برنامه دولت در حال حاضر کنترل نرخ تورم در يک بازار متعادل براساس تعيين نرخ سود منطقي است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، اولين جلسه صبحانه کاري اتاق ايران در دولت يازدهم امروز در محل اتاق بازرگاني ايران با حضور ولي الله سيف رئيس کل بانک مرکزي و معاون ارزي و معاونت اقتصادي بانک مرکزي و بخش عمده فعالان اقتصادي کشور برگزار شد رييس کل بانک مرکزي در اين نشست عنوان کرد: در روزهاي اخير با خبرهاي خوشي که رسيده قيمت ارز کاهش يافته است و اين کاهش هيچ دليل خاص اقتصادي و منطقي ندارد.

 وي همچنين گفت:اگر قيمت ارز بيش از اين کاهش يابد به صلاح نيست و بعيد است بيش از اين کاهش يابد.

 در اين جلسه فعالان اقتصادي با ارائه مشکلات خود به مسئولان بانک مرکزي گفتگوي کاري اقتصادي را براي بهبود عملکرد بخش توليد و در نهايت اقتصاد کشور برگزار کردند.

در ادامه برنامه ولي الله سيف رئيس کل بانک مرکزي گفت: در جلسه امروز اقداماتي را که در نظام بانکي در دستور کار مسئولان به منظور رفع مشکلات اقتصادي کشور قرار گرفته را مطرح کرديم تا هر چه زودتر اين اقدامات براي رفع مشکلات بخش توليد به مرحله اجرا گذاشته شود.

رئيس کل بانک مرکزي تصريح کرد: دو مورد در اين رابطه در دستور کار قرار گرفته که يکي مربوط به تسهيل امور و بازنگري در مقررات بخصوص در رابطه با تجديد نظر در گشايش اعتبارات اسنادي خارجي است که در گذشته باز کننده ال سي خارجي بايد با مراجعه به بانک وجه معادل ريالي آن را پرداخت و از طريق مرکز مبادلات ارزي 100 درصد اعتبار اسنادي را خريداري و بعد از آن اقدام به گشايش اعتبار اسنادي مي کرد.

وي ادامه داد: با تصميم جديد بانک مرکزي از اين پس گشايش 30 درصد ال سي خارجي شرايط وارد کنندگان به مرحله اجرا گذاشته مي شود. مجوز 70 درصد باقي مانده آن از سوي بانک مرکزي صادر و اين ها صرفاً به منظور تسريع در واردات کالا توسط واردکنندگان است.

رئيس کل بانک مرکزي ادامه داد: اين کار باعث امکان گشايش اعتبار اسنادي در حالت عادي براساس نرخ 30 درصد مي شود و 70درصد باقي مانده براساس نرخ روز مرکز مبادلات ارزي به وارد کنندگان ارائه مي گردد.

*حذف يک سوم از ممنوع الخروجي هاي بانکي

وي در خصوص تجديد نظر در ليست ممنوع الخروجي هاي بانکي گفت: دومين مورد بحث در جلسه امروز صبحانه کاري اتاق ايران تجديد نظر در ليست ممنوع الخروجي هاي بانکي بود که در اين رابطه در مورد  يک سوم از مشمولين ممنوع الخروج تجديد نظر لازم از سوي بانک مرکزي انجام شده و آنها از ليست ممنوع الخروجي هاي نظام بانکي خارج شدند.

وي در ادامه بحث تجديد نظر در ليست خروجي هاي بانکي تاکيد کرد: در صورتيکه بانکهاي مربوطه مستندات لازم را ارائه ندهند بانک مرکزي از طريق ساير اقدامات ديگر بررسي هاي لازم را براي رفع ممنوع الخروجي هاي بانکي به مرحله اجرا ميگذارد.

رئيس کل بانک مرکزي با بيان اينکه بايد بانکها از طريق اعتبار سنجي مشتريان خود اقدامات لازم را به منظور کاهش ليست ممنوع الخروجي هاي بانکي به مرحله اجرا بگذارند گفت: بر اين اساس کارگروهي در معاونت اقتصادي بانک مرکزي براي رفع مشکلات اعتبارات بانکي تشکيل شده و در اين مورد بخشنامه هاي ذي نفع واحد و ساير بخشنامه هاي بانک مرکزي  مورد تجديد نظر قرار خواهد گرفت.

در ادامه ولي الله سيف در رابطه با بحث ال سي هاي ريالي گفت: همان طور که گفتم موضوع گشايش 30 درصد ال سي صرفا به ال سي هاي خارجي است و کماکان با ال سي هاي داخلي همان سخت گيري هاي گذشته از سوي بانکها ادامه دارد.

اما بانک مرکزي در اين رابطه برنامه بازنگري را براساس شرايط داخلي در دستور کار دارد.

وي در خصوص نرخ ورود تسهيلات بانکي گفت: سياست فعلي دولت کنترل نرخ تورم است .

وي عنوان کرد: در يک بازار متعادل به طور حتم نرخ سود و بازار در يک حالت تعادل خواهد بود در حال حاضر بهترين راه براي منطقي کردن نرخ سود تسهيلات بانکي کاهش و کنترل نرخ تورم است.

وي در خصوص نرخ ارز تصريح کرد: پايين آمدن بيش از حد نرخ ارز مانند بالا رفتن بيش از اندازه ان ها پيامدهاي مخفي را براي اقتصاد کشور در پي دارد و ما صرفا به دنبال منطقي کردن نرخ ارز هستيم.

انتهاي پيام/
برچسب ها: بانک ، مرکزی ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
-
ناصر
۱۰:۵۸ ۱۱ مهر ۱۳۹۲
چطور وقتی قیمت ارز سه برابر میشه به صلاحه ، ولی کاهش ان به صلاح نیست.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۲:۱۵ ۰۲ مهر ۱۳۹۲
چرا کاهش قیمت ارز به صلاح نیست؟ چه تبعاتی داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۲ مهر ۱۳۹۲
انشااله یه کاری بکنن که اوضاع اقتصادی بهتر بشه
آخرین اخبار