر بنایی مورد توجه قرار دادند و چالش‌ها، راهکارها و سیاست‌های توسعه حرکت بهره‌وری در کشور مورد واکاوی قرار دادند.

وی با بیان اینکه موضوع بهره‌وری آن طور که باید و شاید در دستور کار مسوولان و مدیران کشور قرار نگرفته است گفت: در برنامه چهارم توسعه قرار بود سهم بهره‌وری و رشد تولید ناخالص داخلی به 32.2 درصد برسد در حالی که نه تنها در این خصوص رشدی صورت نگرفته بلکه نرخ رشد بهره‌وری کلی عوامل و بهره‌وری سرمایه در برنامه چهارم منفی بوده است و از آنجا که بنا بوده 2.5 درصد از میزان هشت درصدی رشد اقتصادی از حوزه بهره‌وری بدست آید متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

رییس انجمن بهره‌وری با تاکید بر این که در حال حاضر در تمام دنیا عامل مقایسه‌ای موفقیت را در میزان سهم بهره‌وری آن می‌سنجید بیان کرد: مدیران اقتصادی ما بیشتر مدیران هزینه هستند تا مدیر اقتصادی و بطور عمده این موضوع که باید ایجاد رقابت کرد مورد غفلت واقع می‌شود.

لازم به ذکر است هفتمین همایش ملی بهره‌‌وری به همت "گروه بین‌المللی پیشگامان "برگزار شد که متولی آن انجمن بهره‌وری ایران بود تا خروجی‌های بدست آمده از این همایش به شکل بسته‌ای پیشنهادی به دولت تحویل شود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار