تغذيه نوجوانان در دوران بلوغ به دليل افزايش سرعت رشد فيزيكي و نيازهاي تغذيه اي از اهميت ويژه اي برخوردار است.

سيد مرتضي صفوي دانشيار دانشگاه علوم پزشكي اصفهان و متخصص تغذيه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: دوران بلوغ كه سن بين 10 تا 20 سالگي است و به آن دوران نوجواني مي گوييم پلي از كودكي به بزرگسالي است كه از اهميت بالايي برخوردار است و 20 درصد از قد و 50 درصد از وزن در دوران بزرگسالي از اين دوره به دست مي آيد.

وي افزود: بنابر اين تغذيه نوجوان در دوران بلوغ به دليل افزايش سرعت رشد فيزيكي و نيازهاي تغذيه اي بسيار حائز اهميت است، به خصوص دخترها براي اينكه در آينده مادرهاي سالمي باشند و بتوانند كودكان سالمي به دنيا آورند به تغذيه اي سالم احتياج دارند.

صفوي خاطرنشان كرد: اختلالات رفتاري تغذيه در سنين بلوغ به دليل حذف وعده هاي غذايي توسط نوجوان نامنظم است، مصرف بي رويه تنقلات در دوران بلوغ علاوه بر اينكه فاقد ارزش غذايي هستند مي توانند باعث چاقي بيماري هاي قلبي – عروقي، ديابت شوند.

 ضرورت انتخاب صحيح تنقلات

وي در پايان خاطرنشان كرد: انتخاب صحيح تنقلات به عنوان ميان وعده از جمله ميوه، انواع مغزها مثل گردو، بادام، نخودچي، گندم بو داده، شاه دانه، ذرت بو داده، ساندويچ هايي مثل نان و پنير و گردو و كتلت و كوكو مي تواند در دريافت مواد غذايي مورد نياز نوجوان اثرگذار باشد./ع2

برچسب ها: تغذیه ، نوجوان ، فیزیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار