شهادت امام نهم حضرت جوادالائمه(ع)، روز ملی "مصر"، تأسیس ستاد پشتیبانی و امداد جنگ به فرمان امام خمینی(ره)، برگزاری اولین جلسه مجلس شورای ملی، روز دامپزشکی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 14 مهر 1392 خورشیدی برابر با 30 ذی القعده 1434 هجری و 6 اكتبر 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

شهادت امام نهم حضرت جوادالائمه(ع) به دستور معتصم عباسی(220 ق)
حضرت امام محمدتقی(ع) در آخر ذیقعدهٔ سال 195 هجری درسن بیست و پنج سالگی بر اثر زهری که به دستور معتصم عباسی، توسط ام‌الفضل همسر آن حضرت (دختر مأمون) به او خورانده شد در بغداد به شهادت رسید و در کنار مرقد منور جد گرامیش، حضرت امام موسی کاظم(ع) مدفون گردید.

آن حضرت در سن هشت سالگی به امامت رسید و هفده سال امامت نمودو به هنگام شهادت در 25 سالگی، جوان‌ترین امام بود. امامتِ حضرت با حکومت دو طاغوت زمان، مأمون ومعتصم عباسی همزمان بوده است. شهادت زود هنگام آن حضرت، گویای این نکته است که فعالیت‌های امام جواد در پاسداری از فرهنگ و ارزش‌های اسلامی تا چه اندازه برای حکومت‌های جور و ستم، خطر آفرین بوده است.

برگزاری اولین جلسه مجلس شورای ملی پس از پیروزی نهضت مشروطه (1285 ش)
به دنبال فراگیر شدن نهضت مشروطه ایران و صدور فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه قاجار، انتخابات مجلس شورای ملی انجام گرفت و جمعاً 200 نفر به مدت دو سال به این سمت انتخاب شدند. اولین جلسه مجلس شورای ملی، با حضور نمایندگان مجلس، علمای اعلام، شاهزادگان، سفرای کبری و وزرای مختار، سایر بزرگان پایتخت و مقامات حکومتی و اداری در چهاردهم مهر 1285 ش برابر با 18 شعبان 1324 ق در کاخ گلستان تشکیل گردید. در این مراسم، شاه علیل و مریض را با زحمت آوردند و بر کرسی نشاندند. وی که روزهای آخر عمر را می‌گذراند، با صدای ضعیف و لرزان گفت: "ده سال است آرزوی این روز را داشتم، الحمداللَّه که به مقصود خود رسیدم." پس از آن، انتخابات داخلی مجلس انجام گرفت و کار آن آغاز شد. در اولین دوره مجلس شورای ملی، هیئتی مأمور تدوین قانون اساسی گردید و قانون مزبور به اسم نظامنامه سیاسی در 51 اصل، تهیه و تنظیم و پس از تصویب نمایندگان به تأیید شاه رسید. مجلس اول در واقع یک مجلس انقلابی بود و در استقرار اصول عدالت و قطع نفوذ متنفذین و مستبدین اهتمام بسیار نمود.

واگذاری بندر عقبه در اردن به عراق برای انجام تدارکات جنگ علیه ایران (1359 ش)
با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، شاه حسین پادشان وقت اردن، طی سفری 24 ساعته به عراق، حمایت کامل خود را از صدام حسین اعلام نمود. وی در این سفر اظهار داشت: کشورهای عربی یکی هستند و یک سرنوشت دارند و بنابراین باید در حمایت از عراق متحد باشند. در پی این سفر، نخست وزیر اردن نیز دستور داد کلیه وسایل نقلیه این کشور جهت حمل غذا و لوازم نظامی و غیرنظامی به عراق بسیج شوند. با آغاز رسمی جنگ عراق علیه ایران در 31 شهریور 1359 ش و ناامنی در منطقه اروندرود، دولت اردن، بندر عقبه این کشور در دریای سرخ را در اختیار عراق قرار داد تا کمک‌های نظامی خارجی از این بندر به عراق منتقل شوند. از سوی دیگر همزمان با آغاز جنگ، شاه حسین طی فرمانی، دستور استقرار چهل هزار نیروی نظامی این کشور در مرز عراق را صادر کرد تا در صورت لزوم به کمک عراق بشتابند.


رحلت عالم بزرگوار آیت‌اللَّه "سید محمد فیروز آبادی یزدی" (1305 ش)
آیت‌اللَّه سید محمد فیروز آبادی یزدی نجفی در حدود سال 1237 ش (1275 ق) در فیروز آباد یزد به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات مقدماتی راهی نجف اشرف شد و از محضر حضرات آیات آخوند خراسانی و سید محمد کاظم یزدی استفاده‌های وافر بُرد. وی از آن پس به تدریس و تألیف روی آورد و در نجف ماندگار گردید. برخی از تألیفات ایشان از این قرارند: حاشیه بر عروةالوثقی، مجموعةُ الاحادیث الاخلاقیه و المواعظ و نیز کتاب الطهارة و الصلوة. سرانجام این عالم ربانی در سال 1305 ش برابر با آخر ربیع الاول 1345 ق در 68 سالگی در سامرا درگذشت و در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

افتتاح آخرین دوره مجلس سنا و شورای ملی (1357ش)
از زمان وقوع انقلاب مشروطه در ایران تا پیروزی انقلاب اسلامی، مجلس شورای ملی 24 دوره از عمر خود را سپری نمود. در مراسم افتتاحیه هر دوره شاه ایران به عنوان فرد اول مملکت به نطق افتتاحیه می‌پرداخت و در آن ضمن ترسیم سیاست‌های آینده کشور جهت بهبود رفاه اقتصادی و گسترش آزادی‌های سیاسی وعده‌هایی می‌داد با این حال همه ملت و حتی مسئولان مملکتی می‌دانستند که هم مجلس شورا و مجلس سنا جنبه سمبلیک و صوری دارد و هیچ‌گونه کارایی و توانایی برای رسیدگی به اوضاع مملکت را ندارند و همه سخنان شاه چیزی جز سخنرانی نیست.
با این حال، مجلس در آغاز دوره بیست و چهارم همانند سایر دوره‌ها شاهد سخنرانی افتتاحیه محمدرضا پهلوی بود و این همزمان با روند رو به رشد تظاهرات و راهپیمایی‌ها علیه شاه و حکومت شاهنشاهی در سراسر ایران بود. در آخرین اجلاسیه مجلسین که بر خلاف همیشه هیچ کدام از اعضای خاندان سلطنتی حضور نداشتند شاه در نطق خود ضمن اشاره به اجرای سیاست توسعه آزادی‌های دموکراتیک و ایجاد فضای بازتر سیاسی به وقوع اشتباهات و سوء استفاده‌هایی که باعث ایجاد نارضایتی‌ها شده بود، اعتراف نمود. با این حال 4 ماه بعد با درهم پیچیده شدن طومار حکومت پهلوی، نهادهای صوری مشروطه نیز به تاریخ پیوست.

روز ملی "مصر"
کشور کهن مصر، از حدود هشت هزار سال قبل، مسکونی و از 6500 سال پیش، دارای حکومت مرکزی بوده است. بیست سال پس از ظهور اسلام، این کشور توسط مسلمانان فتح شد. در سال 969م فاطمیان، مصر را تصرف کردند و به تدریج این کشور، مرکز خلفای فاطمی شد. سلسله فاطمیان در سال 1172م به دست ایوبیان سرنگون شد. در اوایل قرن شانزدهم، عثمانی‌ها بر مصر مسلط شدند. در سال 1805م پس از آن که قوای مشترک عثمانی و انگلیس، مصر را از اشغالِ چند ماهه ناپلئون خارج ساختند، حکمرانی این کشور به محمدعلی پاشا سپرده شد که وی و جانشینانش تحت عنوان خدیوْ، حکومت مستقل مصر را در اختیار داشتند.

بی‌کفایتی خدیوهای مصر در اواخر قرن نوزدهم باعث نفوذ روز افزون انگلیس در مصر شد تا این که دولت انگلیس در پی شورش مردم، در بندر اسکندریه مصر، نیرو پیاده کرد. در اوایل جنگ جهانی اول، انگلیس، مصر را تحت الحمایه خود اعلام کرد. ادامه مبارزه مردم مصر به ویژه پس از جنگ، باعث شد تا انگلیس در 28 فوریه سال 1922، استقلال مصر را به رسمیت بشناسد. جمهوری عربی مصر دارای دو روز ملی 23 ژوئیه و 6 اکتبر می‌باشد. 23 ژوئیه سال‌روز کودتای نظامی علیه حکومت پادشاهی ملک‌فاروق در سال 1952 و زمینه‌سازی برای اعلام جمهوری در این کشور می‌باشد. هم‌چنین روز ملی دوم، شش اکتبر، سال‌روز آغاز جنگ چهارم اعراب و اسرائیل در سال 1973م می‌باشد.

تأسیس ستاد پشتیبانی و امداد جنگ به فرمان امام خمینی(ره) (1359 ش)
حضرت امام طی حکمی به آیت الله محمدرضا مهدوی کنی، به ایشان مأموریت می دهند که برای کمک رسانی ویژه، به مردم مناطق بمباران شده و آسیب دیدگان از جنگ، ستادی را تشکیل دهند، تا کمک رسانی به نحو احسن انجام گیرد. در این حکم سایر وزارتخانه ها و ارگان ها و... موظف به همکاری می شوند.

شاه اعلام کرد اگر دولت در مبارزه با گرانفروشی موفق نشود ارتش عهده دار این کار خواهد شد(1352ش)

اعلان جنگ امپراتوری عثمانی به روسیه تزاری (1768م)
کاترین کبیر، ملکه روسیه تزاری در تداوم کشورگشایی‌های خود، نیروهای روسیه را به لهستان فرستاد که در پی آن، امپراتوری قدرت‌مند عثمانی در ششم اکتبر 1768م به روسیه اعلان جنگ داد. هرچند در طول قرن هجدهم، جنگ‌های متعددی بین دو امپراتوری روسیه و عثمانی درگرفت ولی جنگ این دو بر سر لهستان را می‌توان مهم‌ترین آن‌ها برشمرد. در این جنگ، به علت ضعف داخلی امپراتوری عثمانی و توان‌مندی قوای روسیه، نظامیان عثمانی در زمین و دریا دچار شکست‌های بزرگ شدند. از این رو، در سال 1774، پیمان متارکه جنگ بین دو طرف امضاء شد که بر اساس آن، ناحیه کریمه در شمال دریای سیاه، مستقل و پس از مدتی به روسیه ملحق گردید. هم‌چنین در پی تحولات ناشی از جنگ دراز مدت روسیه و عثمانی، لهستان نیز بین سه کشور اتریش، پروس و روسیه تقسیم شد.

آغاز جنگ چهارم اعراب و اسرائیل معروف به "جنگ رمضان" (1973م)
پس از مرگ جمال عبدالناصر و روی کار آمدن انور سادات به ریاست جمهوری مصر،زمینه برای یک رشته تحولات مهم سیاسی در خاورمیانه و جهان عرب فراهم آمد. سادات در آغاز حکومت خود به تدارک نظامی وسیعی برای جبران شکست جنگ سال 1967م از اسرائیل می‌اندیشید. از این رو در ششم اکتبر 1973م، حمله غافل‌گیرانه‌ای را به مواضع رژیم اشغال‌گر قدس در صحرای سینا ترتیب داد و جنگ چهارم اعراب و اسرائیل را آغاز کرد. با آغاز چهارمین جنگ اعراب و اسرائیل، ارتش مصر در عملیاتی غافل‌گیرانه برضد نیروهای رژیم صهیونیستی، در آن سوی کانال سوئز یورش برد و پس از شکستن خط دفاعی و مستحکم بارْلو، به پیشروی در صحرای سینا دست زد. با پیوستن نیروهای نظامی سوریه به مصر در این جنگ، ارتش اسرائیل دچار تلفات و خسارات گسترده‌ای گردید. در نهایت در روز 24 اکتبر 1973م، فرمان آتش بس، تحت نظارت سازمان ملل به اجرا درآمد. چهارمین جنگ اعراب و اسرائیل که به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان آن سال، موسوم به جنگ رمضان نیز می‌باشد در نهایت به مذاکرات مستقیم بین مصر و اسرائیل و سفر سادات به بیت المقدس و انعقاد قرارداد خائنانه کمپ دیوید برای به رسمیت شناختن اسرائیل منتهی شد.

روز دامپزشکی

در سال 1369 شمسی به دنبال پیگیری و تلاش دامپزشکان برای اختصاص روزی از روزهای سال در تقویم رسمی کشور به نام روز دامپزشکی، جناب آقای دکتر حسن تاج‌بخش استاد ممتاز دانشگاه تهران و چهره ماندگار دامپزشکی و مؤلف کتاب‌های تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران ماه مهر را به عنوان ماهی شایسته به خاطر آغاز سال تحصیلی و روز چهاردهم را به یاد گوش روز که در ایران باستان روز مبارکی بود و در منابع اسلامی هم آمده است پیشنهاد و مطرح نبودند و از طریق مجار ذیربط چهاردهم مهرماه به عنوان روز دامپزشکی معین شد.

برخی از رخدادهای امروز
1239:   در گذشت « شمس الدین قیس رازی» ادیب ایرانی و مولف المعجم را که عمدتا درباره شعر فارسی است اوایل اکتبر سال 1239 میلادی ( مهر ماه 618 خورشیدی ) نوشته اند.
1781:   توماس ادیسون دستگاه عکس متحرک (فیلمبرداری) خود که نخستین وسیله از این دست بود به معرض تماشا گذارد.
1908:   امپراتوری اتریش سرزمین بوسنی هرزگوین را به قلمرو خود ضمیمه ساخت که با اعتراض صربستان رو به رو شد. دو روز بعد صربستان اعلام کرد که برای دفاع از صربهای بوسنی با اتریش وارد جنگ خواهد شد. المان حمایت خود را از عمل اتریش اعلام کرد و روسیه و انگلستان برای جلوگیری از وقوع جنگ در بالکان به تکاپو افتادند و ادامه همین وضعیت به ایجاد اتحادیه های سه جانبه در اروپا و شش سال بعد به جنگ جهانی اول منجر شد.
1935:   مجلس شورا در این روز در سال 1314بر داوری ترکیه برای حل اختلافات مرزی ایران و افغانستان صحه گذارد.
1976:   هواگوفنگ نخست وزیر تازه رژیم پکن رهبران انقلاب فرهنگی چین را دستگیر و به این انقلاب پایان داد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار