عضو هيات مديره شوراي ملي زيتون کشور با اشاره به گسترش وسيع آفت مگس ميوه زيتون در باغات زيتون کشور گفت: اين موضوع زنگ خطري براي در معرض خطر نابودي قرار گرفتن زيتون ايراني است.

نادر جلالت در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان  اين که آفت مگس ميوه زيتون در باغات منجيل نزديک به 70 درصد و طارم و لوشان حدود 50 درصد گسترش يافته است اظهار داشت: اين موضوع به منزله زنگ خطري است که نشانگر در معرض خطر نابودي قرار گرفتن زيتون ايراني است.

وي با اشاره به اين که شيوع اين آفت در رودبار از حدود 10 سال پيش آغاز شده است افزود: به  دليل عدم رسيدگي به اين مسئله گسترش آفت طي سال جاري در رودبار به حدي بوده است که به اذعان کشاورزان محلي حتي براي مصرف مردم خود منطقه نيز زيتوني حاصل نشده است.

جلالت اضافه کرد: يکي از خساراتي که آفت مگس ميوه زيتون ايجاد مي کند انتقال باکتري مولد گال زيتون است.

وي ادامه داد: عوامل گسترش آفت مگس ميوه زيتون علاوه بر خشکسالي انتقال گوني ها و ظروف زيتون حاوي لاروهاي اين آفت است که از شهرهاي شمالي براي روغن کشي به مناطق ديگر منتقل شده و به اين ترتيب سبب نفوذ آن در ساير استان مي شود.

جلالت با اشاره به اقدامات وزارت جهاد کشاورزي براي پيشگيري و نيز مقابله با اين آفت اضافه کرد: اين وزارتخانه اقداماتي را در اين زمينه انجام داده ولي مبارزه با آفت مگس ميوه زيتون به اين سادگي نبوده و نيازمند عزمي ملي است.

وي با بيان اينکه حمله اين آفت طي سال جاري بسيار بيشتر از ميزان پيش بيني شده بوده است افزود: براي مبارزه با آفت مگس ميوه زيتون بايد باغ داران با همکاري کارشناسان وزارت جهاد اقدام به مقابله با ان کنند.

جلالت با اشاره به لزوم استفاده از مبارزات تلفيقي (شيميايي، زراعي، بيولوژيکي، قرنطينه اي) براي مقابله با اين آفت اضافه کرد: مبارزات شيميايي براي مقابله با آفت مگس زيتون به دو روش انجام مي شود.

**انجام سم پاشي بر ضد لارو هاي درون ميوه زيتون

وي با بيان اينکه گسترش اين آفت در طارم و برخي مناطق ديگر در زرماني نزديک به فصل برداشت اتفاق افتاد ادامه داد: در حال حاضر زيتون ها در اين مناطق براي مصرف کنسرو برداشت مي شوند.

جلالت اظهار کرد: زيتون هايي که به اين شکل دچار آفت زدگي شده اند بايد زودتر چيده شوند در غير اين صورت خراب شده و از بين مي روند.

وي افزود: با اين وجود امسال در استان هاي شمال کشور زيتوني براي روغن کشي وجود نداشته و توليد روغن زيتون در اين مناطق کاهش مي يابد.

جلالت با بيان اينکه حمله اين آفت در سال آينده زودتر از امسال آغاز مي شود گفت: براي کنترل گسترش و خسارت زايي آفت مگس ميوه زيتون در سال 93 بايد مبارزه با آن را از همين الان شروع کنيم.

وي با اشاره به روش مبارزه مکانيکي در اين زمينه اشاره کرد: کشاورزان بايد با جمع آوري ميوه هاي آلوده و سوزاندن آن ها از گسترش آلودگي جلوگيري کنند.

جلالت با بيان اينکه اين اقدام بايد با حضور کارشناسان جهاد کشاورزي انجام شود ادامه داد: همچنين به دليل اين که شفيره اين آفت زمستان را در درون خاک سپري مي کند بايد با شخم زدن زير درختان و آب بستن به اين نواحي (يخ آب زمستانه) اين شنيده را از بين برد.

وي تصريح کرد: در صورتي که براي سال آينده اين مبارزات انجام نگيرد محصول زيتون ايران از بين مي رود.

لازم به ذکر است مگس زيتون يکي از مهمترين آفات زيتون است لارو اين آفت با تغذيه از گوشت ميوه باعث ريزش ميوه قبل از برداشت کاهش کيفيت روغن زيتون و رود قارچ هاي پاتوژن از محل سوراخ ورودي لاروها شده که اسيديته داخل ميوه ها را به ميزان دو تا چهار برابر افزايش ميدهد.

اين آفت از مرداد ماه سال 83 براي اولين بار در کشور گزارش شد.


برچسب ها: زیتون ، مگس ، میوه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار