گزارشگر و تحليلگر ارشد تلويزيون سي‌ان‌ان، سخنان ديشب نخست وزير رژيم صهيونيستي درباره ايران را قابل پيش بيني خواند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني سي‌ان‌ان، "کريستين امانپور" گفت: نطق بنيامين نتانياهو نخست وزير اسراييل از قبل يعني بلافاصله پس از سخنراني حسن روحاني رئيس جمهور ايران، تنظيم شده بود. همگان مي‌دانستند روز سه شنبه اسراييل با استفاده از تريبون سازمان ملل متحد، واکنشي بسيار تند نسبت به ايران خواهد داشت.

وي افزود: حدس مي‌زنم اسراييلي‌ها اينک احساس منزوي شدن مي‌کنند. چرا که بديهي است، غرب و نه فقط آمريکا و بيشتر کشورهاي اروپايي با دادن فرصتي ديپلماتيک به ايران موافق هستند. اين کشورها خواهان ادامه مذاکره با ايران به ويژه مذاکرات گروه پنج بعلاوه يک و اجراي فرمول سازمان ملل متحد در خصوص برنامه هسته‌اي ايران هستند. البته تحولات زيادي در هفته‌اي که گذشت، رخ داد که مي‌توان به گفتگوي تلفني و تاريخي ميان  حسن روحاني رئيس جمهور ايران و باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا که در طول سي و پنج سال گذشته بي‌سابقه بود، اشاره کرد. بنابراين مي‌توان نتيجه گيري کرد که ديپلماسي در مسيري که اسراييل از آن نگران و بيمناک بود، در حال پيشروي است.

امانپور ادامه داد: آزمودن اين مسائل بسته به نوع مذاکرات احتمالي ميان دو طرف (تهران -واشنگتن )دارد. آيا ايران به برخي اعمال محدوديت‌ها راضي مي‌شود و شفافيت بيشتري در برنامه‌هاي هسته‌اي خود به نمايش مي‌گذارد و يا آيا آمريکا و غرب با لغو معنادار و محسوس تحريم‌ها عليه ايران، به توافق خواهند رسيد.

وي افزود: تحولات اخير از نظر بنيامين نتانياهو نخست وزير اسراييل بعنوان تغيير و يا اصلاحات محسوب نمي‌شود همانطور که وي در نطق سال گذشته خود در مجمع عمومي سازمان ملل متحد نيز به آن اشاره کرد. تفاوت در اينجاست که باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا مخالف جنگ با ايران است و تمايلي به راه حل نظامي ندارد. البته ممکن است اين موضوع در ذهن وي باقي باشد و از روي ميز برداشته نشود اما وي مخالف چنين اقدامي است. وي معتقد است بايد از ديپلماسي بعنوان يک فرصت بهره برد. احتمال دارد که باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا به بنيامين نتانياهو  اعلام کرده باشد؛ اجازه بدهيم ديپلماسي نيز در اين خصوص آزموده شود. معتقدم بسياري از کشورها بر اين باورند که نخست وزير اسراييل بيشتر بر استفاده از گزينه نظامي عليه ايران، تاکيد دارد و امروز نيز وي اعلام کرد در صورت اجبار، اسراييل به تنهايي به  ايران حمله خواهد کرد. بديهي است اسراييلي‌ها در خصوص ايجاد رابطه تهران با غرب بسيار نگران هستند. نخست وزير اسراييل دقيقا آنچه که از وي انتظار ميرفت را درمجمع عمومي سازمان ملل متحد ايراد کرد. 

کريستين امانپور گفت: معتقدم ايراني‌ها از سخنان نخست وزير اسراييل، بهت زده نشدند. سخنان بنيامين نتانياهو با نطق پارسال وي در اين محل، شباهت زيادي داشت. معاونان و دستياران و اعضاي دولت نخست وزير اسراييل نيز اعلام کرده بودند که وي به جامعه جهاني هشدار خواهد داد که به رئيس جمهور جديد  ايران، اعتماد نکنند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: امانپور ، ایران ، نتانیاهو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۱۱ مهر ۱۳۹۲
مرگ بر اسرائیل
آخرین اخبار