مشاور معاون وزير جهادکشاورزي و مجري طرح ملي زيتون کشور گفت: اجراي طرح ملي توسعه کشت و پرورش زيتون ضمن اصلاح باغات و افزايش سطح کشت و توليد از واردات روغن زيتون به کشور جلوگيري مي کند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوين در جلسه اي با حضور علي اصغر زينالو مشاور معاون وزير جهاد کشاورزي و رئيس دفتر طرح ملي زيتون کشور، مهدي مس چي معاون دفتر طرح ملي زيتون، محمدرضا صفري رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان قزوين، آبرادات مصلايي معاون صنايع تبديلي کشاورزي استان، محمد پيله فروش مديرباغباني سازمان جهاد کشاورزي استان و جمعي از توليدکنندگان و کارخانه داران زيتون استان مشکلات اين بخش مورد بررسي کارشناسي قرار گرفت.

علي اصغر زينالو در اين نشست تخصصي گفت: ميزان مصرف حدود 950 هزار تن روغن در سال، مسئولان وزارت جهاد کشاورزي را بر آن داشت تا از سال 72  طرح ملي توسعه کشت و پرورش زيتون را اجرايي کنند.

وي افزود: سالانه بيش از يک ميليارد دلار از درآمد ارزي کشور براي واردات روغن و مواد اوليه آن مصرف مي شود که اين موضوع و عواملي همچون سازگاري و قابليت کشت انواع زيتون در شرايط اقليمي متفاوت در 26 استان کشور، مقاوم بودن درخت زيتون در مقابل خشکسالي و نيز استحصال يک کيلوگرم روغن از پنج کيلوگرم زيتون و نيز فوايد منحصر به فرد روغن زيتون در مقايسه با ساير روغن هاي نباتي، طرح پرورش زيتون را به عنوان يک طرح ملي ضروري و پايه ‌گذاري کرده است.

مشاور معاون وزير جهاد کشاورزي تصريح کرد: خوشبختانه در چند سال اخير سطح زير کشت زيتون از هفت هزار هکتار به 103 هزار هکتار افزايش يافته و توليد زيتون نيز به 103 هزارتن رسيده است.

اين مسئول بيان کرد: عمده ترين مناطق توليد زيتون در کشور استانهاي قزوين، زنجان، گيلان و گلستان است که در اين ميان محصولات منطقه طارم از کيفيت خوبي برخوردار است.

وي گفت: هدف از طرح ملي توسعه زيتون تامين بخشي از نياز روغن مورد نياز کشور است که در اين طرح 20 درصد نياز تامين خواهد شد.

يک ميليون تن واردات روغن زيتون

زينالو افزود: در سال گذشته حدود يک ميليون و 230 هزار تن روغن زيتون وارد کشور شد که براي آن بيش از يک ميليارد و 890 ميليون دلار ارز هزينه شد.

وي گفت: متاسفانه 90 درصد روغن زيتون مورد نياز کشور وارداتي است که اجراي اين طرح ملي مي تواند از خروج اين ارز هنگفت جلوگيري کند.

مجري طرح ملي زيتون کشور اضافه کرد: يکي ديگر از اهداف اجراي اين طرح هدايت توليد زيتون کشور به سمت روغن گيري است زيرا در حال حاضر 70 درصد کشت و برداشت زيتون به صورت کنسروي است که بايد اصلاح شود.

وي گفت: 60 درصد ميوه کشور به صورت کنسروي برداشت مي شود و در برخي مناطق به دليل وجود آفت مگس زيتون گرايش به سمت کشت کنسروي بيشتر است و گاهي براي سود بيشتر اين کار صورت مي گيرد لذا بايد اهرم و انگيزه لازم براي تغيير اين وضعيت وجود داشته باشد.

زينالو اظهارداشت: ‌90 درصد برداشت زيتون در کشورهاي اروپايي به صورت روغن زيتون است و از آنجا که نياز اساسي کشور ما هم به روغن زيتون است بايد با سرعت در اين مسير حرکت کنيم.

مجري طرح ملي زيتون کشور يادآورشد: براي توسعه کشت زيتون نيازمند تجهيزات و ابزارهاي جديد هستيم که در اين زمينه هيچ مشکلي نيست و ظرفيت صنايع تبديلي متناسب با توليد است و تا چندسال آينده جوابگوي نيازها هست.

73 هزارتن ظرفيت روغن کشي کارخانه هاي کشور

مجري طرح ملي زيتون کشور اظهارداشت: ظرفيت روغن کشي کارخانه هاي کشور 73 هزار تن است که بخش عمده آنها به صورت واحدهاي ثابت و در برخي استانها به صورت سيار اين کار انجام مي شود.

وي گفت: براي حمايت از توليد روغن زيتون کساني که متقاضي خريد دستگاه هاي روغن کشي با ظرفيت 300 تا 400 کيلو در ساعت باشند 40 درصد هزينه ها را از سوي سازمان حمايت از زيتون کاران تامين و پرداخت مي کنيم.

زينالو بيان کرد: دفتر طرح توسعه زيتون کشور به عضويت شوراي زيتون جهاني درآمده است که بايد کنترل کيفيت محصول زيتون، قيمت و بسته بندي را بدقت نظارت و اجرايي و طبق استانداردهاي جهاني عمل کنيم تا دچار مشکل نشويم.

وي کنترل محموله هاي وارداتي را از ديگر کارهاي اين عضويت دانست و افزود: براي جلوگيري از تقلب در ارائه محصول بدون کيفيت زيتون هاي وارداتي در مبداء و مقصد کنترل کامل خواهد شد تا سلامت مردم به مخاطره نيفتد.

فرهنگ سازي براي مصرف زيتون در خانواده ها

مشاور معاون وزير جهاد کشاورزي همچنين با اشاره به پايين بودن سرانه مصرف زيتون در کشور گفت: در صدد افزايش سطح زيرکشت زيتون در کشور هستيم و بايد با ترويج مصرف روغن زيتون در سبد غذايي فرهنگ سازي مناسبي از سوي رسانه ها بويژه صدواسيما صورت گيرد.

مصرف زيتون 700 گرم، روغن زيتون 100 گرم

وي افزود: در حال حاضر سرانه مصرف زيتون کنسروي در کشور 700 گرم و روغن زيتون 100 گرم است در حالي که اين ميزان در اتحاديه اروپا به صورت کنسروي 1200 گرم و روغن زيتون 3700 گرم است.

زينالو بيان کرد: ميزان مصرف زيتون در کشور بين چهار تا شش برابر بايد افزايش يابد تا به وضعيت مناسبي برسيم.

اين مسئول گفت: مصرف روغن زيتون از بسياري از بيمارهاي قلبي و عروقي جلوگيري کرده و به سلامت مردم کمک مي کند لذا انتظار مي رود با افزايش آگاهي مردم اين کالا در سبد غذايي مردم جايگاه بهتري پيدا کند./س


برچسب ها: زیتون ، روغن ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.