بارها پیش آمده وقتی از بوستان های کلانشهر تهران عبور می کنیم، سالمندان زیادی را می بینیم که دور هم جمع شدند و بیشتر وقت بیکاری خود را در آنجا می گذرانند. سالمندانی که در گستره نه چندان بزرگ شهرمان زندگی می کنند و همواره از کمبودهاي بسیاری رنج می برند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، سالمندی دوره کمال و پویایی آدمی است. سال هایی که به علت داشتن تجربه می تواند بهترین کارایی را داشته باشد؛ اما آیا تا به حال به سالمندان اندیشیده ایم؟ آیا به نیازهای آنان پاسخ مطلوب داده ایم؟ سالمندان نه برای مسئولان که براي همه ما سرمایه های اجتماعی و فرصتهاي ارزشمندی هستند که برای بهره مندی بیشتر از توانمندی های آنها توجه به نیاز ها و درخواست های آنان از سوی مسئولان و افراد خانواده بیشتر احساس می شود. این موضوع بهانه ای برای یک گفت و گوی کوتاه با گروهي از اين سالمندان شد.

هنگامی که با سالمندان درباره دوره سالمندی صحبت می کنیم، بيشتر از کم بودن امکانات رفاهی گلایه دارند و با یادآوری روزهای گذشته زندگی خود می گويند: ای کاش تلاش های بیشتری می کردیم و این نکته را به جوانان توصیه می کنند که قدر روزهای جوانی خود را بدانند و از فرصت های آن به خوبی بهره ببرید تا در دوران سالمندی حسرت گذشته ها را نخورند.

کیانوش بهمنی 51 سال دارد و بیشتر زمان فراغتش را در بوستان نزدیک محل زندگی اش سپری می کند. وی درباره دوره سالمندی این طور می گوید: در دوره سالمندی افراد از نظر روحی و فکری به آرامش بیشتری نیاز دارند تا به بیماری ها و آلزایمر مبتلا نشوند. من همیشه برای هواخوری به پارک می روم تا فکرم از دغدغه های روز مره زندگی فاصله بگیرد، در دوره سالمندی فرد فقط استراحت می کند و نتیجه تلاش ها و فعالیت هايی که در دوره جوانی کرده است را می بیند اگر افراد در دوره جوانی به کار و کوشش بپردازند، در دوره سالمندی هیچ دغدغه ا ی ندارند و در آسایش خواهند بود در غیر این صورت باید تا پایان عمر خود به کار و فعالیت بپردازند.

ورزش در بوستان ها نشاط آور است

م ـ قبادی 75 ساله نیز دوران سالمندی را این طور تعریف می کند: دوره سالمندی یعنی اینکه فرد همه کارهایش را در جواني انجام داده و حال بايد مابقی عمر خود را استراحت کند، به همین علت جوانان بايد در دوره جوانی به اندازه اي کار و فعالیت کنند تا در دوره سالمندی بتوانند استراحت خوبي داشته باشند و به کارهای دیگر همچون تفریح و گردش بپردازند. من چند سالي است بیشتر صبح ها نیز برای ورزش کردن به پارک می روم چون با ورزش کردن روحیه ام بهتر و شاداب تر می شود و از مسئولان در خواست می کنم امکانات و امنیت بوستان های منطقه را بیشتر کنند تا ما به راحتی از فضای بوستان ها استفاده کنیم.

با دیدار دوستان آلزایمر را عقب مي زنيم

کاظم مقدمی 55 ساله نیز معتقد است: اگر فرد در دوره سالمندی از هر نظر راحت و در آسایش باشد، دوره خوبی را سپری می کند. من بیشتر وقت ها به پارک می آیم تا با گروه هم سن و سال خود هم صحبت شوم چون پارک را پاتوقی برای دیدار دوستانم می دانم و در ورزش های صبحگاهی و اردوهای زیارتی و سیاحتی شرکت می کنم؛ چون می دانم با حضور در جمع می توانم از آلزایمر جلوگیری کنم. دوره سالمندی دوره ای است که افراد دارای تجربه های تلخ و شیرین هستند و ما این تجربیات را در اختیار جوانان قرار می دهیم، اما افسوس که جوانان امروزی توصیه های ما را جدی نمی گیرند و گاه بی توجهی به توصیه های ما مشکلاتی برای آنان به وجود می آورد که شاید جبران آن به راحتی ممکن نباشد.

سالمندان در مصرف مواد غذايي دقت کنند

شهرزاد محمديان، متخصص تغذيه و ر‍ژيم درماني با بيان اينکه سالمنداني که مبتلا به دیابت هستند باید دقت زیادی در مصرف مواد غذایی، انجام فعالیت بدنی، کنترل وزن و شیوه زندگی داشته باشند، مي افزايد: همه می دانیم که مصرف برخی مواد غذایی ممکن است مضر یا مفید باشد، اما اینکه ما برای پیشگیری، درمان، کنترل یا تعدیل علایم دیابت از چه نوع مواد غذایی باید استفاده کنیم، حائز اهمیت است.

وي مي گويد: تحقیقات جدید نشان داده است که مصرف کربوهیدراتهای پیچیده چون نان های سبوس دار از جمله بربری، سنگک، نان جو با توجه به اینکه نسبت به نان لواش و تافتون و سایر نان ها شاخص گلایسمی پایینی دارند در تنظیم قند خون بسیار مهم هستند توصیه می شود.

اين متخصص تغذيه اظهار مي کند: مصرف غلات کامل، حبوبات، میوه و سبزی به مقدار زیاد در تعدیل قند خون حائز اهمیت است. مصرف سیر، پیاز، شنبلیله، فلفل قرمز یا سبز،کدو، لوبیا، بروکلی، دارچین، ذغال اخته توصیه می شود. همچنين در صورت امکان میوه ها را با پوست خورده یا کنار هر میوه ای سعی کنید یک عدد خیار بخوريد. عدسی و خوراک لوبیا چیتی پیشنهاد های بسیار خوبی برای وعده های اصلی شما محسوب مي شود.

از مصرف زياد چرپي بپرهيزيد

وي با بيان اينکه توت خشک,خرمای خشک, کشمش خشک در کنار چای توصیه می شود، بيان کرد: از خورن قند های ساده از جمله انواع شیرینی، بیسکوییت، نوشابه های گاز دار، نوشابه های تجارتی با طعم میوه،قند، شکر، عسل، مربا، انواع بستنی پرهيز کنید. افراد دیابتی محدودیت مصرف چربی های اشباع، ترانس و کلسترول دارند برای مثال از مصرف مارگارین،خامه،کره حیوانی، اعما و احشا حیوانات، غذاهای سرخ کردنی، انواع گوشت قرمز پر چرب، کله پاچه، پوست مرغ، مایونز، لبنیات پر چرب خودداری کنید.

برچسب ها: سالمند ، چربی ، پوست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار