عضو هيات مديره شوراي ملي زيتون ايران با اشاره به آغاز برداشت زيتون گفت: در سال جاري افزايش آفت مگس زيتون و گراني کارگران فصلي از مهم ترين مشکلات ما در زمينه ي توليد است.

نادر جلالت در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ با بيان اين که برداشت زيتون (براي کنسروي) از حدود 20 روز پيش آغاز شده و ادامه دارد، اظهار داشت: برداشت زيتون براي روغن کشي از آبان ماه آغاز مي شود.

وي افزود: آفت مگس ميوه که از باغات رود بار آغاز شده در حال حاضر باغات منجيل و ملارم را نيز در برگرفته و اين موضوع زنگ خطري براي باغ داران، مسئولان جهاد کشاورزي و شوراي ملي زيتون ايران است.

جلالت اضافه کرد: مبارزه با اين آفت به سادگي انجام نمي شود و نيازمند عزمي ملي است.

وي ادامه داد: مسئولان و کارشناسان بايد با حضور در باغات و به کمک باغ داران مبارزات شيميايي و بيولوژيک لازم را براي از ميان بردن اين آفت انجام دهند.

جلالت افزود: اين آفت باعث مي شود زيتون ها براي کنسروي چيده شوند و به مرحله ي روغن کشي نرسند در نتيجه توليد روغن زيتون در سطح کاهش مي يابد.

وي با اشاره به اين که توليد روغن زيتون سال گذشته بين دو تا سه هزار تن بوده است، اظهار کرد: سطح زير کشت زيتون در کشور ما حدود 98 هزار هکتار است.

جلالت افزود: ما آماري مبني بر باغات غير بارور نداريم و قرار است دفتر طرح زيتون جهاد کشاورزي آمار صحيحي را در اين رابطه اعلام کنند.

وي ادامه داد: بيشترين توليد ما در استان هاي فارس، زنجان، گلستان و قزوين بوده است.

جلالت با اشاره به ديگر مشکلات موجود در زمينه ي توليد زيتون گفت: امسال يکي از مشکلات باغ داران که سبب افزايش هزينه توليد شده موضوع استفاده از کارگر فصلي جهت چينش زيتون بوده که به دليل استفاده نکردن از ماشين آلات کشاورزي اتفاق افتاده است.

جلالت تصريح کرد: گراني کارگران فصلي تاثير مستقيمي در افزايش هزينه هاي توليد داشته و مي تواند در آينده به يکي از معضلات ما در زمينه ي توليد تبديل شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: برداشت ، زیتون ، کنسروی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار