عبدالله خان گرجي گفت: تقلبي يا اصل بودن شيردال در اين مقطع زماني اهميت ندارد بلكه مهم نمادين بودن آن بوده و نيازمند مطالعات سنگين‌تري براي تشخيص اصل يا فرع بودن آن است.

"عبدالله خان گرجي" مدير موزه ملي ايران در گفتگو با خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران، گفت: بحثي كه بر روي شيردال وجود دارد نمادين بودن آن بوده و از سه منظر براي ما اهميت دارد.



وي افزود: نخست تعاملات فرهنگي ميان دو كشور ايران و آمريكا بوده كه فتح بابي براي استرداد اموال فرهنگي از كشورهاي مختلف با تأكيد بر كشور آمريكا به وجود آمده است.

"عبدالله خان گرجي" تصريح كرد: اين شيئ نمادين مي‌تواند راه گفتگو براي بازگشت الواح هخامنشي در چهارچوب قانون را بازتر كند.

وي اظهار داشت: در چند دهه‌ گذشته آثاري تاريخي ايراني قاچاق شده به آمريكا به كشورمان استرداد نشد تنها در سال 83 بود كه 300 الواح هخامنشي كه در گذشته به امانت به دانشگاه شيكاگو سپرده شده بود به كشور برگشت.

مدير موزه ملي ايران بيان كرد: بنابراين استرداد شيردال فتح بابي خواهد بود كه از اين پس استرداد آثار تاريخي كشورمان از ساير كشورها آغاز شود.

وي ادامه داد: در مقطع زماني كنوني به هيچ‌وجه از نظر شكلي به شيردال نگاه نمي‌كنيم تنها براي ما نمادين بودن اين اثر مهم است و حتي شناسنامه‌ي نمادين بودن آن در موزه ملي ايران تهيه شده است.

"عبدالله خان گرجي" تصريح كرد: اصل و يا فرع بودن شيردال در اين مقطع زماني براي ما اهميتي ندارد و تنها نمادين بودن اين اثر براي ما مهم است.

وي ادامه داد: اظهارنظر قطعي كردن در مورد اين اثر نمادين بودن آن را خدشه‌دار مي‌كند.

"عبدالله خان گرجي" تأكيد كرد: اصولا اشيايي كه به صورت قاچاق كشف مي‌شود داراي اين علامت سؤال بوده كه اين اثر اصل است يا تقلبي؟

مدير موزه ملي ايران خاطر نشان ساخت: تقلبي و يا اصل بودن اثر نيازمند مطالعات سنگين‌تري است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار