مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، با اشاره به اينکه اين شرکت براي توسعه پرسرعت پروژه هاي گازي نياز به منابع مالي دارد افزود: در صورت تامين منابع لازم تقريبا 6 هزار کیلومتر خط لوله و چند ایستگاه تقویت فشار گاز به ارزش 20 میلیارد دلار در اين شرکت عملياتي خواهد شد.

علیرضا غریبی در گفتگو اختصاصی با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص آخرین وضعیت پروژه های گازی در این شرکت گفت:  در برنامه پنجم توسعه تقریبا 6 هزار کیلومتر خط لوله و مقداری ایستگاه تقویت فشار گاز به ارزش 20 میلیارد دلار در اين شرکت اجرا مي شود. 

اجراي 14 هزار ميليارد تومان پروژه در برنامه چهارم توسعه


وی اضافه کرد: تا پایان برنامه چهارم توسعه 14 هزار میلیارد تومان پروژه را اجرا شده که در جای خود رقم قابل توجهی است به نظر من بحث توسعه را باید جدی بگیریم از این بابت زمانی که مشکل فروش نفت را حل کردیم به فکر صادرات گاز نیز باشیم. 

توليد 1400 ميليون متر مکعب گاز تا پايان برنامه پنجم توسعه

غريبي اظهار داشت: برنامه ای که در وزارت نفت تعریف شده این است که در آخر برنامه پنجم توسعه 1400 میلیون متر مکعب گاز در روز بایستی تولید شود این تولید ممکن است LNG  یا مصرف باشد از این 1400 میلیون متر مکعب حدود  1200 میلیون مترمکعب با خط لوله و ایستگاه تقویت فشار منتقل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، افزود: اگر خط پنجم که گاز ترش را کنار بگذاریم ظرفیت خطوط انتقال 600 هزار میلیون متر مکعب در روز است و این بدین معنی است که 600 تا کم داریم باید 6 هزار کلیومتر با قطر 56 اینچ همچنین 60 ایستگاه تقویت فشار گاز ایجاد کنیم. اگر همین خط لوله را حساب کنیم 20 میلیارد دلار پول نیاز دارد اگر دلار با شرایط امروزی حساب کنیم رقم بالایی است.

وی خاطرنشان کرد: بلاخره فازهای عسلویه با همت کارکنان به ثمر خواهد نشست شرکت گاز مدت زمانی نسبت به تولید در انتقال و توزیع عقب بوده الان در سبد مصرف گاز کشور نزدیک 70 درصد است با این ارقام اگر تولید به جلو حرکت کند اما انتقال با کندی صورت گیرد در ظرف چند سال آینده در انتقال دچار مشکل خواهیم شد.
 
از زمان اجراي هدفمندسازي يارانه شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، ريالي دريافت نکرده است

وی گفت: شرکت گاز خیلی تلاش کرده متاسفانه توجهی از نظر منابع مالی نشد در بحث هدفمندسازی یارانه شرکت گاز از منابع داخلی مبلغی را دریافت نکرده است قبلا میعانات در اختیار شرکت گاز بود منابع شرکت گاز کفایت نمی کند و این شرکت بطور مستمر گزارش و پیگیری کرده است. موضوع كمبود منابع مالي در هیئت مدیره جدید نیز مطرح شده است بایستی به هرحال با توجه به مشکلات موجود از نظر مالی به شرکت گاز کمک شود.

وی گفت: صرف اینکه به دنبال فاینانس باشیم این موضوع به دلیل بورکراسی پیچیده تا جواب دهد به زمان نیاز دارد و بانک های داخلی بسترها آماده نیست. اوراق مشارکت به قدری بالاست که پروژه را از اقتصادی بودن خارج و باز پرداخت آنها را دچار مشکل می کند.

با راه اندازي فازهاي عسلويه زمينه براي صادرات گاز فراهم مي شود

مدیرعامل شرکت منهدسی و توسعه گاز ایران، اظهار داشت: تنها راه حلش این است که با راه اندازی فازهای علسویه به فکر صادرات گاز باشیم بخشی از این طرحها علاوه بر مصارف داخلی خارجي را نيز در آینده پوشش خواهد داد و در این زمینه هم از قبل برنامه ریزی داشتیم پروژه خط نهم و خط ششم در حال احداث برای صادرات در نظر گرفته به شرطی که در این زمینه کمک مالی شود. 

مدیرعامل شرکت منهدسی و توسعه گاز ایران، تصریح کرد: در حال حاضر از 6 هزار کیلومتر که در برنامه داریم تعدادی را به مناقصه گذاشتیم  معمولا در یکی دوسال اول پروژه ها را ابلاغ می کنند الان خط ششم بسیار مهم است تا بید بلند که قبلا وصل شده از بید بلند تا اهواز سال گذشته وارد مدار شده امیدواریم امسال به طور کامل مورد بهره برداری قرار گیرد.
 
پيشرفت 45درصدي خط لوله اهواز تا دهگلان

وي ادامه داد: همچنین از عسلویه تا اهواز 67 کیلومتر تکمیل شده و 56 کیلومتر در حال بهره برداری و از اهواز تا دهگلان 600 کیلومتر به قطر 56 اینچ در دست اقدام است تقریبا حدود 45درصد پیشرفت فیزیکی دارد و این پروژه به دلیل تامین نشدن منابع مالی با مشکل مواجه است  و این موضوع سرعت پروژه را کند کرده است.

راه اندازي خط ششم از خط دهلران در سالجاري

غريبي ادامه داد: همچنین 75 کیلومتر انشعاب 36 اینچ که به خرم آباد در سمت دهلران و 125 کیلومتر به قطر 20 اینچ در دهلران در حال اجراست بطوری که از دهلران 85 کیلومتر یک انشعاب 12 اینچ گرفته می شود خود دهلران 125 کیلومتر 20 اینچ است امیدورایم که امسال خط ششم از خط دهلران به بهره برداری برسد. 

وي اضافه کرد:  از اهواز تا ذزفول در دست اقدام است که 130 کیلومتر جوشکاری انجام شده است تقریبا 200 کیلومتر درست شده و در حال مشغول به فعالیت هستند.قطعه کرمانشاه تا دهگلان که 133 کیلومتر برای ما واجب تراست چون كه بایستی این طرح را برای صادرات گاز به عراق آماده کنیم 220 کیلومتر از یک انشعاب 48 اینچ از خط ششم در دست اقدام است  60 کیلومتر لوله ها را سرپروژه حمل شده و مابقی هم در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، اضافه کرد: از 220 کیلومتر 97 کیلومتر را اجرا کردیم بطوریکه 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد جنس های این پروژه تامین شده امیدواریم که راه اندازی شود. همچنین پروژه دیگری نیز در خرمشهر به سمت بصره اجرا می کنیم که طرح کلیدی به حساب می آید که این پروژه ادامه خط هفتم که با 20 درصد پیشرفت در حال اجرا است از عسلویه تا ایرانشهر تمام شده در شرف بهره برداری است برای پاکستان نیز 320 کیلومتر56 اینچ به روش فاینانس در دست اجراست که 120 کیلومتر لوله را به روش فاینانس تهیه شده است. 

 غريبي اضافه كرد: این طرح از خط هفتم ایرانشهر به سمت پاکستان، از ایرانشهر به طرف زاهدان، زابل و نهبندان اجرا می شود تا رینگ غرب کشور را تکمیل کند. نکته قابل توجه این است که 260 کیلومتر 36 اینچ داریم و یک پروژه دیگر است که جزو پروژه هایی است که در صورت تامین منابع داخلی و خارجی اجرا خواهد شد.

بهره برداري از پروژه عسلويه به سمت پارسيان

وي اظهار داشت: پروژه دامغان تا نکا داریم که از عسلویه به سمت پارسیان به زودی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت  همچنين خط یازدهم پروژه کیلدی است اگر سریع اجرا نشود در انتقال گاز با مشکل مواجه خواهیم شد باید منابع مالی این طرح تهیه شود.

وی یادآور شد: تجربه ای که ما درفاینانس خط ششم و هفتم داشتیم تجربه بسیار سختی بود آن تجربه را شاید نتوان برای خط یازدهم پیاده کرد لذا از نظر تامین منابع برای این پروژه فکر اساسی و عاجل کرد تا پروژه را اجرا کنیم.

غریبی تاکید کرد: ایستگاه های را درست اقدام داریم چیزی که هدفگذاری کردیم قبل از زمستان باید راه اندازی شوند پروژه همدان، بیجار، دشت، دهک و پرکله را داریم عمده اجناس اینها تامین شده احتمال دارد یک شاخه از این طرحها را در سالجاری راه اندازی کنیم.

اجراي 96 ايستگاه تقويت فشار گاز در شرکت مهندسي توسعه گاز

وی خاطرنشان کرد: از 96 ایستگاه تقويت فشار گاز39 ایستگاه اجرا شده 22 مورد در حال اجرا و 35 ایستگاه منتظریم که اولویتشان مشخص شود پیش بینی می شود از 35 مورد 10 تا به ما ابلاغ شود.

حبيبه رحيميان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار