این همایش یک روزه با حضور مسوولان طرح زیتون 26 استان کشور از جمله زنجان ، قزوین ، گیلان ، کهکیلویه و بویراحمد ، هرمزگان ، یزد و مجریان طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی در شیراز بر پا شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، 

در این همایش مسئولان طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی در خصوص توسعه باغهای زیتون و فرآوری این محصول و مشکلات باغداران بحث و تبادل نظر کردند.

مجری طرح زیتون کشور گفت : طرح زیتون با هدف تامین روغن خوراکی کشور از سال 71 با 4 هزار و 800 هکتار باغ زیتون در قزوین ، گیلان و زنجان با برداشت هفت هزار و 700 تن محصول شروع شد که امروز وسعت باغ های زیتون کشور به 98 هزار هکتار رسیده است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه امسال بیش از 120 هزار تن زیتون از این باغ ها برداشت می شود وجود ژن پلاست ها و درختان کهنسال زیتون در برخی نقاط کشور ، 6 ایستگاه تحقیقاتی زیتون و انجام مطالعات زیتون در 11 استان و توسعه این محصول اساسی و راهبردی از نقاط قوت این طرح دانست.

وی از اختصاص دو میلیارد تومانی به باغداران بدهکار استان های هرمزگان ، فارس ، کهکیلویه و بویراحمد ، لرستان و گلستان خبر داد و بیان کرد: در سال 92 این حمایت ها به صورت برنامه ریزی شده و به طور خاص به نام زیتون ادامه می یابد.

اسماعیلی همچنین به عملیات پیوند درختان زیتون با گونه های سازگار به اقلیم مناطق در سطح هزار و 100 هکتار باغ در ده ماه گذشته اشاره کرد و گفت: این عملیات که به منظور مقابله با بحران عدم باردهی نهال ها انجام شده است تا پایان سال 94 در دو هزار و هفتصد هکتار باغ زیتون در سطح کشور بویژه مناطق جنوبی انجام می شود .

وی گفت : با این اقدام عملکرد متوسط دو تن محصول در هکتار به 132 هزار تن محصول خواهد رسید .

اسماعیلی همجنین از ارائه بسته های حمایتی به باغدارانی خبر داد که محصول زیتون را تنها با هدف روغن گیری برداشت می کنند و در جمع مسوولان اجرایی طرح زیتون تاکید کرد که حمایت های مالی این مرکز فقط به این دسته باغداران اختصاص یابد .

شریفی مجری طرح زیتون جهاد کشاورزی فارس گفت : در استان فارس سال گذشته عملیات پیوند درختان غیربارور بر روی 74 هزار اصله درخت زیتون انجام شده است که این روند تا سه سال آینده تمام باغ های زیتون فارس را در بر می گیرد .

وی افزود : استان فارس با 35 هزار هکتار باغ زیتون جایگاه دوم را در سطح زیرکشت و تولید زیتون داراست ./س

برچسب ها: همایش ، زیتون ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.