"حجت الله ايوبي" رئيس سازمان سينمايي در بزرگداشت "مولانا" و "محمد علي موحد" در بيانش از سينماي "عباس كيارستمي" بهره برد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران، بزرگداشت شمس مولانا با حضور "حجت الله ايوبي"، رئيس سازمان سينمايي و مدير بنياد شمس، "محمد علي موحد"، "عباس كيارستمي"، "مهدي محبتي" و "توفيق هاشم پور سبحاني" برگزار شد.



"حجت الله ايوبي"، رئيس سازمان سينمايي و رئيس بنياد شمس، در اين مراسم گفت: از 2 سال پيش مراسم "ماه گفتار" در اين بنياد با حضور "محمد علي موحد" برگزار مي‌شد و خدا را شكر هنوز هم برپا است.

وي به بهانه بزرگداشت مولانا يادداشتي را براي "محمد علي موحد" نوشته بود كه در اين مراسم خواند.

اين يادداشت بدين شرح است:
«سلام، استاد، سلام!
سال 1386 در سالن همايش‌ها، جشنواره‌اي باشكوه افتتاح شد و مردي بلند قد با صورتي كشيده و بشاش، با نگاهي نافذ، آگاه و سرپاگوش در ميان جمعيت نشسته بود و چه خوب شد كه در نگاه نخست نشناختمش.
شجاعانه در جمعيت پرشور سخن ايراد كرد هيچ نمي‌دانستم كه باغبان باغ سبز، احياگر مولانا نظاره‌گر است.
زماني كه به همراه بنياد شمس در خدمت وي شرفياب شويم مي‌گفت مولانا ستايي را رها كنيد و مولانا پژوهي كنيد.
او فردي با هوش و با ذكاوت بود.
اگر شمس نبود مولانا نبود و اگر "محمدعلي موحد" نبود دست ما از دامان مولانا كوتاه بود مردم براي "موحد محترم" بود و ساعت‌ها، روزها براي سخنراني در كتابخانه شخصي‌اش سپري مي‌كرد.
با مرور جملات و دقت در دست گفتارها پرده پرده دكوپاژها را با هنر خود صحنه‌آرايي مي‌كرد. صحنه‌آرايي، چينش به گونه‌اي خلق مي‌كرد كه مخاطب را غرق مي‌شد.
سخنراني‌هاي "موحد" شباهت زيادي به فيلم‌هاي "كيارستمي" دارد و خبري از جلوه‌هاي ويژه و هيجان‌هاي عجيب و غريب نيست.
او به خوبي مي‌داند "خانه دوست كجاست؟" دست دوست را مي‌گيرد و در خانه دوست "طعم گيلاس"  را به او مي‌چشاند، در نوشته‌هايش همچون سخنراني زندگي ادامه دارد. نغمه‌هاي عاشقانه را "مشق شب" و نوشته‌هايش "شيرين" است از او خبري نيست اگر او را ديدي سلام مرا به او برسان و اگر يافتي سلام اهالي تبريز آذربايجان و ايرانيان را به او برسان. »

"مهدي حجتي"، نويسنده و شاعر كشورمان، در خصوص نگاه "شمس" و "مولانا" به "بايزيد بسطامي" گفت: خوشحالم از اينكه روح بلند "مولانا" بار ديگر معنويت جويان را گرد هم آورد تا چند كلامي را با هم مكالمه كنيم.

وي ادامه داد: هميشه اين سؤال وجود داشت كه آيا "مولانا" با همه‌ي شيدايي كه به "شمس" داشت سرسپرده بود يا شخصيت خودش را حفظ مي‌كرد؟ كه تنها جواب آن دلدادگي "مولانا" به "شمس" بود.

"محبتي" عنوان كرد: تفكيك معرفت و محبت كم پيدا مي‌شود، "بايزيد بسطامي" با آن عظمت خود در مقالات "شمس" شخصيت ديگري از وي معرفي مي‌شود و طبق اكثر تذكره‌ها گره "مولوي" با "شمس" از "بايزيد بسطامي" شكل مي‌گيرد.

وي ادامه داد: "موحد" با تصحيح مقالات "شمس" كارستان كرد، در اين مقالات 4 مورد ستايش "بايزيد"، 6 مورد نظر ممتنع و 25 مورد نقد "بايزيد بسطامي" انجام شده كه اينگونه جسارت "شمس" بي‌سابقه است.

همچنين "محمد علي موحد"، نويسنده بزرگ كشورمان ضمن تشكر از "حجت الله ايوبي" گفت: "حجت الله ايوبي" از كساني است كه علاقه و اشتياق بسياري به "مولانا" دارند و نوشته‌اي از وي خواندم كه بسيار گيرا نوشته شد و اميد دارم رونمايي شود.

وي در ادامه به موضوع پيام صلح و دوستي با محور "مولانا" سخن گفت كه تأكيد بسياري به تأمل در مطالب وي دارد.

گفتني است؛ اين مراسم كه قرار بود در ساعت 17 برگزار شود به دليل تأخير سخنران براي حضور با يك ساعت تأخير آغاز شد و همچنين "عباس كيارستمي" كه در برنامه‌هاي بنياد شمس براي سخنراني مدنظر قرار دارند از اين كار امتناع كرد./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار