ﺑﺮﺧﻲ ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ درمقایسه با دﻳﮕﺮ ﻣﻮاد ﻣﺼﺮﻓﻲ در آﺷﭙﺰﺧﺎﻧﻪ از ﻣﺎﻧﺪﮔﺎری بیشتری ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد  ﺣﺒﻮﺑﺎت از آن دﺳﺘﻪ ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻳد ﺑﺎ رﻋﺎﻳﺖ ﻧﻜﺎﺗﻲ در ﻣﻜﺎن ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﮕﻬﺪاری ﻛﺮد. ﺣﺒﻮﺑﺎت دﺳﺘﻪای از ﺳﺒﺰﯾﺠﺎت ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﻧﺸﺎﺳﺘﻪای داﺷﺘﻪ و ﺷﺎﻣﻞ اﻧﻮاع ﻟﻮﺑﯿﺎﻫﺎ، ﻧﺨﻮدﻫﺎ و ﻋﺪس ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﻳﻦ ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳﻲ ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ فراوانی دارند ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﺧﻮﺑﯽ ﺑﺮای ﮔﻮﺷﺖ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻧﺎﮔﻔﺘﻪ ﻧﻤﺎﻧﺪ ﻛﻪ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﺴﯿﺎر ﮐﻢﭼﺮب ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﻣﯿﺰان ﮐﻠﺴﺘﺮولﺷﺎن ﺻﻔﺮ اﺳﺖ.

ارزش غذایی:

حبوبات پس از غلات، دومین منبع مهم غذایی محسوب می‌شود. حبوبات یا «بنشن» حاوی مقدار زیادی پروتئین، مقداری کربوهیدرات و مقدار نسبتا فراوانی مواد معدنی است. همچنین، مقدار زیادی از ویتامین‌های گروه « ب» به استثنای «ریبوفلاوین» را دارد.

ارزش زیستی پروتئین حبوبات از گوشت کمتر است و این کمی ارزش به‌دلیل کمبود «اسیدهای آمینه گوگرددار» مانند «متیونین» و «سیستئین» است.

جایگاه غذایی حبوبات:

در هرم راهنمای غذایی، حبوبات جزو گوشت‌ها محسوب می‌شود؛ زیرا حبوبات از نظر پروتئینی بسیار غنی‌اند. پروتئین حبوبات 2 تا 3برابر غلات و 10 تا 20برابر بیشتر از گیاهان غده‌ای (نشاسته‌ای) است. به‌طور معمول، حبوبات را «گوشت مردم فقیر» می‌نامند. همچنین، دانه‌های حبوبات، از نظر آهن و کلسیم غنی است. 2 تا 3واحد حبوبات معادل 1تا 5/1لیوان حبوبات پخته شده است.

باتوجه به اهمیتی که حبوبات در رژیم غذایی ما دارند ﺑﺎﻳﺪ ﻧﻜﺎﺗﻲ را درخصوص ﻧﮕﻬﺪاری و ﻣﺼﺮف آن در آﺷﭙﺰﺧﺎﻧﻪ ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻗﺮار دهیم، که در ادامه آن‌ها را مرور می‌کنیم.

ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺴﺘﻪﺑﻨﺪی ﺣﺒﻮﺑﺎت:

ﭘﺮﻣﺼﺮفﺗﺮﻳﻦ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻟﭙﻪ، ﻟﻮﺑﻴﺎ ﻗﺮﻣﺰ، ﻟﻮﺑﻴا ﭼﻴﺘﻲ، ﻟﻮﺑﻴﺎ ﺳﻔﻴﺪ و ﻋﺪس است که درﺧﺼﻮص ﻧﺤﻮه ﺗﻬﻴﻪ ﺣﺒﻮﺑﺎت می‌توان گفت: ﺑﺮاﺳﺎس نیاز یا اعضای خانواده اﻗﺪام ﺑﻪ ﺧﺮﻳﺪ ﺣﺒﻮﺑﺎت کنید.

ﺑﻪ‌ﻃﻮر ﻣﻌﻤﻮل ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﻪ ﻣﺪت ﻳﻚﺳﺎل ﻣﺎﻧﺪﮔﺎری دارد، ﻣﺤﻴﻂ ﻋﺎری از رﻃﻮﺑﺖ و ﻧﻮر و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻧﻮع ﺑﺴﺘﻪﺑﻨﺪی ﻛﻪ ﻫﻮا داﺧﻞ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻧﺸﻮد در ﻧﮕﻬﺪاری اﻳﻦ ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳﻲ ﺑﺎﻳد ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد. دﻳﺮﭘﺰ ﻳﺎ زودﭘﺰ ﺑﻮدن ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﻴﺖ آن دارد، نوع ﺑﺬر و آب و ﻫﻮای ﻣﻨﻄﻘﻪ در ﻣﺮﻏﻮﺑﻴﺖ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺗﺎﺛﻴﺮﮔﺬار اﺳﺖ.

ﻧﺤﻮه ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺣﺒﻮﺑﺎت نامرغوب:

ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺷﻜﻞ و رﻧﮓ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺧﺎرج ﺷﺪن ﮔﺮده و ﺧﺎ‌ک از آﻧ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ﻬ‌ﺎ از راهﻫﺎی ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻓﺎﺳﺪ اﺳﺖ.

ﻧﮕﻬﺪاری ﺣﺒﻮﺑﺎت در ﻇﺮفﻫﺎی ﻣﺨﺼﻮص:

ﺣﺒﻮﺑﺎت ﮔﻮﻧﻲ را داخل ﻇﺮفﻫﺎی ﻣﺨﺼﻮص دردار بریزید و ﺳﭙﺲ آن را ﻧﮕﻬﺪاری کنید. ﻣﺤﻞ ﻧﮕﻬﺪاری ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﺎﻳد ﺧﻨﻚ و ﺧﺸﻚ ﺑﺎﺷﺪ.

برای شناسایی حبوبات آلوده این دو روش را به کار ببرید:

الف) چنانچه حبوبات بسته‌بندی شده می‌خرید، بسته را در دست چپ بگیرید و با انگشت وسطی دست راست به آن ضربه بزنید. چنانچه حشره داشته باشد، به سمت نایلون میآید و دیده می‌شود.

ب) حبوبات را در آب بریزید؛ در این صورت حبوبات سوراخ‌دار به سطح آب آمده و می‌توانید آن‌ها را جدا ‌کنید. درضمن بر اثر خیس خوردن، حشرات موجود در دانه حبوبات، روی آب می‌آیند که باید قبل از مصرف، آن‌ها را جدا کنید.

می‌توان حبوبات را در جای خشک و خنک به مدت یک سال نگهداری کرد. اگر چه به طور معمول، مدت نگهداری حبوبات (تاریخ تولید و انقضا) روی بسته آن نوشته شده است، قرار دادن حبوبات در محل‌های مرطوب، موجب رشد کپک‌ها روی حبوبات می‌شود. درضمن، به دلیل حساس بودن لوبیا چشم بلبلی می‌توان برای نگهداری آن از یخچال استفاده کرد.

روش‌هایی دیگر برای نگهداری حبوبات:

1- لابه‌لای حبوبات چند برگ گردو قرار دهید؛

2- حبوبات را با نمک فراوان مخلوط کنید؛

3- حبوبات را داخل فریزر نگهداری کنید؛

4- می‌توانید حبوبات را فقط یک جوش داده ( آب را جوش آورده حبوبات را داخل آب جوش بریزید تا یک جوش بخورد ) داخل آبکش ریخته و آن را خشک کنید، به هیچ عنوان دچار آسیب‌دیدگی نمی‌شود

 

برچسب ها: نگهداری ، حبوبات ، سالم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.