طرح توسعه باغات زیتون در استان یزد به منظور توسعه کشاورزی محصولات کم‌آب خواه و همیشه سبز از سال 1373 شروع شده و در حال حاضر سطح زیرکشت این محصول در استان یزد 1950 هکتار است که شامل هزار هکتار سطح زیر کشت بارور و 950 هکتار سطح زیر کشت غیربارور است.




سطح زیرکشت زیتون در استان یزد مربوط به فضاهای سبز شهری و خارج شهر، دانشگاه‌ها و حتی اداره‌های دولتی است و میزان کاشت و برداشت این محصول در خانه‌های شخصی در این سطح جایگاهی ندارد اما به جرات می‌توان گفت که خانه‌های یزدی تامین کننده نیاز زیتون سرنشینانشان هستند اما متاسفانه این محصول برداشت نامناسبی دارد.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد در گروه استانها باشگاه خبرنگاران منطقه یزد از فعالیت 5 دستگاه روغن کشی شامل دو دستگاه در شهرستان یزد، یک دستگاه در شهرستان تفت، یک دستگاه در شهرستان اردکان و یک دستگاه در منطقه ابرندآباد شاهدیه خبر داد و افزود: عملیات شیرین سازی زیتون به صورت سنتی در همین مراکز و توسط کشاورزان انجام می‌شود.

علی محمد ذبیحی از ارائه مشاوره به شهروندان برای بهره برداری مناسب از محصول زیتون باغچه‌هایشان خبر داد و گفت: برداشت زیتون به منظور شیرین سازی از اوایل شهریور آغاز شده است و کسانی که قصد روغن کشی این محصول را دارند باید مدت بیشتری صبر کنند و در نهایت تا نیمه مهرماه محصول خود را از درخت بچینند.

وی افزود: واحد باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد آماده ارائه هرگونه خدمات مشاوره‌ای برای محصول زیتون است. در کنار این موضوع، دوره‌های آموزشی متعددی در مورد زمان برداشت و نحوه برداشت و شیرین سازی و روغن کشی زیتون در جهاد کشاورزی استان یزد برگزار شده است که با توجه به افزایش سطح آگاهی کشاورزان، استقبال بیشتری را در سال‌جاری در زمینه کاشت زیتون شاهد بودیم.

ذبیحی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی برداشت زیتون در سال جاری 1500 تن است که در مقایسه با سال گذشته با وجود شرایط اقلیمی نامساعد و تشدید گرما در تابستان با توجه به مقاوم بودن این گونه، در سال‌جاری شاهد افزایش برداشت این محصول در استان هستیم.

این مسئول اظهار کرد: ارقام زیتون یزد شامل زرد و روغنی است که 70 درصد محصول زیتون به صورت شور و مابقی به صورت روغن کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کارشناسان جهاد کشاورزی در شهرستان‌های استان یزد در زمینه ترویج و ترغیب کاشت زیتون در بین کشاورزان فعالیت‌های عمده‌ای می‌کنند، ضمن این‌که با حضور کارشناسان از استان مازندران و آموزش نحوه شیرین سازی و روغن کشی زیتون، کشاورزان نیز به کاشت این محصول ترغیب شده‌اند.

وی بیان کرد: دلیل این افزایش و استقبال کشاورزان به کاشت زیتون، آشنایی آنها با صرفه اقتصادی کاشت این محصول است که با توجه به اقدامات آموزشی سال گذشته و فعالیت مستمر کارشناسان بخش کشاورزی و افزایش سطح اطلاعات عمومی کشاورزان روی داده است.

به گفته معاون سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، شهرستان‌های یزد، اردکان و بافق به ترتیب دارای بیشترین میزان تولید زیتون در استان یزد هستند و با توجه به این‌که کاشت این محصول چند سالی بیشتر نیست که به صورت جدی در بین کشاورزان دنبال می‌شود، جایگاه ممتازی در کشور در تولید محصول زیتون نداریم.

علی توکلی، مسئول صنایع کشاورزی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان یزد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه یزد با بیان این‌که کمبود مراکز فراوری باعث بهره وری نامناسب این محصول شده است، عنوان کرد: با وجود این‌که بالغ بر 700 هکتار از باغات و اراضی شهرستان یزد زیرکشت زیتون رفته اما متاسفانه صنایع تبدیلی به موازات تولید محصولات افزایش نیافته تا جایی که هم اکنون تنها 3 واحد نیمه صنعتی و بیش از 5 واحد سنتی و خانگی برای تلخی گیری و تخمیر زیتون وجود دارد که به صورت غیربهداشتی کار می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که صنایع تبدیلی زیتون شامل دو مرحله است، تصریح کرد: زمانی که زیتون از باغات چیده می شود در واحدهای غیربهداشتی سنتی و خانگی فرآیند تلخی گیری و تخمیر روی آنها انجام شده و سپس یا وارد کارخانه‌ها شده و یا به دست فروشنده و در نهایت به دست مصرف کننده می‌رسد.

توکلی با اشاره به این‌که اکثر مخاطرات بهداشتی و تهدید سلامت مردم در این مرحله اتفاق می‌افتد، ادامه داد: متاسفانه تاکنون برای حل این چالش کار مناسبی نیز انجام نشده است. البته در کارخانه‌های روغن کشی و یا بسته بندی زیتون که در قسمت نهایی فرآوری زیتون فعالیت می‌کنند، کارها به شکل بهداشتی و مطلوب انجام شده و استانداردها نیز رعایت می‌شود چرا که این واحدها تحت پوشش اداره نظارت قرار دارند.

توکلی خاطرنشان کرد: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان یزد آمادگی کامل دارد تا از متقاضیان سرمایه گذاری در این زمینه در شهرستان حمایت لازم را به عمل آورد. از متقاضیان واحد فرآوری خواستاریم، با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان یزد از تسهیلات و امکانات این بخش بهره‌مند شوند. /ش
برچسب ها: طرح ، توسعه ، باغات ، زیتون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.