در آبان ماه 1383 بود که پس از پایان برداشت گندم از گندمزارهای ایران زمین، جشن خودکفایی گندم گرفتیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


جشنی که پس از 40 سال انتظار توانسته بودیم با تولید بیش از 14 میلیون تن به خودکفایی در تولید گندم برسیم اما امروز با گذشت 9 سال از آن جشن، هنوز گندم وارد می کنیم.

 برخی از کارشناسان و صاحبنظران عرصه کشاورزی خشکسالی های پی در پی و کم شدن آب های زیر زمینی و سطحی را بهانه نیازمان به واردات گندم می کنند و بعضی پایین بودن قیمت های خرید تضمینی را علت این اتفاق می دانند و عده ای هم معتقدند از اول خودکفا نشدیم و آمار ها غیر واقعی بوده اند.

اسماعیل پرویزی فر مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، با بیان اینکه در یک مقطع زمانی نیاز کشور به گندم برای تولید نان یازده میلیون تن اعلام شد، گفت: البته در یک مقطع زمانی و پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها این رقم 9 میلیون تن اعلام شد.

پرویزی فر گفت: در شرایط کنونی اگر میزان گندم تولیدی در کشور به 10 تا 11 میلیون تن برسد می توانیم ادعا کنیم که به خودکفایی دست یافته ایم.

وی در ادامه قیمت را یکی از پارامتر های اساسی در تصمیم گیری کشاورزان نسبت به کشت یک محصول می داند و معتقد است، تعیین نرخ خرید تضمینی گندم قبل از فصل کاشت سبب خواهد شد تا وضعیت کشت گندم بهتر شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، تعیین قیمت خرید تضمینی گندم قبل از فصل کاشت را در راستای افزایش سطح زیر کشت گندم به عنوان یک محصول استراتژیک مهم ارزیابی کرد و گفت: این اقدام شرایطی را فراهم می کند تا کشاورزان با انگیزه بیشتری نسبت به کشت گندم اقدام کنند.

پرویزی فر در پاسخ به این سوال که آیا این مسئله خواهد توانست نیاز کشور به واردات گندم را در سال آینده مرتفع کند، گفت: قیمت تنها یکی از پارامترهای موثر در کشت گندم است و در صورت تداوم خشک سالی ها در سال آینده نیز مجبور به واردات گندم خواهیم بود.

پرویزی فر عنوان کرد: البته با شرایط بوجود آمده قطعا نیاز کشور به واردات گندم کمتر می شود و کشور را به خودکفایی در عرصه تولید گندم نزدیک تر خواهد کرد./س


برچسب ها: آرزوی ، خودکفایی ، گندم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.